15

15 Hogere vegetatie wordt gebruikt als uitkijkpost ter verdediging of om op zoek te gaan naar een partner." 16.07 BEYOND KLIMT. In zijn cultuurbijdrage in 'Knack stelde Jan Braet de expo 'Beyond Klimt' in BOZAR (Brussel) voor. Hij startte als volgt : "Honderd jaar geleden kwam een einde aan een grote wereldslachting, maar ook aan de kolossale Donaumonarchie met Wenen als epicentrum. Jugendstilkunstenaar Gustave Klimt liet in hetzelfde jaar 1918 het leven, net als zijn gedoodverfde opvolger, Egon Schiele. Het veld lag open voor Oskar Kokoschka, een nog veel heviger expressionist dan de nieuwe mode voorschreef. Een crisismode weliswaar, geboren uit een overmaat aan pathetiek om de naakte, lijdende mens in een stormachtige tijd. Helemaal het andere uiterste van de decoratieve jugendstil waarmee de grootburgerij haar stadspaleizen had opgesmukt. We hebben Klimt intussen allang weer in de armen gesloten. Hij is dan ook een prima kapstok voor een expo die niet over hem gaat (de fans worden gepaaid met twee late portretten en een annex met de interactieve installatie 'Klimt's Magic Garden' van Frederick Baker). 'Beyond Klimt' in BOZAR reconstrueert de bewegingen van de avant-garde in de landen die uit de ontbonden Donaumonarchie gevallen waren. Veel kunstenaars migreerden van het ene artistieke centrum naar het andere, maakten er deel uit van groepen die vaak op een erg eclectische manier principes oppikten uit alle mogelijke modernistische stijlen." De expo is nog open tot 20 januari 2019. Stef Declerck, Poperinge 6. De Romantische Schilder Eugène Delacroix Eugène Delacroix – Franse Romantische Schilder Delacroix hield eraan zijn publiek uit te dagen. In 1820 reeds nam hij afstand van realistisch kleurgebruik zoals voor hem ook Guérin en Géricault hadden gedaan. In de plaats hiervan opteerde de jonge kunstenaar voor levendige tinten, heftige penseelstreken en door elkaar wriemelende mensenmassa’s. Het conservatieve publiek was geschokt maar de Parijse avant-garde jubelde. Charles Baudelaire noemde hem later ‘een vulkaan handig verborgen in grote bloemboeketten, een gepassioneerd schilder maar tegelijk vastbesloten die passie zeer duidelijk uit te drukken’.

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication