23

23 9. Schildercursus Juliette Aristides (7) Vervolg Hoofdstuk Vier- KLEUR Kleursystemen Hoe komt een kunstenaar ertoe zijn kleurenpalet samen te stellen? Een universeel, in alle omstandigheden en voor alle kunstenaars bruikbaar palet, bestaat niet. - Elke kunstenaar stelt zelf zijn palet samen volgens eigen geaardheid: blij, zwaarmoedig, evenwichtig, rationeel, romantisch… - Sommige kunstenaars verkiezen de vorm eerder dan de kleur om hun emoties uit te drukken. - In elk palet treffen we wit aan, sommigen daarnaast ook zwart. Maar veel kunstenaars mengen bepaalde kleuren tot wat zij ‘zwart’ noemen. Zij onderscheiden: - rijk zwart - warm zwart - cool zwart - Het principe om zwart te maken is het mengen van complementaire kleuren. Aanraders zijn ongetwijfeld: Ultramarijnblauw en Gebrande Sienna Ultramarijnblauw en Gebrande Omber Alizarinerooden Smaragdgroen Door variërende dosering kan men verschillende ‘zwarten’ bekomen. Door toevoeging van wit ontstaan zogenaamde (gekleurde) ’grijzen’ - Het lijkt ons niet geraden de verdere uiteenzetting van Juliette Aristides’ kleurenmengingsvoorbeelden samen te vatten. Wij oordelen hierover dat wat zij vertelt niet systematisch is en onvolledig: haar voorbeelden zijn wel interessant. In dit verband verwijzen we naar goede websites op het internet bijvoorbeeld https://nl.wikihow.com/Zwart-mengen https://www.ac-artwork.eu/basis-mengvorm Gesloten en Open Palet - Een gesloten palet is opgebouwd uit vooraf gekozen bepaalde en gemengde kleuren waartoe de kunstenaar zich beperkt. Het gesloten palet heeft als voordeel dat je er gemakkelijker de kleuren in de hand kunt houden. Je loopt geen risico op het Noorden te verliezen in een overdadige

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication