23

23 *De blauwe tinten in de krab hebben een verwaarloosbare oppervlakte en storen dus niet. De mogelijke eentonigheid van een al te grote eenheid is vermeden door die enkele blauwe vlekken en de lichttoetsen op krab en emmer : zeer belangrijk te oordelen naar de Photoshopbewerking waar de enkele contrasterende blikvangers-lichtstreepjes op de emmer en de lichtinval op de krab ontbreken en hierdoor het schilderij plots helemaal niet meer interessant wordt. Toch wel verwonderlijk hoe een paar lichtlijntjes een resultaat kunnen beïnvloeden. Dit hoofdstuk 4 sluit Aristides af met twee zogenaamde ‘Lessen’. In die lessen wordt een beschrijving gebracht van: 1. het ontstaan van een warm/koelstudie van een gipsmodel met beperkte kleuren en een meesterkopie (kopie naar een grootmeester) schilderen in kleur Wij beseffen hoe moeilijk het was voor Aristides om zo’n werkprocédé in woorden te vatten laat staan dat wij er een bruikbare résumé van zouden kunnen maken. De beschrijving poogt weer te geven wat een technisch gearriveerd artist doet om aan zo’n opdracht te voldoen. Deze beschrijving is noodzakelijk erg onvolledig en onzes inziens onbruikbaar. Veel zaken die niet in de tekst staan komen woordeloos op het schildersdoek van uit de zwijgende ervaring die de uitvoerders ongetwijfeld bezitten. Om een voorbeeld te noemen: de ‘beperkte’ gebruikte kleuren van Les 1 sommeren zich tot 12 tubekleuren (is dat beperkt als je rekening houdt met alle mogelijke mengkleuren ?). Bovendien wordt in de tekst nergens vermeld

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication