31

“ Op elektrische mobiliteit lopen Nederland en Noorwegen voorop. Wat Nederland nog eens extra onderscheid is dat we 50.000 mensen hebben werken in de toeleveranciersindustrie. We leveren internationaal en Nederland is nu koploper. Vanuit alle landen komen ze kijken naar onze laadinfrastructuur. Laten we die voorsprong vasthouden en uitbouwen.” Prof.dr.ir. Maarten Steinbuch, Automotive Technology TU/e Thema 3. Oplaadinfrastructuur en de energiemarkt(en) IAP eMobility wil op dit thema de unieke internationale koppositie verder uitbouwen. Nederland herbergt een aantal toeleveranciers op het gebied van laadinfra die mondiaal een belangrijke rol spelen in de transitie. Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKLnederland.nl) stimuleert ontwikkelingen op het gebied van publiek laden van elektrisch vervoer in Nederland. NKL Nederland zet in op een sluitende businesscase met veertig procent kostenverlaging en het ontsluiten van alle relevante producten en diensten. Ook de stichting e-laad (Elaad.NL en evnet.nl) initieert veel kennis- en innovatieprojecten op het gebied van laden, slim laden en de impact hiervan op elektriciteitsnetten. Naast mogelijkheden tot kostenverlaging moeten we ook de mogelijkheden tot het aanbieden van opbrengstenverhogende (flexibiliteit)services onderzoeken. 31 IAP eMobility wil onderzoek en ontwikkeling verder brengen op de volgende gebieden: • Koppelen van duurzame elektriciteitsproductie aan elektrisch vervoer • Batterijoptimalisatie • Grote vermogens laden en ontladen, laadpleinen voor commerciële voertuigen • Lokale opwekking en teruglevering met en via het voertuig • Keuzevrijheid van leveranciers bij laden • Vehicle to everything • Interoperabiliteit, data en digitalisering • Sturing van laadprocessen • Sturing op standaardisatie & schaalvergroting • Onderzoeken impact van transitiepaden energie & mobiliteit/vervoer op uitrol en investering van laadinfrastructuur

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication