4

4 NAAR DINGEN KIJKEN IS JE VERWONDERINGSERVARING VOEDEN EN DAT ZOWEL VOOR DE CONCRETE VORM DIE ZICH AAN JE VOORDOET ALS VOOR EEN GROTE ALGEMEENHEID VAN VORMEN BIJ ALLE WAARNEMING. Dit alles schetst de manier waarop je met succes aan kunstmaken kunt beginnen. GEEF AANDACHT AAN DE DINGEN DIE JE AANDACHT GEEFT (lees bijvoorbeeld deze zin tweemaal). Of pak het anders aan: BEELD JE IN DAT DE DINGEN TOT JE SPREKEN EN LUISTER ERNAAR. Gewoonten halen in kunstmiddens een slechte pers. Dat is niet te verwonderen want in kunst krioelt het van beeldstormers en in kunst behoren nieuwe ideeën tot de gewone dagorde. Wie wil zich tevreden stellen met wat hem vertrouwd is? En waarom zou je dat doen ook? Alles samen genomen, als je je ergens goed voelt met wat je aan het doen bent, ben je daar waarschijnlijk al eens eerder voorbij gekomen. Grote ideeën kun je maar opdoen als je het gros van details als een gewoonte kunt onderbrengen. Als kunst je bewustzijn op de proef moet stellen moet je gewoontereacties tegelijk toelaten en bevragen. De kunstenaar heeft het nodig zichzelf kritisch te beschouwen telkens hij (of zij) herhaald op impressies uit de wereld reageert. Ook als die impressies vals of zonder nut overkomen hoeft hij ze maar naar eigen inzicht aan te passen. Dat is je taak: je gewoontes cultiveren. Overigens heb je niet veel keus. De wiskundige G.K. Chesterton merkte ironisch op: ‘Je kunt de dingen onttrekken aan vreemde of toevallige wetten, maar niet aan wetten die uit hun eigen natuur spruiten.’ Probeer geen driehoeken te vervormen uit de carcan van hun drie zijden; als een driehoek dit doet is zijn rampspoedig einde nabij. De truc, natuurlijk, bestaat erin je gewoonten van elke dag nieuw te cultiveren. Wel is de wereld de kunstenaar die dit probeert, niet genadig. Gewoontegedragingen die stammen uit je genen, uit je ouders, je kerk, je bezigheden en je relaties noemt men je karakteristieken. Wat je onder een of andere vorm overneemt van andere kunstenaars noemt men voorkeur, plagiaat of vervalsing. De auteurs van dit boek vinden dit wel nogal streng. Het maakt de echte artistieke bronnen verdacht waaruit de beginnende kunstenaar toch moet putten. Het effect van zulkdanige kritiek op de kunstenaar is gelukkig niet zo beklijvend als het lijkt op eerste gezicht. Veel mensen duiken erg diep onder in de kunst zoals ze trouwens ook zich erg diep met de wereld engageren. Zij zoeken naar kunst die hen erg aanspreekt. Het is dan ook niet te verwonderen wanneer ze zelf met kunst beginnen, dat ze zich laten inspireren door de kunstenaar die hen trof. Beethovens eerste werken verraden ontegensprekelijk de invloed van, zijn leermeester, Franz Joseph Haydn. Het meeste vroege werk verraadt slechts sporadisch de thema’s en de stijl van het latere rijpere werk van de kunstenaar. Maar welk thema of welke stijl je ook kiest, je kunt erop rekenen dat ooit iemand voor U reeds in die richting werkte. Je kunt dat niet vermijden. Kunstwerken komen tot stand in een context van oneindig veel thema’s en technieken van eeuwen ver. Je

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication