28

De kleuren en uitdrukkingsmogelijkheden van de stem Patricia Kopatchinskaja neemt de rol van Pierrot op zich in een uitvoering van Pierrot lunaire van Arnold Schönberg in De Doelen in Rotterdam. Wat is voor jou de aantrekkingskracht van de muziek van Schönberg in het algemeen en van Pierrot lunaire in het bijzonder? Voor mij was mijn ontdekking de muziek van de Tweede Weense School letterlijk gelijk aan vrijheid. Ik was dertien toen ik van de oude Sovjet Unie naar Wenen ging, een puber – ik speelde viool en componeerde enorm veel muziek. Ik kwam uit een wereld die gedomineerd werd door Tsjajkovski, Glazoenov, Rachmaninov, Prokofjev, Sjostakovitsj en Chatsjatoerjan en ontdekte voor het eerst Schönberg, Webern, Berg en alles wat daarna kwam. Ik bestudeerde hun werken met vurige belangstelling. Pierrot is een absoluut baanbrekend werk waarin Schönberg zijn nieuwe muzikale taal ontwikkelde. De vernieuwende inhoud van de gedichten inspireerde Schönberg tot nieuwe vrijheid, zowel harmonisch als formeel. En hij experimenteerde met een minimalistischere instrumentatie. Toen ik viool speelde, verlangde ik er altijd naar om de stempartij een keer te doen, om het stuk nog beter te leren kennen. En toen ik een pijnlijke armblessure had twee jaar geleden en minder kon oefenen op de viool dan voorheen, pakte ik eindelijk die uitdaging op.

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication