3

Fixing a hole Zomaar, zonder opgaaf van reden, steekt een man op een ogenschijnlijk willekeurige plek een spade in de grond om een kuil te gaan graven. Eerst graaft hij langzaam, maar naarmate de kuil in diepte toeneemt, neemt de handeling in intensiteit toe. De man blijft gedurende de dag en avond doorgraven en buurtbewoners beginnen zich langzamerhand af te vragen welk doel deze kuil dient. Een zitkuil, natuurzwembad, of outdoor mancave – opties die al snel van tafel worden geveegd. Ondertussen heeft de kuil disproportionele afmetingen aangenomen; de enige nog verklaarbare bestemmingen zouden een ondergrondse parkeergarage of een overloopgebied in het geval van plotselinge hoosbuien zijn. De man blijft verwoed doorgraven en lijkt door een onzichtbare kracht naar het binnenste van de aarde te worden gezogen. Wat drijft deze man, die centraal staat in Richard Ayres’ The Garden? Graven om te graven, voor een buitenstaander zonder enige logische verklaring of mogelijkheid tot duiding. Misschien voelt u zich verwant aan deze man, bent u ook een graver op zoek naar het onbekende dat in de diepte verscholen ligt. In dat Unexpectedly, and for no particular reason, a man stabs a spade into the ground in an apparently random spot and starts digging a hole. First of all he digs slowly but, as the hole gets deeper, his actions become more intense. The man keeps digging all day and into the night and the neighbours slowly start to wonder what the purpose of this hole might be. Maybe a sunken seating area, a natural swimming pool, an outdoor man cave? All these options are quickly dismissed. By now, the hole has turned into something enormous; the only imaginable use can be some sort of underground garage. or maybe an overflow

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication