19

19 Hemelsblauw zou hiezr zeker niet op zijn plaats zijn. - WAT WIJ ERG BELANGRIJK VINDEN is het sterke kleurcontrast tussen de diagonaallopende snelweg linksonder en het avondland rechtsboven. Geholpen door het ritme van de baan- en stadsverlichting (witte stippen) slaagt de kunstenaar erin uit een minimale informatie te vertrekken en toch een boeiend schilderij te maken waarin intense activiteit plaats vindt. Maar nog belangrijker vinden wij de vormcompositie. Vormcompositorisch Drie zaken vallen ons op: - het evenwicht tussen de donkere helft en de bijna even grote heldere helft - de diagonale uitwerking - de keus voor links: licht en rechts: donker ***De leesrichting van een schilderij is meestal die waarin we ook een tekst lezen: van links naar rechts. Aldus botsen wij bij elk bekijken op de donkere zone waarbinnen wij ook interessante details vermoeden. Dit daagt ons uit telkens opnieuw van links naar rechts te kijken en aldus in meer dan éénmaal het donkere detailwerk te ontdekken. Aan de hand van een Photoshopspiegeling krijgen we hiervan bevestiging. De heldere ‘snelweg’ springt meteen in het oog. Luie waarnemers als we zijn verwaarlozen wij de donkere zone en via de snelweg worden we meteen uitgeleide gedaan naar…een volgende schilderij wellicht die bijvoorbeeld maar half zo interessant is. Verkeerde Compositie !

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication