15

5.2 De zwakke weggebruiker Via het Fietsfonds willen we inzetten op de bijkomende aanleg van veilige fietspaden. Door de sleutelverdeling van 60 % subsidie van het Vlaams Gewest aangevuld met 40% van de provincie West-Vlaanderen kunnen in onze gemeente op tal van wegen fietspaden ingepland en gerealiseerd worden. Bij het begin van de nieuwe legislatuur dient een fietspadenplan te worden opgesteld, met prioriteiten. Nieuwe fietspaden kunnen niet alleen een recreatief karakter hebben, doch moeten eerst en vooral de bestaande onveilige fietspaden veiliger maken. Als trekker van het project voor de aanleg van nieuwe fietspaden tussen De Panne & Veurne dient de gemeente de nodige stappen te ondernemen om dit aanslepende dossier terug te deblokkeren. De Oosthoek en het kruispunt Koksijdeweg - Veurnestraat dient in dit project te worden opgenomen; de fietspaden liggen er momenteel gevaarlijk bij en het is er bijzonder gevaarlijk oversteken. De realisatie van een fietspad aan de grens met de Oosthoekduinen, tussen Elisabethlaan en de sportzaal, dient te worden opgestart. Dit fietspad in verhard schelpenzand, is een oud voorstel en werd voorzien in de toenmalige herinrichtingsplannen van de Oosthoekduinen. Hierdoor wordt een veilige verbinding gemaakt tussen Oosthoek en de rustige Elisabethwijk, wat ten goede zal komen van de sporters in de nieuwe sportzaal maar ook van fietsende schoolgangers. CD&V PLUS zal nauwlettend waken over de prompte uitvoering van de herinrichting van de Duinhoekstraat met nieuwe fietspaden. Het dossier moet, na de onteigeningsprocedures, ten snelste worden uitgevoerd. In de Prins Albertlaan kunnen zonder problemen mooie fietspaden of fietssuggestiestroken worden aangelegd. De Stationsstraat is de gevaarlijkste straat voor fietsers binnen onze gemeente. De situatie is er verre van gemakkelijk, er is immers geen ruimte voor fietspaden zonder het opofferen van de nodige parkeerstrook. Een oplossing werd door CD&V PLUS voorgesteld door een veilige fietsverbinding te creëren achter de bewoning aan de Westkant (achter de “brouwerij”). Ook aan de Oostkant moet een veilige doorsteek gemaakt worden richting de nieuwe en bestaande wijken. Het tien jaar oude dossier rond een losliggend fietspad langsheen de Noordhoekstraat moet opnieuw van onder het stof worden gehaald. De Noordhoekstraat dient zijn functie van landbouwweg te behouden en dient in zijn totaliteit te worden gerenoveerd. programma CD&V PLUS - pagina 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication