33

33 v39%an de bedrijven die ondervraagd zijn in het Social Embassy/Adformatie-onderzoek naar de stand van digitale transformatie, heeft dit onderwerp al meer dan twee jaar op de agenda staan. beginfase. Digitale transformatie ligt bij een beperkt aantal mensen en vindt voornamelijk plaats op ad-hocbasis. Een duidelijke strategie/plan ontbreekt. Fase 2: Digitale transformatie is voornamelijk experimenteel. Een aantal afdelingen is actief bezig. Er is behoefte aan een plan of strategie. Fase 3: De inzet is vooral functioneel. Digitale transformatie wordt door veel afdelingen geïmplementeerd als verlengstuk van bestaande (bedrijf)functies. Een integraal plan/strategie is aanwezig. Fase 4: Digitale transformatie is volledig geïntegreerd in de organisatie. Het belang om in fase 4 te komen, hangt sterk af van de voordelen die een organisatie verwacht. Voor de ene organisatie zal de urgentie hoger zijn dan voor de andere. Bart Kuppens, vice president Marketing Foods, Home & Personal Care bij Unilever Benelux: ‘Hoe creëer je awareness en gewoonte als de relevantie er niet is om online te kopen? Waarom een app laten maken als hij niet gebruikt gaat worden? Je moet vissen waar de vis zit en assets bouwen langs de snelweg waar echt veel gereden wordt.’ Dorkas Koenen, cmo bij Essent, daarentegen waarschuwt dat het digitale transformatieproces versnelt en dat een afwachtende houding om die reden niet aan te raden is. Belangrijk is het gebruik van data, en dan meer in het bijzonder de uitdaging voor merken om data te linken. Dit om de klant beter te leren begrijpen, maar ook om marketinginvesteringen te begrijpen. Inzicht omvat veel meer dan het klassieke gebied van informatie, zoals weten wie de klanten zijn, wat ze doen, waar ze zijn, wat ze (willen) kopen, en met welke media ze bereikt kunnen worden. Het gaat ook om gevoelens, interesses, voorkeuren en verwachtingen. De mate waarin organisaties in staat zijn inzichten te verkrijgen uit data verschilt sterk per merk. En het aantal merken dat in staat is specifiek te richten op de locatie tijdens de klantreis is ongeveer even groot als het aantal dat daartoe (nog) niet in staat is. Ondanks het feit dat veel marketingafdelingen met data actief zijn, blijkt het lastig om alle mogelijkheden te combineren. Juist dit is van belang, omdat de combinatie waarde kan toevoegen aan marketing en communicatie. De allesbepalende vraag zal dan ook zijn hoe marketing deze nieuwe, exacte kant weet te omarmen en kan combineren met haar creatieve kant. EXPERTDEBAT Social Embassy en Adformatie organiseren op 21 april (in Amsterdam) een expertdebat over ‘de stand van digitale transformatie in Nederland’. In het panel zitten vertegenwoordigers van onder meer Philips, Facebook, 72andSunny en DentsuAegis. Wie aan het debat wil deelnemen, kan zich nog aanmelden via robbeemster@ adfogroep.Het aantal plaatsen is zeer beperkt. Beyond the Horizon IMMovator Cross Media Network is hét netwerk als het om mediainnovatie gaat. Welke innovaties gaan de mediawereld veranderen? Marlies Hakvoort houdt een vinger aan de pols. VR VOOR IEDEREEN Van Virtual Reality, uiteraard een van de grote thema’s tijdens SXSW, waren in Austin talloze toepassingen te zien. Zo presenteerde de Nederlandse startup VRmaster van Detlef La Grand VRapp.co. Met een smartphone en VR-brillen kunnen gebruikers navigeren tussen foto’s en video’s met verschillende verhaallijnen als resultaat. Het bijzondere aan dit platform is dat het de techniek simpel en toegankelijk maakt voor iedereen. Zo zet VRmaster in op de ontwikkeling van virtual reality via internetbrowsers. Merken kunnen zelf VR-video’s en foto’s maken en op het platform zetten, die je vervolgens met een eigen url kunt delen. Je bekijkt de vr-producties via je internetbrowser op je mobiel met een cardboard. Zo neem je klanten op een laagdrempelige manier mee in een virtuele beleving, geef je ze een kijkje achter de schermen of neem je ze mee naar een andere wereld. Zie de mogelijkheden op VRapp.co/welcome. APPROMOTERS Hoewel Appromoters niet aanwezig was op SXSW, gooit deze startup gooit wel hogen ogen in de Verenigde Staten.Appromoters biedt specifieke marketingoplossingen en performancecampagnes voor mobiele apps. De technologie maakt inzichtelijk waar je - aan de hand van de drie belangrijkste datacomponenten - je ideale doelgroep kunt vinden, volledig geautomatiseerd en gebaseerd op historische data. Hoe meer data er worden verzameld, hoe gerichter het systeem zijn werk kan doen. Zo kunnen ze de vindbaarheid van apps in beide App stores verbeteren, marketingdata, product data en App store data inzichtelijk maken, en kwalitatieve gebruikers realiseren voor mobiele apps, waarbij onderscheid wordt gemaakt in volume, activiteit en winstgevendheid. De gebruikers worden aangetrokken via platformen als Facebook, Twitter, LinkedIn en via mobiele advertenties in het eigen publishernetwerk. Zo ging Izi.Travel, een klant van Appromoters, binnen zes maanden van 100.000 naar 2 miljoen downloads, waardoor ze nu de grootste tourguide app van de wereld zijn. OPMARS VAN INTERNET OF TOUCH Iskander Smit van Info.nl verzorgde op SXSW een workshop over het Internet of Touch. Hoe gaan ‘haptische’ interfaces zoals de trilfunctie van je smartwatch, interacties versterken waardoor mensen tools en producten beter begrijpen? De meest emotionele ervaringen in ons leven hebben vaak met aanraking te maken. Het gevoel van een warm bad, een nieuwe jurk of een knuffel van je geliefde. Hoe kunnen we dat intense gevoel van menselijke aanraking overbrengen via technologie? En als dat kan, hoe moet het dan aanvoelen en zorgen wij ons beter voelen? Smit gaat hiermee aan de slag in het ThingsCon-netwerk, dat vanaf deze maand geregeld Salons organiseert over vraagstukken rondom het Internet of Things. Zie www.thingscon.nl.

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication