35

35 Les 2 : Monochrome Gipsmodelschildering Gipsmodellen worden gewoonlijk gemaakt als afgietsels van beroemde sterke werken in steen of brons. Zo’n model schilderen laat ons toe ons in te leven in de gedachtengang en de inspiratie van beroemde kunstenaars. Tegelijk oefent het ons in het tweedimensionaal uitschilderen van een driedimensionaal, dus ruimtelijk gegeven. De witte kleur van het gips ontslaat ons niet van het zoeken naar allerlei delicaat van wit afwijkende kleurtonen maar bevrijdt ons wel van een moeilijk te beheersen uitbundig kleurenpalet. Verder is een gipsmodel ideaal omdat het in rust is en dat de belichting constant kan gehouden worden.Dit is natuurlijk anders voor een levend model in de natuur. - Materialen: olieverf, penselen, doek of paneel, terpentine, medium, vod,palet,paletmes, gipsmodel, eventueel draperie, schietlood. - Schilderij opzetten: het gipsmodel wordt naast het doek opgesteld – er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van het schietlood om uit te maken waar welke punten liggen ten opzichte van elkaar – dikwijls afstand nemen ter controle - Verzorg het aanbrengen van een eventuele draperie: de plaats op het beeld en het samenspel van beeld, draperie en licht is belangrijk. - Let op de toonwaarde van de achtergrond en vergeet de slagschaduwen niet die diepte geven aan je schilderij. - Gipsmodelschilderij maken: maak een tekening van het model op je doek – maak eventueel een voorbereidende waarden- of kleurenstudie - duid vooraf de boven- en onderkant van je schilderij aan en teken eerst de grote lijnen met een penseel -schilder de grote getinte kleurvlakken VAN BINNEN NAAR BUITEN en vergeet niet de schaduwen erop te leggen -kleur de schaduwen en de draperie in op de achtergrond. Zo isoleer je de lichte delen op de voorgrond en kun je beter de vormen inschatten op hun juistheid-concentreer je NIET op de lijnen maar wel op de grote tonale massa’s die ruimtelijkheid brengen -leg je schaduwen aan uitgaande van de kernschaduwen-breng ook op kleine vlakken toongradaties aan voortdurend vergelijkend met de kernschaduw-verzorg de kleine vormen binnen de grote vormen telkens van donker naar licht

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication