28

28 Een eerste vereiste is de aanwezigheid van LICHT Vanaf het eerste licht is ook het donker van haar afwezigheid en hebben de vele ‘grijzen’ van (gekleurde) tussenwaarden zich gemanifesteerd. Bekijken we de prachtfoto’s die ons toekomen van andere planeten via ruimtetelescopen: ontdek de sterke contrasten en de vloeiende diepte scheppende overgangen. Licht en donker zijn meermalen reëel Niet alleen fysisch zijn licht en donker en de vele tussenwaarden belangrijk. Spontaan gebruiken we dezelfde termen om goed en kwaad te duiden die toch ook ons leven vullen. Naast die MORELE betekenis is er ook de ARTISTIEKE Onze pigmenten zijn dragers van kleuren en waarden die niet gelijk zijn aan licht en donker maar die in onze kunstwerken er onmiddellijk naar verwijzen. De sprong maken van fysiek naar artistiek licht en donker… …vereist: 1. Dat je de geest traint om te detecteren wat belangrijk is in een onderwerp 2. Dat je de ogen traint om dat belangrijke ook werkelijk te zien 3. Dat je de hand traint om vast te leggen op het doek wat je ‘ziet’ De beperking en de beloning van Kunst Kunstenaars beschikken niet over al de mogelijkheden van de natuur. Hun middelen: pigmenten, penselen, doeken en oplosmiddelen zijn beperkt. Gelukkig kennen zij de kunst om te vertalen: soms voor de hand liggend eenvoudig beperken zij de kleuren en waarden en komen tot een product dat in het beste geval het voorbeeld overstijgt: een kunstenaar is namelijk niet verplicht te reproduceren, hij kan de wereld rangschikken zoals hij wil en haar ziel weergeven. Op onderstaand schilderij is de jongen met een volledige toongamma weergegeven. De schenker is indrukwekkend juist door zijn tonische beperking. De diepte wordt beklemtoond door de uiterst summiere toonwaarden van de figuur in de achtergrond. Als een rustige bemiddelaar verenigt de kruik met haar gans eigen beperkte gamma toonwaarden.

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication