37

ROZALIE HIRS parallel world and sea* deel 1 iov Universiteit van Amsterdam en het Concertgebouworkest, deel 2 iov Asko|Schönberg PETE HARDEN At Pappa's Altar* opdracht Asko|Schönberg MARTIJN PADDING Last Words* geschreven voor Doris Hochscheid en Asko|Schönberg * tot stand gekomen met steun van Fonds Podiumkunsten ASKO|SCHÖNBERG dirigent Reinbert de Leeuw harp Godelieve Schrama, Ernestine Stoop cello Doris Hochscheid cert met hun werk. Ze kennen hem persoonlijk én volgden ooit zijn compositielessen. Mary Finsterer (Australië), Rozalie Hirs, Martijn Padding en Pete Harden hebben iedere een zeer eigen en onderling verschillende signatuur. Van de veelvuldig bekroonde Australische componist Mary Finsterer wordt een gloednieuw werk gespeeld. Eerder schreef zij In Praise of Darkness voor Asko|Schönberg, waarvoor ze de belangrijkste compositieprijs van Australië ontving, de Paul Lowin Orchestral Prize. De Nederlandse componist en dichter Rozalie Hirs componeerde een concerto voor twee harpen en ensemble. Pete Harden, vertegenwoordiger van een nieuwe generatie eclectische componisten/muzikanten, schreef een stuk geïnspireerd op het werk van Frank Zappa. Het celloconcert Last Words schreef Martijn Padding (onder meer bekroond met de prijs van het International Rostrum of Composers) speciaal voor Asko|Schönberg en soliste Doris Hochscheid. Ter ere M Kan je iets meer vertellen over je relatie met Louis Andriessen? ‘Ik heb Louis in 1991 ontmoet. Omdat ik net gewerkt had voor het International Society for Contemporary Music festival in Zürich, had ik veel te bespreken met hem over de verschillende muziekstijlen die ik gehoord had. Het ary Finsterer (Canberra, 1962) is een van de belangrijkste Australische componisten van hedendaagse muziek. Ze schrijft concertmuziek sinds de late jaren tachtig en werkt ook als filmcomponist. Haar eerste opera, Biographica, werd laaiend enthousiast ontvangen op het Sydney Festival van 2017 en won de 2018 APRA|AMCOS Art Music Award for Vocal Work. Voor Ter ere schrijft ze ter ere van Louis Andriessen een nieuw stuk in opdracht van Asko|Schönberg. was erg leuk om met hem te praten over esthetiek, filosofie en natuurlijk over Nederlandse muziek. Sinds die tijd, 27 jaar geleden, is Louis een goede vriend gebleven. Ik was erg geïnteresseerd in de manier waarop Louis een theatraal element in zijn werk bracht en door de manier waarop hij vanuit diverse invloeden een unieke stem wist te smeden. Zijn doel is altijd duidelijk, geholpen door zijn kenmerkende compositionele techniek. Louis is ook extreem vrijgevig. Hij maakt altijd tijd vrij voor me als ik in Nederland ben. Ik hou van onze gesprekken. Goede vriendschappen hebben een bepaalde tijdloosheid: het maakt niet uit hoeveel tijd er verstrijkt tussen conversaties.’

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication