25

25 Materialen: de gewone schildersbenodigdheden + tubekleuren - Flakewhite = Loodwit (in gesloten pot verkrijgbaar bij Windsor en Newton) is giftig maar legaal mits bepaalde voorzorgen. Loodwit droogt vlugger dan Titaanwit en is gemakkelijker mengbaar voor het ophelderen van warme kleuren. Hiernaast nog: Ivoorzwart, Napelsgeel licht, Napelsgeel, Gele Oker, Rauwe Sienna, Cadmium roos, Alizarine Crimson, transparant Aardoranje(?), Koningsblauw, Groene Aarde en Rauwe Omber. 1. Meesterwerk kiezen: De Aristidesschool is bij definitie een school waarin klassieke kunst gepropageerd wordt. Hier werd gekozen voor een Torsostudie van François-Léon Benouville. Tegelijk werd een zwart-witfoto gemaakt en afgedrukt op glanzend fotopapier op dezelfde afmetingen van het origineel. Deze foto (vroeger werd gewerkt met een zwarte spiegel) wordt als hulp ingeroepen in alle verschillende fasen van het werk, vooral in verband met de waardenstudie. 2. Schilderij opzetten: Het originele werk en het beschilderen kopiedoek worden in gelijke grootte naast elkaar geplaats op twee schildersezels. Voor de belichting werd er gekozen voor daglichtlampen om kleuraantasting te voorkomen. 4.Tekening opbrengen op doek: met fijn penseel en een verdund mengsel van lichte Ultramarijnblauw en Gebrande Sienna. Deze pigmenten zijn goed oplosbaar en wegen niet door in het eindresultaat. 5. Onderschildering: het doek werd egaal afgedekt met een laag rauwe omber gemengd met transparant aardoranje (zonder medium). Deze grondlaag waarborgt al vanaf het begin een warm schilderij. *Wij veronderstellen dat deze laag transparant genoeg is om de tekening niet af te dekken. ’Zonder medium’ begrijpen we niet. Wellicht is het bindmiddel in de tubeverf voldoende.

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication