26

26 4. Voorstudies (inkt op papier) en eindwerk van ‘Heilige Sebastianus’ van Titiaan (1520) Bemerk de kleine variaties: -hoe bijvoorbeeld onderaan links, de gestrekte arm als te lang overkomt. Titiaan heeft om die indruk weg te nemen; uiteindelijk die arm minder gestrekt geschilderd en de hand in de donkere achtergrond laten verdwijnen. - zie hoe de veranderde achterwaartse positie van de ton meer diepte schept tav van de voet ernaast in vergelijking met de werktekening. - het schilderij toont het gelaatmeer naar ons toe gewend en daaruit volgt meer ruimtelijkheid. - let ook op de mooie +- complementaire kleurenkeus: (Napels)geel t.a.v. blauwviolet. 5. Voorstudie in Grisaille en eindwerk ‘De grote Odalisk’ (naakt/haremdame) 1814 Ingres - in dit grisaillewerk ging het vooral om de plaatsing van het model tov de omlijsting (vormcompositie): let in dit verband op de ‘inwendige’ donkere rechthoek in de achtergrond en de draperiediagonaal die de liggende figuur (richting andere diagonaal X snijdt in een sterk punt X (gulden snede)

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication