33

33 Deel 2 : Tijdloze Beginselen Hoofdstuk 2 : Compositie – Twee Lessen bij dit tweede Hoofdstuk Les 1 : Monochrome Meesterkopie Schilderen Juliette Aristides is wel zeer klassiek in haar methodiek. De overgang van tekenen naar schilderen gebeurt volgens haar het best via monochroom (één kleur) schilderen. Hierbij gaat de aandacht dan ook zeer gemakkelijk naar de verschillende tonaliteiten die ook ‘grijzen’ genoemd worden. Het komt er dus vooral op aan het schilderij op te bouwen uit de juiste toonwaarden. Gebruikte materialen: olieverf,penselen,doek,terpentine,medium,vod,palet,paletmes Meesterwerk kiezen: liefst een werk met een beperkt kleurengamma – dit voorbeeld hoeft geen monochroom werk te zijn wel integendeel: een verschil in kleur doet je nadenken over de na te streven toonwaarde (welk soort ‘grijs’?) Schilderij opzetten: liefst werk je met een reproductie die dezelfde afmetingen heeft als het te beschilderen doek – de gekozen kleur hoeft niet noodzakelijk zwart te zijn – bijvoorbeeld kan gewerkt worden met gelijke delen rauwe omber en gebrande sienna met toevoeging van zwart of wit om de kleur een lichtere of meer donkere toonwaarde te geven – maak hiervan voldoende voorraad in toonwaarden van 1 tot 9. Meesterkopie schilderen: Breng de tekening op je doek over met de vrije hand of via calqueerpapier – de basis wordt als een gewassen tekening gemaakt bijvoorbeeld met gebrande omber – tenslotte overschilderen met dekkende verf: beginnen met de donkerste partijen - geleidelijk overgaan naar de lichtere delen – nu en dan afstand nemen tav je schilderij – nauwkeurig werken.

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication