23

advertorial modellen en geven een boost aan de waarde van het bedrijf”, zegt Helmer. Hij benadrukt dat Boozters geen standaard adviesbureau is. “Wij spreken liever van een creatief technologiebedrijf. We werken met eigen IT-systemen en ontwikkelaars die – vanuit één gedeelde visie en strategie – systemen aan elkaar verbinden. Wij beschikken over een verscheidenheid aan competenties, met name op de gebieden van advisering, marketing, data-analyse en technologie. Het zwaartepunt ligt op IT, creativiteit en organisatieadvies. Wij maken geen rapporten en vertrekken dan weer. Wij zijn pragmatisch, stellen doelen en voeren die ook uit.” Grondlegger van Boozters is Michel Lieffering, die eerder verantwoordelijk was voor de turnaround van Wehkamp en Conrad. Boozters heeft vestigingen in Eindhoven, Halfweg en Berlijn en telt zo’n honderd medewerkers. ‘ Wij maken geen rapporten en vertrekken dan weer. Wij zijn pragmatisch, stellen doelen en voeren die ook uit.’ samen met de klant volledig kunnen oplossen.” Boozters heeft momenteel verschillende projecten lopen bij diverse grote retailketens. “Wat ons opvalt is dat nog weinig gebruik wordt gemaakt van technologie in winkels. Terwijl er zoveel mogelijkheden zijn. Zo kun je de consument die met zijn smartphone de winkel binnenkomt, digitaal aanspreken. Maar bijna niemand maakt gebruik van die mogelijkheid. Hetzelfde geldt voor het aanbieden van longtail producten in winkelschappen die online besteld kunnen worden. Ander voorbeeld: het gebruik van digitale pashokjes. Na het passen sla je in je account op wat je wilt kopen. Daarmee ga je een belangrijk probleem op het gebied van e-commerce in de modewereld, het hoge aantal retouren, slim te lijf.” Recentelijk begeleidde Boozters succesvol de overname van kindermodeformule Brandkids door Omnitailers. Ook Locals United, een steeds groter wordende groep offline lokale retailers die verkoopt via één website, werkt met een door Boozters ontwikkelde formule. Twee retailformules waarin online en offline volledig samengaan. Want de kracht zit in die combinatie, benadrukt Patrick Helmer. “Online en offline versterken elkaar. Daarom zullen winkels niet verdwijnen. Advisering en beleving blijven daar een belangrijke rol blijven spelen. Je zult er als winkelformule alleen wél voor moeten zorgen dat je de consument een eenduidige merkbeleving biedt.” Stappen Hoe verloopt eigenlijk zo’n omschakeling naar een omnitail businessmodel? “Die bestaat uit verschillende stappen”, aldus Helmer. “We beginnen met het her-evalueren van het bestaande businessmodel. Dan bepalen we de technologische architectuur. Vervolgens komt het aan op het creëren van draagvlak in de organisatie, gevolgd door de uitrol en de marketing. Projecten lopen natuurlijk continu door en zijn nooit ‘af’, maar dat zijn de basisstappen. Die nemen maximaal zes maanden in beslag. Dat moet ook wel gezien de snelheid van de veranderingen in de markt. Daarom werken we volgens de Scrum-methodiek. Die is snel en effectief.” Winkelbedrijven worstelen met verschillende problemen. “Ze hebben te maken met kanaalconflicten, vragen hoe ze het beste e-business kunnen bedrijven, willen weten hoe ze omnitail kunnen vermarkten en vragen zich af hoe ze data kunnen verzamelen en gebruiken om betere beslissingen te nemen”, somt Helmer op. “Vraagstukken die wij, dankzij onze verscheidenheid aan competenties,

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication