33

{Alle Leuvenaars inbegrepen} 3 Wat willen we realiseren? 3.1 CD&V Leuven wil het aandeel van de verplaatsingen te voet en per fiets drastisch verhogen, mede door de behoefte aan andere vervoermiddelen (bus, auto,…) zoveel mogelijk te beperken Streefdoel: Het aandeel Leuvenaars dat een fiets bezit stijgt tot minstens 90% tegen 2018 (87.3% in 2011). Streefdoel: De tevredenheid over de staat van fiets- en voetpaden moet stijgen tot minstens 60% in 2018 (van 43.9% in 2011). Streefdoel: De verplaatsingen tijdens de vrije tijd te voet en per fiets stijgt met minstens 5%punten tegen 2018: te voet, van 51.3% in 2011 naar 56.3% in 2018; per fiets, van 43.3% in 2011 naar 48.3% in 2018. 3.1.1 We richten een aantal centrumpleinen in tot autoluwe en gezellige ontmoetingsplaatsen, daarbij stimuleren we de vestiging van diverse kleinhandelszaken gericht op de directe buurtbewoners. We maken werk van de herinrichting van de Vismarkt, het Hogeschoolplein, het Herbert Hooverplein; de heraanleg van de gemeentepleinen van Wijgmaal en Heverlee en de realisatie van een gemeenteplein in Wilsele-dorp. 3.1.2 We stellen een mobiliteitsplan waarbij het STOP-principe (eerst stappers, dan trappers, openbaar vervoer en personenwagens) het leidend principe wordt bij alle mobiliteitskeuzes. Een fietscirculatieplan maakt hier integraal deel van uit. We zorgen hierbij voor betrokkenheid van diverse gebruikersgroepen zoals bijvoorbeeld de fietsersbond. Een nulmeting van het fietsgebruik in en om Leuven is aangewezen. 3.1.3 In eerste instantie zorgen voor een daadwerkelijk aangevoelde prioriteit voor voetgangers in de diverse woonkernen. We bouwen veilige en aantrekkelijke voetgangerszones uit. IN tweede instantie zorgen we ervoor dat de verschillende stads- of gemeentedelen vlot en veilig bereikbaar zijn via een fietsnetwerk en dat de fietser zich hier welkom voelt door middel van functionele en aantrekkelijke fietsvoorzieningen. 3.1.4 Alle stoepen moeten er goed begaanbaar bij liggen. Er wordt een planmatige aanpak inzake onderhoud en heraanleg van zowel stoepen en fietspaden als wegen geïntroduceerd. Op basis van een inventarisatie van het tijdstip van de aanleg in combinatie met de voorziene levensduur bij aanleg, wordt een preventief onderhoudsplan opgesteld. Voorziene werken van nutsbedrijven kunnen een aanleiding vormen voor een integrale herinrichting van een straat, maar mag geen excuus vormen om het nodige structurele onderhoud uit te stellen. 3.1.5 De subsidiëring van het “gratis” busvervoer voor studenten wordt stopgezet. Voor de weekenduittocht en –inkomst wordt gekeken of een alternatief kan ontwikkeld worden. De budgettaire ruimte die hierdoor vrijkomt wordt ingezet voor kwaliteitsvolle fietsvoorzieningen en sensibiliseringscampagnes voor fietsgebruik door studenten. CD&V verkiezingsprogramma – Leuven – 14 oktober 2012 32

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication