23

23 moderne tijdsgeest: ‘Schoonheid,Eeuwigheid en Zuiverheid lijken verdwenen te zijn..’. Deel 1 : Het Atelier van de Kunstenaar Hoofdstuk 1 : Historische en Moderne Atelierpraktijk Cennino d'Andrea Cennini (c. 1360 – before 1427) was een Italiaans schilder die beïnvloed was door Giotto. Over atelierpraktijk zegt hij: ‘Wie hier binnentreedt als leerling schilder hult zich in dit gewaad van Enthousiasme, Eerbied, Gehoorzaamheid en Consequent-zijn. Verlaat dan ook je meester niet eerder dan nnoodzakelijk is’. Moderne Atelieropleiding -Aristides start hier met een beschrijving van het klassieke atelier: het meubilair, de belichting waarin studenten, dagelijks aanwezig, hun opleiding krijgen. -Bij deze opleiding geldt het principe van geleidelijkheid: nooit wordt iemand ,in zijn kunnen geforceerd. De moeilijkheid van uit te voeren taken wordt beetje bij beetje opgevoerd -Maar Tekenen = Zien Atelier van Jacques-Louis David (1748-1825) -Dat Zien kan op twee manieren gebeuren: 1.Functioneel zien: bijvoorbeeld kijken hoe niets in elkaar zit 2.Artistiek zien: waarin relevant zijn: waarnemen van vormen, kleuren, tonaliteiten, randen e.a. en los van welke onmiddellijke functionaliteit ook. -Zo komt men tot artistieke vaardigheden: constructie, compositie, perspectief, anatomie, tonaliteit, vormbeheersing, proportie Schilderen - Aanvankelijk wordt monochroom geschilderd d.w.z. schilderen in zwartwit + één (andere) kleur (meestal rauwe of gebrande omber) wat gezien wordt als een eerste stap naar in kleur schilderen. - De veelal gekozen onderwerpen zijn: schaduwen op een bol, gipsmodellen (kopies van klassieke beelden), stillevens, menselijke figuren…

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication