21

de markt. Aangezien de productietijd van een magazine gemiddeld vier maanden is, moet je dus veel voorfi nancieren. Daar lopen veel uitgevers tegenaan. Bij onze online dagbladen is het meteen boter bij de vis. Dat zorgt voor een gezonde cashfl ow, waardoor we kunnen blijven investeren in de kwaliteit van onze magazines. We besteden veel aandacht aan vormgeving en fotografi e en natuurlijk aan de content. Zo blijven we interessant voor lezers én adverteerders.” Kort maar krachtig Het contact met Damen Drukkers is nog pril. Sinds begin dit jaar verzorgt Damen het drukwerk en de verzending van De Koopman, voor de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel. Stefan: “Wij leveren de adressen aan en Damen zorgt dat De Koopman de eerste vrijdag van de maand bij de leden van de CVAH op de mat valt. Dat werkt prima. We mogen nu ook samen hun jubileumboek gaan maken, binnenkort bestaat de vereniging honderd jaar.” Met Marcel van Weezep, accountmanager bij Damen, heeft hij in korte tijd een goede relatie opgebouwd, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en open communiceren. Partnership Wat Stefan betreft is er duidelijk sprake van een partnership: “We hebben echt een klik. Eigenlijk hebben we De Koopman samen binnengehaald. Ik heb zelf geen verstand van drukwerk en laat me graag door Marcel adviseren. Ergens in het Oostblok kan ik vast nog wel wat euro’s op het drukwerk besparen. Maar als ik Marcel iets vraag, weet ik zeker dat ik een eerlijk antwoord krijg. Dat is me ook wat waard. Ik vind het gewoon belangrijk dat we fi jn zaken doen.” Delen is vermenigvuldigen Stefan is commercieel in hart en nieren, maar geen man die per se het onderste uit de kan wil halen. Zijn motto: delen is vermenigvuldigen. Daarom gunt hij de brancheverenigingen waar hij mee werkt graag een kickback-fee. Zo heeft hij de CVAH een totaalpakket kunnen aanbieden, inclusief de portokosten. “Zo kunnen we het blad voor hen kostenloos realiseren. Zij leveren de content, steken er veel energie in, dus ik vind dat daar dan ook wat tegenover mag staan.” Plannen te over Met name de laatste paar jaar is XYTO fl ink aan het groeien. Er kwam een eigen ArchitectenPunt bij voor binnenhuisarchitectuur en zo’n twintig online dagbladen. “We zijn eigenaar van 260 domeinnamen voor regionale dag bladen, dus ook op dat gebied kunnen we nog wel even door”, lacht Stefan. Sinds kort brengt XYTO ook een nieuwe titel op de markt: InstallatiePunt. Eén keer raden wie die uitgave heeft mogen drukken ... 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication