14

14 2016ADCN Van der Laken: ‘De eerste stap is inderdaad van elkaar kennisnemen. Ik hoef eigenlijk alleen al te kijken naar mijn eigen tijd op de academie. Ik zat zelf bij grafisch ontwerp, alle mooie meisjes bij mode, de wat nerderige types bij architectonische vormgeving en dan nog wat hippe types bij fotografie. Door al die jaren heen had je relatief weinig contact met elkaar. We zijn nu twintig jaar verder, de wereld is veranderd en maar we zitten nog vast in ons eigen cliché. Voor nieuwe generaties is creativiteit meer een attitude, geen discipline. Daar moeten wij gestalte aan geven.’ En waar leidt dat allemaal toe? Wat is de ambitie voor het driejarige bestuurstermijn? Snellenberg (lachend): ‘Dan zijn we verdubbeld in leden.’ ‘Voor nieuwe generaties is creativiteit meer een attitude’ Van der Laken: ‘Het enige wat ertoe doet is dat we dan nog relevanter zijn. Dat mensen aankloppen als ze iets willen weten van de kracht van creatie.’ Snellenberg: ‘Ik vind het zakelijke aspect ook wel belangrijk. Ik zou het goed vinden als we dan inzicht kunnen geven in de impact van creativiteit, maatschappelijk en commercieel. Dat we kunnen valideren wat we doen. Dat staat binnen het vak best wel onder druk.’ Van der Laken: ‘We zouden ook op een of andere manier de “Nederlandse School van Creativiteit” tastbaar moeten maken. Dutch design is wereldberoemd. Maar wat is nou typisch Nederlandse communicatie? Het zou mooi zijn als we dat in beeld hebben.’ ADVERTENTIE ADCN VOORZITTERS 1966-2016 Pieter Brattinga Paul Mertz Theo Strengers Hans Kramers Theo Postma Hans van Walbeek Ron Meijer Harry Kramp Wim Ubachs Joop de Boers Ron Walvisch Walter Amerika Joeri Bakker Martijn Horvath Peter van Zijp Aad Kuijper Lode Schaeffer 1966-1971 1971-1974 1974-1976 1976-1979 1979-1981 1981-1983 1984-1986 1986-1989 1990-1991 1991-1992 1992-1996 1996-1999 1999-2003 2003-2006 2006-2009 2009-2011 2011-2016 touch the future Inspirerende ideeën voor succes drupa is het must-attend event voor 2016: het uitgangspunt voor veelbelovende visies. Middelpunt van de technologie van de toekomst. Trefpunt van ideeën, die de markt een impuls geven. Innovatieve business modellen en best practice voorbeelden zullen de groei van de toekomst laten zien: print, packaging production, green printing, functional printing, multichannel en 3D printing. daily news, trends, innovations blog.drupa.com 31 mei tot en met 10 juni 2016 Düsseldorf/Germany www.drupa.com Share Informatie in Nederland: Fairwise bv Verlengde Tolweg 2a _ 2517 JV Den Haag Tel. +31 (0) 70 350 1100 info@fairwise.nl www.fairwise.nl

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication