18

lijk dat er geen piano of vleugel op het podium ging passen. Toen ben ik de analoge synthesizers ingedoken. Daar was ik al een tijdje mee bezig in mijn eigen band, maar nog niet in opdracht. Regisseur Guy Weizman zei vaak: ik wil zo’n soort geluid, en dan begon voor mij het zoeken. Ik heb door de tour mijn instrumenten echt heel goed leren kennen. Maar het blijft lastig: soms draai je maar aan die knoppen, maar vind je het geluid dat je net daarvoor maakte nooit meer terug. W Ik herinner me van jou een lijst met iets van vijftig settings. Je was zo vaak aan het zoeken in je aantekeningen, of dan zat je na afloop een uur te programmeren. J Binnen hetzelfde thema was er echt veel ruimte te blijven zoeken naar het juiste geluid. Ik ben mijn spel echt door blijven ontwikkelen tijdens de toernee. Het gave aan die analoge synths is ook dat je ieder geluid in elk ander geluid kan omvormen. W Wat ik fijn vond aan K[h]AOS waren de energie en het fanatisme. Bij Asko|Schönberg spelen natuurlijk ook jonge mensen, maar het is anders als je allemaal jong bent. Iedereen durfde inclusief te werken en wilde zich niet limiteren. Je bent minder bezig met randzaken, zoals een sociaal leven. En ik merkte dat de muzikanten, maar ook de componisten niet bang waren om buiten de geijkte kaders te denken. Iedereen durfde inclusief te werken en wilde grenzen overschrijden. J Het interessante aan K[h]AOS is dat het, hoewel ik het helemaal met Wilco eens ben, ook compleet het tegenovergestelde kan zijn. Asko|Schönberg is als ensemble niet conceptueel, al speelt het wel vaak conceptuele muziek. K[h]AOS neemt het ensemble als concept. Een stel computerprogrammeurs zouden ook zomaar KHAOS kunnen zijn, als het concept daarom vraagt. W Dat is ook het idee van een beweging, of een community. Het ensemble kan inspringen naar gelang het concept vraagt. Het bestaat pas twee jaar, maar ik denk dat het in elk geval al heel veel mooie connecties opgeleverd heeft. Ik heb zelf veel geleerd over andere muziekculturen, over stramienen en regels van verschillende disciplines. Dat waardeer ik nu achteraf meer dan tijdens het project. Volgend jaar is er in elk geval een nieuwe voorstelling van Club Guy & Roni en het Noord Nederlands Toneel, Brave New World 2.0. J Hebben ze jou al gevraagd? W Het is waarschijnlijker dat ze jou vragen. Ik denk dat het erg veel in de richting van elektronische muziek zal gaan. K[h]AOS: askoschoenberg.nl/ talentontwikkeling/khaos/ ◊ #5 31/10 WO 20•00 Essen (Du), Philharmonie Essen theater-essen.de

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication