0

60 JAAR DAMEN DRUKKERS OP NAAR DE 100! HET IS DE TWIST DIE VAN GILS MAAKT VAN LEERLING TOT MEESTER COACHING ON THE JOB DAMEN DRUKKERS | DRUK 7 | 2 0 19

2

AUTODIDACT GERARD NEIJENHUIS Inhoud Het is de twist die Van Gils maakt JAAR DAMEN DRUKKERS, OP NAAR DE 100! O man, wat mooi! KLANTEN EN HUN BOLIDE THE NGE OF ORANGE MEN DAMEN COLOFON Uitgever: Damen Drukkers / Leemansstraat 7 / 4251 LD Werkendam / telefoon 0183-508550 / info@damendrukkers.nl Redactie: Liesbeth Bliek Fotografie: Daisy Komen (Daisy Komen Photography), Frans-Jan Fortunati (Fortunati Fotografie), Tom Haanstra (Target Press) Vormgeving: Mark Bakker, Jan Broekhof en Pim Broekhof (Ontwerp77) Tekstschrijvers: Liesbeth Bliek, René Buuts (Buuts Communicatie) en Corine Koek (Corine Tekst & Beeld) Traffic: Martine Dammers Productie: Damen Drukkers Papier: Papyrus 170 en 400 grams LuxoArt Gloss Afwerking: Garenloos gebrocheerd Oplage: 5.000 stuks 3

Alive and kicking Op 1 juli 2019 bestond Damen Drukkers 60 jaar. Uiteraard reden voor een korte terugblik, samen met onze vader Maas, die vanaf het allereerste begin bij het bedrijf betrokken was. Verder richten we onze blik doelbewust vooruit. In dit jaarmagazine leest u onder andere hoe we investeren in duurzaamheid en jong talent. Ook schaften we onlangs een lamineermachine aan en een derde hechtstraat voor kleine en middelgrote oplages. Dat geeft ons nóg meer grip op de planning en kwaliteit. Wat we aan mogelijkheden in huis hebben, brengen we van A tot Z in beeld. Ook is er volop aandacht voor de mensen die Damen maken, van de schoonmakers tot de accountmanagers. Omdat we graag iets van onszelf in het jaarmagazine leggen, delen we met veel plezier onze passie voor de mooie zaken van het leven. Voor mode en kunst, stijlvolle gadgets en bestemmingen. Er vliegen unieke bolides voorbij, met even unieke eigenaren, en schitterend design in de kleuren van Damen. In The Art of Print presenteren we weer vol trots de prachtigste producties die recent van onze persen rolden. Met dank aan de opdrachtgevers. Uiteraard komen ook zij weer aan het woord. Over hun bedrijf, hun ambities en hun relatie met Damen. Hoort u het ook eens van een ander ;-) Deze Druk nummer 7 laat vooral zien dat Damen ook na 60 jaar nog altijd ‘alive and kicking’ is. Wij blijven vol gas geven om dat zo te houden. Maurice en Jan Damen 5

6

HET IS DE TWIST DIE VAN GILS MAAKT 7

Damen drukt sinds vorig jaar de seizoenscatalogi voor Van Gils, Neerlands trots in mannenmode. Het bedrijf is actief op de Noordeuropese en Canadese markt. In Nederland en België heeft Van Gils vijf eigen brandstores en shop-inshops bij onder andere de Bijenkorf en het Belgische Galeria Inno. Daarnaast is Van Gils te vinden bij vele modezaken in Noord-Europa en natuurlijk online. Wat is het geheim van Van Gils? Hoe blijf je zeventig jaar herkenbaar en toch zo jong en vernieuwend? Hoe ontstaat zo’n nieuwe collectie? We vragen het Corné van der Made, head of design, die voor onze fotograaf poseert bij highlights van de zomercollectie 2020. Hij ontvangt ons op het internationaal hoofdkantoor in Breda. Stijlvol maar nooit stijf In 1948 begon Miel van Gils in het Brabantse Mierlo een eigen kleermakerij. Hij vond dat het keurige Nederlandse straatbeeld wel een casual twist kon gebruiken. Corné: “Daar liggen de roots van ons merk en die zie je tot vandaag de dag terug in onze collecties. We staan bekend om de perfecte pasvorm, de kwaliteit van de stoffen en ons oog voor detail. In al onze kleding herken je nog altijd dat vakmanschap van de kleermaker. Maar even belangrijk is het fun-element; dat tikje humor, het relativeringsvermogen waar dutch design zo om gewaardeerd wordt.” Van Gils is altijd stijlvol, maar nooit stijf. “In al onze kleding herken je nog altijd dat vakmanschap van de kleermaker.” 8 Mentale leeftijd: 35 “Die rijke historie is een kracht van ons merk, maar tegelijk een punt waar we alert op moeten zijn. We willen natuurlijk voorkomen dat jonge mannen ons zien als het merk van hun vader.” Vandaar dat Corné en zijn team ontwerpen voor stijlbewuste mannen met een mentale leeftijd van 35. “Die kunnen even goed tien, vijftien jaar jonger zijn, maar ook een stuk ouder. Daarbij hebben we altijd vier archetypische mannen in ons hoofd: de rebel, de sartoralist, de warrior en de denker.” We nemen ze alle vier even door. De rebel spreekt min of meer voor zich: die laat zich niet vertellen wat wel en niet hoort of in de mode is. Hij trekt aan waar hij zelf zin in heeft. De sartorialist is de man die van mooie stoffen houdt, die hecht aan een goede afwerking en pasvorm; een man met passie voor mooie kleding. De warrior staat voor de jonge zakenman, die zijn drive wil onderstrepen met zijn kleding. En tot slot is er de denker: sociaal, fi losofi sch, een man van de wereld die weet wat hij wil. Vision trends Van Gils komt volgens het vaste ritme van de mode tweemaal per jaar met een nieuwe collectie. Deze bestaat elk seizoen uit honderden items, van pakken en colberts tot overhemden, truien, schoenen en accessoires. Alles behalve underwear. En allemaal in huis ontworpen. Als we elkaar spreken, juni 2019, zijn Corné en zijn team al druk bezig met de wintercollectie van 2020. “In eerste instantie praten we dan alleen nog maar over de kleuren. Als we die hebben bepaald, gaan we daar beelden bij zoeken. Hoe zien we die kleuren bijvoorbeeld toegepast, aan welke sfeer denken we? Zo maken we voor elk archetype een vision trend. Daarna gaan we pas tekenen en aan stoffen denken.” Rebelse combinatie In het Design Lab waar we elkaar spreken hangen naast de wintercollectie 2019 nog enkele vision trends die daarvoor als uitgangspunt zijn gebruikt. Zo kan Corné ter plekke illustreren hoe het uiteindelijk uitpakt. “Elk archetype krijgt steeds zijn eigen seizoensthema. Wij hebben daarbij de sfeer in beeld gebracht die past bij een type dandy, een party animal.” Hij pakt een prachtig fl uwelen jasje uit het rek, in een bijzonder, heel expressief blauw. “Onze rebel combineert dat sjieke colbertje dan wel met een zwarte coltrui en een denim broek.” Selectie van stoff en Voor de selectie van de stoffen bezoekt Corné onder andere de internationale stoffenbeurs in Milaan. Daar spreekt hij in een week tijd ruim veertig fabrikanten. Die laten hem per kleur gemiddeld driehonderd stoffen zien. Uit die tienduizenden stalen kiest hij de stoffen die het beste bij de nieuwe collectie passen. Dat is de basis. Daarnaast ontwikkelt Van Gils elk seizoen een aantal eigen dessins. Corné is daarvoor onlangs nog op bezoek geweest bij een aantal Italiaanse weverijen. “Die beeldbepalende dessins willen we natuurlijk wel exclusief voor Van Gils houden.”

“Die beeldbepalende dessins willen we natuurlijk wel exclusief voor Van Gils houden” Van Blue Line tot Black Label Voor het uitwerken van de collectie hanteert Van Gils een vast framework, om een brede groep mannen te bedienen. Blue Line is de instapcollectie, Ivory het midden-/hoog segment, met veruit het grootste bereik. De items van de toplijn, Black Label, onderscheiden zich met name in de afwerking, stoffenkeuze en subtiele kleermakersdetails. Tijdens het ontwerpproces vinden er diverse previews en reviews plaats. Intern, met het salesteam, maar ook met inkopers van belangrijke klanten. “Heel belangrijk, want zij zien natuurlijk ook wat andere merken gaan brengen.” Als de collectie rond is gaan de defi nitieve productietekeningen met de geselecteerde stoffen naar de productmanagers. Zij onderhandelen met de leveranciers, zetten de productie uit en controleren de kwaliteit. De man krijgt kleur Natuurlijk willen we van Corné weten wat de belangrijkste trends zijn voor het komende jaar. ‘Vooral meer kleur’, is meteen zijn antwoord. Het heeft hem verrast hoe snel mannen dat hebben geaccepteerd. Daar merk je volgens hem aan dat ‘de man’ over de hele linie genomen een stuk expressiever wordt. “Deze winter zien we bijvoorbeeld donkerrood terug en groen dat is opgekomen vanuit de sport. Vooral dat laatste is heel snel gegaan. Inmiddels is een groen pak al bijna net zo normaal als een blauw pak. Van de zomercollectie word je helemaal vrolijk, met kleuren als warm geel, pistachegroen en aquablauw. Dat straalt echt de positiviteit uit die deze tijden blijkbaar in de lucht hangt.” De deconstructie van het pak Een tweede ontwikkeling die we veel gaan terugzien, of beter gezegd voelen in de nieuwe collecties, is het hoge aaibaarheidsgehalte. Winter 2020 zal zich dat vertalen in wol met stretch en gebreide pakken, aldus Corné. Maar niet alleen de stoffen worden softer, ook de modellen. Hij noemt het de deconstructie van het pak. “We werken met hele subtiele schoudervullingen, voering en padding verdwijnen helemaal. Alles om het lekker draagbaar te maken, want dat wil eigenlijk iedereen. Mijn ideaal is dan ook een pak met het comfort van een joggingpak. Dat spelen met formeel en informeel, dat is een mooie zoektocht, die natuurlijk heel goed bij ons merk past.” Th e Green Stitch Een derde, meer algemene trend is duurzaamheid. Dat aspect wordt steeds belangrijker in de mode, weet ook Corné. “Wij zijn in de basis natuurlijk al best goed bezig, doordat we het grootste deel van onze collectie in Europa produceren. In onze Green Stitch-collectie verduurzamen we ook de productie. Zo hebben we deze winter in de jassen en colberts gerecyclede, opnieuw geweven wol verwerkt. En in de collectie van zomer 2020 werken we met ecodenim, van organische katoen die op natuurlijke wijze geverfd is. Onze kenmerkende kleermakerssteken, op revers en panden, zijn in deze collectie natuurlijk groen.” Op de colberts markeren de drie steken ook het onderste knoopsgat, laat Corné zien. Een knipoog van Van Gils: ‘niet dichtmaken’. 9

jaar Damen Drukkers, op naar de 100! 10

Ik zit oog in oog met 60 jaar Damen Drukkers, in de persoon van Maas Damen. De vader van Maurice en Jan was leerling-handzetter toen Maas senior, zíjn vader, in 1959 Drukkerij van Driel overnam. Maas junior leert snel en amper twee jaar later, hij is dan 21(!), wordt hij mede-eigenaar van Drukkerij Damen. Maas junior is inmiddels 79 en komt bijna elke dag nog wel even op de zaak. Met veel plezier, zo vertellen zijn sprankelende ogen. 11

Onherkenbaar Damen Drukkers ontwikkelde zich in die zestig jaar van een drukkerij voor huisstijlen en familiedrukwerk met drie medewerkers tot een van de grotere spelers in vellenoffset, met 115 medewerkers. Het ambacht is sterk veranderd, met name dankzij de enorm doorontwikkelde techniek. Het huidige bedrijf ziet er niet alleen totaal anders uit, zegt Maas, maar kent ook een volstrekt andere cultuur: “In de begin12

“Ook thuis, aan tafel, kwam het reilen en zeilen van het bedrijf voorbij” - Maas Damen jaren heerste er een meer ontspannen sfeer van ‘wat vandaag niet lukt, komt morgen wel’. En als we overdag te veel hadden gekletst, werkten we gewoon een paar uur langer of haalden we een nachtje door als dat nodig was.” In de strak georganiseerde drukkerij van vandaag is dat geen optie meer. Anno 2019 is bij Damen Drukkers de planning heilig. Dat vraagt om een meer zakelijke omgang met elkaar. Afspraak is afspraak, ook intern. Met de paplepel Maas junior kreeg het ondernemerschap met de paplepel ingegoten. Zelf nam hij Maurice en Jan ook al mee naar de accountant toen ze 17, 18 jaar oud waren. “Zo hoorden ze wat er speelt en leerden ze al vroeg om cijfers te lezen en beoordelen. Ook thuis, aan tafel, kwam het reilen en zeilen van het bedrijf voorbij.” Zijn plan is gelukt: in 1996 namen Jan en Maurice de aandelen over. Sindsdien staan de broers samen aan het roer van Damen Drukkers. Jan stuurt de organisatie aan en Maurice is verantwoordelijk voor de commercie. Belangrijke beslissingen nemen ze echter altijd samen. Pa bleef nog wel meewerken, maar waakte ervoor zijn zonen niet voor de voeten te lopen. “Vertegenwoordigers die langskwamen voor een nieuwe machine bleven tegen mij praten in plaats van tegen de jongens. Dat was voor mij het sein om voortaan buiten beeld te blijven. Als je zegt ‘nu gaan jullie het doen’, moet je daar ook de ruimte voor geven.” Grote verantwoordelijkheid De jonge Jan en Maurice kregen de totale verantwoordelijkheid over een bedrijf van dertig jaar. Tekenend voor het karakter van pa, vindt Jan. “Vader kent totaal geen angst om ergens in te stappen. Zo kocht hij ook onze eerste vierkleurenpers en ging vervolgens pas kijken of er werk voor was. Wij zijn veel berekenender en gaan altijd uit van het meest negatieve scenario voordat we ergens in investeren.” Maurice wijst op een ander groot verschil: “Pa heeft de groei van het bedrijf 13

zelf ontwikkeld. Wij kregen een goedlopend bedrijf met dertig medewerkers in de schoot geworpen. Zowel intern als voor de buitenwacht hebben we ons de eerste jaren echt moeten bewijzen. Eerlijk gezegd vroegen we onszelf soms ook weleens af of we er wel klaar voor waren. Maar we hebben wél tegen elkaar gezegd: wij gaan dit waarmaken.” Gelukkig zat het tij mee. De eerste jaren met Jan en Maurice aan het roer groeide het bedrijf elk 14

“Wij gaven zelf 200% en dat vroegen we ook van anderen” - Jan Damen jaar met tien tot vijftien procent. Jan: “Dat ging wel heel erg hard. Soms stond alles en iedereen te schudden en te beven. Dat waren echt tropenjaren. Wij gaven zelf 200% en dat vroegen we ook van anderen. Achteraf gezien ging dat soms echt weleens over het randje heen.” Rond de overdracht We doen een rondje mijlpalen. Maas moet dan vooral denken aan de periode vlak voor de overdracht. Er was net verbouwd, het pand fl ink uitgebreid. Van dorpsdrukkerij was Damen uitgegroeid tot een regionale speler. Zelf kampte hij destijds met hartproblemen. “Het bedrijf was klaar om verder door te groeien en zelf was ik er toen eigenlijk ook wel klaar mee. Ik vond het fi jn dat ik de boel kon overdragen en had er alle vertrouwen in dat het de jongens zou lukken. Er viel een last van mijn schouders.” Met het moment dat pa een stap terug deed begon ook voor Maurice de meest memorabele periode. Hij begint te glunderen als hij er aan terugdenkt: “We stonden al heel lang in de startblokken te trappelen en ineens werden we losgelaten. Alsof je de schakelaar van UIT op AAN zet. Je moet alles nog zelf ontdekken. Gas erop! Dat was spannend, superintensief en vaak ook stressvol. Ik vond dat hele mooie jaren, waarin we ook samen als ondernemers erg zijn gegroeid.” Landelijke speler Hoewel Jan het gevoel zeker herkent, noemt hij zelf de eerste overname in 2010 als belangrijkste mijlpaal. “We hadden in de vijftien jaar daar voor een gezond, sterk bedrijf neergezet, maar er dreigde een soort van routine in te sluipen. Door de overname van drukkers was daar geen sprake meer van: in één klap groeiden we met twintig procent en kregen we er vijftien mensen bij. Daar kwam wel wat bij kijken natuurlijk. We moesten twee bedrijfsculturen in elkaar laten vloeien én gaan verbouwen om ruimte te geven aan onze ambities. Dat was een belangrijke doorbraak. Toen zijn we uitgegroeid van regionale drukker tot één van de grotere landelijke spelers.” 15

Maurice concludeert dat Jan en hij met enige regelmaat een goede prikkel nodig hebben. “Wij hebben gewoon een beetje spanning nodig.” De aard van het beestje. Meer grip De gebroeders Damen zorgen er overigens zelf voor dat die spanning ook weer niet té groot wordt, aldus Jan. “We hebben nooit achterover geleund en streven er altijd naar om 16

“Wij hebben gewoon een beetje spanning nodig” - Maurice Damen tegenvallers te kunnen opvangen.” Echt mindere periodes heeft Damen Drukkers in zestig jaar dan ook amper gekend, afgezien van drama’s in de persoonlijke sfeer, zoals het overlijden van twee medewerkers. “Als je dan de volgende ochtend voor je mensen staat ... Dat hakt er wel in.” De laatste jaren heeft Damen vooral in de breedte geïnvesteerd, om ook als het gaat om afwerking steeds meer in eigen huis te kunnen doen. Sinds vorig jaar draait er een garenloze bindstraat en begin van dit jaar kwam er een lamineermachine bij. “Zo houden we meer grip op de planning en de kwaliteit en kunnen we nog sneller en concurrerender werken”, stelt Maurice. “Heel belangrijk in ons segment.” Damens trots De laatste vraag aan vader en zoons Damen: waar ben je terugkijkend het meest trots op? Maas hoeft niet lang na te denken: “Dat mijn jongens het zo goed doen. Dat lijkt misschien een inkoppertje, maar let op, het kan ook anders hè. Ik heb regelmatig gezien dat het helemaal mis ging na de opvolging.” Maurice heeft wat moeite met de vraag, omdat hij naar eigen zeggen ‘niet zo trots is aangelegd’. Jan begrijpt wel wat hij bedoelt: “Het gaat er niet om dat je jezelf op de borst klopt. Je doet het altijd samen, met de hele club. Als ik om het bedrijf rijd, denk ik regelmatig: dat hebben we toch maar mooi met elkaar neergezet. Ook ben ik met terugwerkende kracht trots op mijn vader. Maurice en ik hebben altijd elkaar nog. Als we ergens over twijfelen lopen we even bij de ander binnen om te spiegelen. Pa heeft het altijd alleen moeten doen. Daar heb ik echt bewondering voor. Maar ik ben toch vooral trots op de samenwerking met Maurice. We hebben totaal verschillende karakters; het kan weleens fl ink knallen. Maar we maken elkaar echt sterker en samen komen we er altijd uit.” 17

THE ORANGE OF DAMEN WINGSLAND S6 SELFIE DRONE Met ingebouwde camera en controller € 359,99 Mt ibd t ll € 35999 HYBRID BACK CASE Hybrid case met plastic buitenkant en een binnenzij de van zacht TPU materiaal € 11,49 1.00 CT. T.W. LAB-GROWN j Oranje diamant met 14 kt gouden ring € 699,00 g g CAT EYE SUNGLASSES Transparante retro design zonnebril € 9,00 FRAGRANCE DU BOIS Oud Orange Intense eau de parfum € 325,00 HERMÈS OSTRICH KELLY 32 Deze exclusieve tas van leer is een collectors item, vanaf € 12.200,00 18

VICTORINOX Zwitsers Army Hunter XT Multi-tool € 46,00 HUBLOT BIG BANG ORANGE Gepolij st en gesatineerd 18K Gold 5N € 38.000,00 LEONARDO FURORE Vulpen, gemaakt uit edelhars met een goudkleurige afwerking € 178,00 IPAD SLEEVE Oranje Tie Dye Mandala € 26,50 ORANJE SCHOENEN MET HAK Oranje schoenen met hak en spitse neus € 25,99 HERMÈS VLINDERSTRIK Zij de classic orange ribbed vlinderstrik € 35,00 19

XYTO MEDIA, DE KRACHT VAN EEN UNIEKE COMBINATIE Stefan Mol is de bedenker van ArchitectenPunt, een magazine voor de architectenbranche, dat jaarlijks tweemaal verschijnt. Zes jaar geleden begonnen als eenmanszaak. Om meer ruimte te krijgen voor sales zocht hij de samenwerking met XYTO Media, bouwer van websites en uitgever van huis-aan-huismagazines. Hun activiteiten vloeiden samen tot een bijzonder bedrijf. Het huidige XYTO is uitgever van een paar ijzersterke multimediale brancheplatforms én eigenaar/beheerder van 41 regionale online dagbladen. Dat blijkt een slimme combinatie: waar veel uitgevers het tegenwoordig moeilijk hebben, groeit XYTO tegen de verdrukking in. Commerciële basis In het moderne kantoorpand in Heerhugowaard zijn dagelijks bijna dertig medewerkers aan de slag, variërend van webmasters en -bouwers tot specialisten op het gebied van vormgeving, redactie en natuurlijk sales. Want één ding hebben alle XYTO-producties gemeen: ze drijven op een stevige commerciële basis. De vaste ploeg is met name gericht op de online-tak van XYTO, vertelt Stefan. “Voor de invulling van de magazines en jaarboeken werken we met freelancers. Dat gaat dan vooral om tekst, vormgeving en fotografi e, sales doen we zelf.” 20 Groeispurt Stefan runt het bedrijf samen met Richard van den Bos, die XYTO drie jaar geleden met een fi nanciële injectie in staat stelde om de mooie kansen te benutten die beiden zagen. Richard is met name achter de schermen actief, Stefan heeft de dagelijkse leiding. Hij roemt vooral de kracht van zijn team: “We weten goede mensen aan ons te binden, met prima arbeidsvoorwaarden en de juiste prikkels. We doen het hier écht samen, daarom werken we bewust met groepstargets. Ook organiseren we veel activiteiten. Plezier staat voorop!” Crossmediaal scoren “De grote kracht van onze magazines is dat ze een heel duidelijke doelgroep hebben. Dat geldt zowel voor ArchitectenPunt als voor KlussersPunt en De Koopman, een maandblad voor de ambulante handel. Zo kunnen wij adverteerders de zekerheid bieden dat ze met scherp schieten.” Bovendien heeft XYTO aan zijn eigen magazines een online platform gekoppeld, waardoor klanten het hele jaar door in beeld zijn en crossmediaal kunnen adverteren. “Daar komt bij dat we voor ArchitectenPunt samenwerken met bestekhuizen, waardoor bestekschrijvers gratis kant-en-klare bestekmodules kunnen downloaden. Die service maakt ArchitectenPunt.nl extra interessant als advertentieplatform.” “We weten goede mensen aan ons te binden” Investeren in kwaliteit Cruciaal in de bedrijfsformule van XYTO is ook dat de online-activiteiten direct rendement opleveren, legt Stefan uit. “Als uitgever kun je tegenwoordig niet meer vooruit factureren. Dat hebben we te danken aan malafi de spelers op

de markt. Aangezien de productietijd van een magazine gemiddeld vier maanden is, moet je dus veel voorfi nancieren. Daar lopen veel uitgevers tegenaan. Bij onze online dagbladen is het meteen boter bij de vis. Dat zorgt voor een gezonde cashfl ow, waardoor we kunnen blijven investeren in de kwaliteit van onze magazines. We besteden veel aandacht aan vormgeving en fotografi e en natuurlijk aan de content. Zo blijven we interessant voor lezers én adverteerders.” Kort maar krachtig Het contact met Damen Drukkers is nog pril. Sinds begin dit jaar verzorgt Damen het drukwerk en de verzending van De Koopman, voor de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel. Stefan: “Wij leveren de adressen aan en Damen zorgt dat De Koopman de eerste vrijdag van de maand bij de leden van de CVAH op de mat valt. Dat werkt prima. We mogen nu ook samen hun jubileumboek gaan maken, binnenkort bestaat de vereniging honderd jaar.” Met Marcel van Weezep, accountmanager bij Damen, heeft hij in korte tijd een goede relatie opgebouwd, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en open communiceren. Partnership Wat Stefan betreft is er duidelijk sprake van een partnership: “We hebben echt een klik. Eigenlijk hebben we De Koopman samen binnengehaald. Ik heb zelf geen verstand van drukwerk en laat me graag door Marcel adviseren. Ergens in het Oostblok kan ik vast nog wel wat euro’s op het drukwerk besparen. Maar als ik Marcel iets vraag, weet ik zeker dat ik een eerlijk antwoord krijg. Dat is me ook wat waard. Ik vind het gewoon belangrijk dat we fi jn zaken doen.” Delen is vermenigvuldigen Stefan is commercieel in hart en nieren, maar geen man die per se het onderste uit de kan wil halen. Zijn motto: delen is vermenigvuldigen. Daarom gunt hij de brancheverenigingen waar hij mee werkt graag een kickback-fee. Zo heeft hij de CVAH een totaalpakket kunnen aanbieden, inclusief de portokosten. “Zo kunnen we het blad voor hen kostenloos realiseren. Zij leveren de content, steken er veel energie in, dus ik vind dat daar dan ook wat tegenover mag staan.” Plannen te over Met name de laatste paar jaar is XYTO fl ink aan het groeien. Er kwam een eigen ArchitectenPunt bij voor binnenhuisarchitectuur en zo’n twintig online dagbladen. “We zijn eigenaar van 260 domeinnamen voor regionale dag bladen, dus ook op dat gebied kunnen we nog wel even door”, lacht Stefan. Sinds kort brengt XYTO ook een nieuwe titel op de markt: InstallatiePunt. Eén keer raden wie die uitgave heeft mogen drukken ... 21

A C C OUNTTEAM uitg 22

elicht 23

Je hebt ongetwijfeld een of meer van onze accountmanagers ontmoet, of je hebt hem – want we hebben (nog) geen dames in ons team – regelmatig aan de telefoon. Hoe zien zij hun werk en toegevoegde waarde voor de klanten, de relatie met hen en hun rol binnen Damen Drukkers? We laten het ‘jouw’ accountmanager zelf vertellen én je maakt kennis met de anderen. Marcel van Weezep Mijn werkzaamheden bij Damen Drukkers zijn erg gevarieerd. Het zoeken naar passende relaties is altijd leuk en verloopt over het algemeen vanachter de computer; daar ligt de basis voor een langdurige relatie. Bij een opdracht begeleid je zelf de interne communicatie, zodat de ordermanager dedicated met de opdracht bezig is en foutmarges teruggedrongen worden; zo ben je meer betrokken bij het product van je klant. Mijn toegevoegde waarde voor relaties is snel en duidelijk reageren; ik sta altijd voor ze klaar en bouw een gezonde band met ze op. Ik hou daarbij van een dolletje op zijn tijd én een serieus gesprek. Ik bereid mijn zaken goed voor en zorg dat de communicatie helder is; op de zaak, in de verkoopvergadering, hou ik de debatten scherp en maak van mijn hart geen moordkuil. Jos van Beek Mijn werkzaamheden? Het op- en uitbouwen van relaties op basis van vertrouwen en ik ben het aanspreekpunt voor klanten in ‘goede en slechte tijden’. Ik zorg dat orders correct ingegeven worden voor productie én zorg natuurlijk voor het winnen van nieuwe klanten. Voor mijn klanten ben ik vooral een vertrouwd aanspreekpunt: ‘We bellen Damen/Jos en dan wordt het geregeld’. Ik geef advies op basis van ervaring en betrouwbaarheid en zorg dat we waarmaken wat we afspreken. Met mijn klanten heb ik een relatie die gebaseerd is op gelijkwaardigheid, fatsoen, kennis, advies, vertrouwen én humor. Voor Damen Drukkers ben ik een vertrouwd gezicht naar buiten, ik geef gevraagd en ongevraagd advies en denk mee in mogelijkheden om onmogelijkheden toch voor elkaar te krijgen. Bovendien probeer ik een prettige collega te zijn, zodat we, ook als het even niet leuk is, zaken toch met elkaar willen en kunnen regelen. Marco van Lieshout Ik ben 50 jaar en werk er daarvan al ruim 18 als accountmanager bij Damen Drukkers; iedere dag druk met drukwerk! Offerteaanvragen invoeren, offertes nabellen, orders doorspreken, orders inplannen, klanten adviseren, prospects bellen, klanten bezoeken en … op zijn tijd een kopje koffi e tussendoor. Met mijn grafi sch-technische achtergrond en 33 jaar ervaring in het grafi sche vak kan ik klanten voorzien van een gedegen advies, om zo samen een prachtig eindresultaat te maken. Met de meeste van mijn klanten heb ik een langdurige relatie. Ik hou van openheid en duidelijkheid; klanten weten wat ze aan mij hebben en ik weet wat ik aan de klant heb. Wel zo prettig! 24

Norbert Ockhuysen Anthony Schrader Ik ben dagelijks bezig met het activeren en stimuleren van relaties om toch vooral in print te blijven denken en investeren. Ik bereid offerte aanvragen voor en zorg er voor dat we bij een order vervolgens over de goede uitgangspunten beschikken. Mijn meerwaarde voor klanten is een goed advies op het vlak van productievarianten, papier en logistiek. Verder zie ik mezelf vooral als ambassadeur van Damen Drukkers; dat ik het ‘smeermiddel’ mag zijn in de relatie die een klant heeft met onze organisatie vind ik een prettige bijkomstigheid. Mijn toegevoegde waarde binnen Damen Drukkers? Door op een vooral sympathieke en rustige wijze samen met het team van Damen Drukkers telkens te laten zien en ervaren dat we het verschil willen en kunnen maken. Als jongste van het accountmanagementteam voeg ik enthousiasme en energie toe. Met een vernieuwende blik op het beheren van relaties, het benutten van kansen en het positioneren van Damen Drukkers probeer ik mijn steentje bij te dragen. Voor onze klanten ben ik Damen Drukkers; een verantwoordelijkheid die ik niet uit de weg ga en zo goed mogelijk invul. Andersom ben ik voor Damen Drukkers de opdrachtgever en zal deze rol ook intern zo goed mogelijk vertegenwoordigen. Chris de Regt Ik ben dagelijks bezig met het opvolgen van offertes, planningsvraagstukken en het presenteren van Damen Drukkers bij bedrijven met activiteiten die bij die van ons aansluiten. De focus ligt daarbij op collega-drukkers die zelf geen, of niet effi ciënt, vellenoffsetproducties in huis maken. Ik beheer voor ons bedrijf een aantal grotere accounts; door naar mijn klanten te luisteren, komen we samen tot mooie maatwerkproducties. Mijn ruime ervaring, in combinatie met ons productieapparaat, maakt het aantal mogelijkheden voor mooi drukwerk oneindig. Vanaf dag één benader ik nieuwe relaties alsof ze al jaren klant zijn; dat schept vertrouwen en brengt de communicatie gemakkelijk op gang. Drukwerk is serieus werk, maar er moet wel af en toe gelachen worden. Ik vind het leuk om helemaal los te gaan voor een klant. Jacques van der Mark Ik ben verantwoordelijk voor het genereren van nieuwe leads en het onderhouden van de contacten met bestaande relaties; potentiële klanten vertel ik wie we zijn, waar onze kracht ligt en welke producties bij onze drukkerij passen. Ik bezoek onze prospects en klanten of ontvang ze graag in Werkendam als ze onze drukkerij bezoeken. Als het gaat om commercieel gerelateerde zaken, zoals het bespreken van offerteaanvragen, offertes en orders, ben ik het eerste aanspreekpunt. Als accountmanager ben je de schakel tussen de klant en Damen Drukkers; je bent het gezicht naar buiten. Mijn streven is om onze klanten het gevoel te geven dat hun drukwerkproducties bij ons in goede handen zijn door adequaat te handelen en te communiceren. Met de meeste van mijn klanten heb ik een persoonlijk contact dat verder gaat dan drukwerk alleen en zo hoort het ook, vind ik, als je een relatie op wilt bouwen. 25

O, man, dát is mooi … 26

Ontdek het wonderschone sultanaat Oman Ervaar de stilte van de uitgestrekte woestijn, prikkel je zintuigen met de overweldigende schoonheid van het ruige hooggebergte, droom weg in een eeuwenoud fort of slenter door de wirwar van een soek. Oman heeft het allemaal – en nog veel meer 27

Oman is een sultanaat aan de zuidoostkust van het Arabisch Schiereiland. Tja, hoor ik je denken, en waar is dat dan ook alweer? In het noordwesten gr enigde Arabische Emiraten, in het westen aan Saoedi-Arabië en aan Jemen in het zuidwesten. Het is zo’n zeven keer groter dan Nederland, maar heeft ruim 3,8 miljoen inwoners. Lekker rustig dus, met maar 11,1 mensen per vierkante kilometer – tegen Nederland 411,3 … Hét land ‘to get away from it all’ en wonderschoon bovendien. Klein, maar zó fi jn De hoofdstad van Oman is Muscat en heeft ruim 540.000 inwoners. Na Singapore is het de kleinste én schoonste hoofdstad ter wereld. Deze ‘witte hoofdstad’ wordt niet verpest door wolkenkrabbers of andere betonnen monstruositeiten, maar heeft sierlijke, lichtgekleurde laagbouw die de culturele identiteit van de eeuwenoude stad eer aandoet. Je bezoekt er historische bezienswaardigheden, zoals de forten van Al Jalali en Al Mirani, en natuurlijk de Grand Mosque en soek van Mutrah. Het paleis van de sultan Qaboos bin Said, sinds 1970 het staatshoofd, mag je helaas alleen van buiten bewonder il je meer weten over de geschiedenis van het land? Dan zoek je de koelte op van de verschillende musea. Wadi’s Als je de hoofdstad eenmaal verkend hebt, sta je natuurlijk te popelen om de rest van het land te ontdekken; met een autoroute langs de mooiste gr s bijvoorbeeld. In deze schaduwrijke, paradijselijke valleien zorgt kristalhelder water voor palmbomen, planten en struiken en bijzondere bezoekers als bontgekleurde vogels. Rondom de wadi’ den vaak outdoor activiteiten geord; wil je klimmen, abseilen, hiken, of de rivierbeddingen doorkruisen in een jeep? Check! In Wadi Hamam kan je chillen in een waterbr adi Ghul, ook wel de Grand Canyon van Oman genoemd, moet je jezelf even in je arm knijpen, want wat ís dat mooi. En dan het oogverblindende Wadi Shab, een echte must; je kunt er tussen de torenhoge steile rotswanden zwemmen in azuurblauw water, of een excursie boeken naar een verborgen grot. De paden op … Naar het Hajargebergte, op het schiereiland Musandam, komen trekkers van over de hele wereld om dagtochten of meerdaagse wandelingen te maken, er zijn mountainbikeroutes, maar je kunt ook een tocht met een 4WD maken langs oude roversholen, dadelplantages en ber g is de Jebel Shams, of gr g, die bekendstaat om de bijna één kilometer diepe canyon, waar je ook diverse outdoor activiteiten kan ondernemen. gte vind je een immense kiezelvlakte, de Jiddat al-Harasis, waar onder andere meer dan 160 vogelsoorten leven. Gouden zee Misschien voelde je zijn aantrekkingskracht al in Muscat: de woestijn. Zo’n tachtig procent van Oman bestaat uit hoge zandduinen, afgewisseld door uitgestrekte zandvlaktes. Twee uur rijden naar het zuiden vanaf Muscat sta je in de uitgestrekte gouden zee van de Sharqiyah-woestijn, vooral bekend als Wahiba Sands; exact wat wij ons voorstellen bij het woord woestijn. Dit is het hart van Oman, waar de bedoeienen r eng hier de nacht door in de stilte, ver weg van de bewoonde wereld, onder de onmetelijke sterrenhemel die nog nooit zo dichtbij leek, en je blijft je leven lang terug verlangen naar de woestijn. 28

To the beach En voor de strandliefhebber, die bij Oman alleen aan woestijn denkt? Het sultanaat heeft een 1.700 km lange kustlijn met prachtige stranden, die net zoveel variatie laten zien als de rest van het land. Ga je voor rust? Aan de lange oostkust tussen Al Ashkharah en Masirah bijvoorbeeld en verder naar het zuiden vind je ongerepte stranden, zoals Ras al Jinz Turtle Beach, waar de zeeschildpadden hun eieren leggen, maar je kan ook dolfi jncruises maken – de natuurliefhebber komt dus wel aan zijn tr ie luxe of wellness zoekt, vindt dat in het zuiden rond Salalah of in het noor ond de hoofdstad Muscat. Is de ultieme strandervaring voor jou pure luxe en een prima infrastructuur, dan ga je in het noorden naar Qurum Beach of Al Jissah Beach. Sportief type? Op het eiland Masirah kan je het hele jaar door kitesurfen, duiken en snorkelen en aan Sur Beach kan ieder - sportliefhebber zijn hart ophalen. il je naar het paradijs? In het zuiden van Oman, rond Salalah, zijn paradijselijke stranden met licht zand en kokospalmen. Elke zomer verkast de sultan van Oman van de zinderende hoofdstad Muscat dan ook naar Salalah – koeler en groen vanwege de moessonregen. Tot zover een tipje van de mysterieuze sluier van deze woestijnstaat, want de enige manier om Oman te ontdekken, is natuurlijk door het land zelf te verkennen; sinds sultan Qaboos bin Said staatshoofd is, worden toeristen met open armen ontvangen door de vriendelijke bevolking. Bij Damen Drukkers r egelmaat de rochures van de exclusieve r alisman, met daarin ook Oman, van de persen. Wat ons betreft een goed punt om je verkenningstocht te beginnen! 29

Als onze klanten voor de deur van Damen Drukkers parkeren, zitten daar wel eens echte blikvangers bij. Wij vroegen drie van hen ons hun bolide te laten zien en er iets over te vertellen. Liefde op het eerste gezicht 30

Toen het laken van zijn Morgan Aero GT af ging, had Patrick Oud de tranen in de ogen. “En mijn vrouw ook, hoewel ze niets met auto’s heeft.” Morgan Motor Company, opgericht in 1909, is een Engelse producent van handgemaakte sportwagens, een van de laatste zelfstandige autofabrikanten ter wereld. Iedere Morgan wordt met de hand vervaardigd uit drie basismaterialen: essenhout, leer en aluminium, ieder exemplaar is uniek. “Van deze uitvoering, de Morgan Aero GT, zijn er maar acht gebouwd; vijf rechts gestuurd, drie links gestuurd voor de rest van de wereld. Dit is nummer zes. Ik zag deze op de autosalon van Genève 2018 en vroeg of hij te koop was, maar de serie was al uitverkocht. Een man in Duitsland had echter toch liever een automaat en zo kon ik deze kopen. Dus ja, het was liefde op het eerste gezicht, maar dat was het vijftien jaar geleden ook toen ik mijn eerste Morgan Aero 8 kocht.” Passie Morgan zwaaide de Aero 8 uit met deze gelimiteerde GT-oplage en neemt daarmee ook afscheid van de BMW V8-motor, die het jarenlang gebruikte. Deze motor produceert 367 pk, waardoor de bolide in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. “Ik heb de auto zelf opgehaald in de fabriek in Engeland; je moet daar geweest zijn om het écht te waarderen. Je lijkt er veertig jaar terug te gaan in de tijd en ze stoppen zó veel passie in hun auto’s ... Om je een idee te geven: ik nam mijn twee zoons mee, we zijn daar zes uur geweest en ze keken niet één keer op hun telefoon”, lacht Oud. Genieten! Om erin te rijden is volgens Oud ‘een feessie’. “Het is een uitdagende auto en ik ben er zuinig op. Ja, ik rij er gewoon mee naar de zaak, behalve als het regent; hij heeft geen ABS enzo, dus het moet wel droog zijn. Ik kijk iedere dag wat voor weer het wordt en dan … Genieten! En er zit geen radio in, dus je luistert naar de motor.” Over Patrick Oud Patrick Oud is Algemeen Directeur van Nic. Oud, sinds de start in 1978 marktleider op het gebied van direct mail en daarmee samenhangende disciplines. Het dienstenaanbod van het bedrijf, dat ruim 180 medewerkers telt, omvat Print & Mail, Fulfi lment, Weblogistics en Targeting. “Damen Drukkers is al vele jaren, naar volle tevredenheid, onze huisdrukker voor al het commerciële drukwerk; wij kopen dat in voor klanten, dus wij moeten garant kunnen staan voor de kwaliteit en levering.” 31

Natuurlijke vormen en structuren als inspiratie voor kunst “Het fascineert mij hoe de natuur alles vormgeeft” Autodidact Gerard Neijenhuis (Ede, 1966) ontwerpt en creëert bronzen beelden – vaak in opdracht, liefst naar eigen idee. “Het denken in beelden en vormen is voor mij altijd vanzelfsprekend en natuurlijk geweest”, zegt hij. “Het fascineert mij vooral hoe de natuur alles wat leeft en niet leeft vormgeeft. Van de ribbels op het strand tot de repeterende celstructuren van plant en dier; hoe zijn deze – met het blote oog zichtbare én onzichtbare – structuren opgebouwd?” 32

33

34

Contrast Neijenhuis gebruikt bij het creëren van zijn beelden een door hemzelf ontwikkelde methode om de structuren te laten ontstaan. “Hieraan is een periode van testen, experimenteren en ontdekken voorafgegaan. Ik kan zo gedeeltelijk invloed uitoefenen op de structuren, waardoor ze hun natuurlijke uitstraling behouden. Deze structuren probeer ik te vangen in strakke, gestileerde, wiskundige vormen, waardoor ik een contrast creëer; met het spelen van contrasten kan ik oneindig combineren.” Cire perdue Verwondering De beelden van Neijenhuis doen denken aan de modellen die vroeger in het biologie lokaal stonden; opengewerkte organen en organismen die laag voor laag de onderhuidse essentie blootleggen. De abstracte, vaak geometrisch opengewerkte vormen van Neijenhuis zijn ruw, maar hebben vaak een gepolijste laag, als de opperhuid die ons beschermt tegen invloeden van buitenaf. Voor de kunstenaar heeft de regelmaat waarin alles op moleculair niveau is opgebouwd iets wonderbaarlijks, iets geheimzinnigs. “Het is voor mij de uitdaging deze verwondering over te brengen in mijn werk. Mijn beelden ontstaan dan ook voor een groot deel spontaan, als samenspel tussen fantasie en verstand. Toeval is daarbij een belangrijk element; dat moet je kunnen toelaten.” Het gehele traject – van idee tot gieten, afwerken en patineren van de beelden – houdt de kunstenaar in eigen hand. “Ik giet de beelden volgens de cire perdue, of verlorenwasmethode. Dat houdt in dat je het materiaal voor het beeld smelt en in een vorm giet.” Het maken van zo’n gietvorm is een ingewikkeld proces. Je begint met een wasmodel of beeld, samengesteld uit materiaal dat te smelten of verbranden is; hout bijvoorbeeld, of papier. Op het beeld worden giet- en ontluchtingskanalen van was gemonteerd. Het geheel wordt ingekapseld in een mengsel van gips en gravel. Deze vorm gaat de oven in om de was eruit te stoken en de mal te ontdoen van al het vocht. Hierdoor wordt de mal hol en waar eerst was zat, kan nu het brons gegoten worden. “Met het spelen van contrasten kan ik oneindig combineren” 35

Vakmanschap Het brons is ongeveer 1.180 graden Celsius wanneer het gegoten wordt, maar daarmee is het beeld nog lang niet klaar. Neijenhuis legt uit: “Als een bronzen beeld uit de mal komt, heeft het een ‘giethuid’, een doffe, korrelige laag, die ontstaat doordat het vloeibare brons een chemische verbinding aangaat met de mal. Nu begint het echte werk pas: de giethuid en andere oneffenheden borstel, schuur en slijp ik weg, ik verwijder de gietkanalen met een slijptol en freesmachine en daarna kan ik het resultaat bijwerken door het oppervlak met beitels en ponsjes te bewerken; ciseleren, heet dat.” Dit is een arbeidsintensief proces, waar veel vakmanschap en ervaring voor nodig is. “Zo heb ik ook Damen Drukkers leren kennen; een drukkerij die mij helpt bij de realisatie van de verschillende producties” Waarderen “Helaas kan ik nog niet van mijn kunst alleen leven; daarvoor ben ik gedeeltelijk afhankelijk van mijn tweede job als drukwerkadviseur voor bedrijven en reclamebureaus met mijn bedrijf Ziezo Grafi sche Oplossingen. Zo heb ik ook Damen Drukkers leren kennen; een drukkerij die mij helpt bij de realisatie van de verschillende producties. Én een drukkerij met oog voor kunst, wat ik als kunstenaar natuurlijk extra kan waarderen”, zegt Neijenhuis tot besluit. Warmte en kleur Tenslotte bepaalt Neijenhuis de kleur van het beeld door het metaal te patineren – het aanbrengen van een oxidatielaag – met verschillende zuren, weer een belangrijke stap. “Ik patineer meestal met een oplossing van kopernitraat. Allereerst verhit ik daarvoor het beeld opnieuw en breng dan met een kwast de oplossing aan; door te spelen met de warmte, kun je invloed uitoefenen op de kleur.” Wie de beelden van Neijenhuis bekijkt, ontdekt dan ook een rijke schakering aan bronskleuren. Ook zien? Op zijn website gerardneijenhuis.nl vind je onder ‘exposities’ de galerieën en evenementen waar je momenteel zijn werk kan bekijken. 36 Fotografi e: boogersfotografi e.nl

WE HEBBEN EEN GOEDE BAND MET DE HEREN VAN DAMEN FIRST WATCHES AND JEWELRY CONCEPT STORE IN THE WORLD PARKSTRAAT 12-14 BREDA • +31 (0)76 - 514 14 16 • WWW.HOUSEOFPERTIJS.COM

HET BEDRIJFSKANTOOR WIEISISWIE? Ronald Eijsberg ormanager Nico van Heteren ormanager Rob van Sprundel calculator no de Grauw inkoper Onze mannen en vrouwen van het bedrijfskantoor zijn het kloppend hart van ons bedrijf, schakel tussen klanten en techniek én tussen de verschillende afdelingen. Met calculators en ordermanagers die doorvragen tot alles helder is en die uw order nauwgezet voorbereiden, overdragen en begeleiden. Zij staan dagelijks klaar om uw vragen te beantwoorden. Jessica Klop calculator 38

Jer emalen operationeel directeur Manon Voets ordermanager Miranda de Bondt calculator Dick de Rooij ormanager Arjan de Kock calculator/ormanager Peter Halma ormanager 39

‘Hier i jn’ KENNIS MAATWERK COMFORT MUSCAT JABAL AL AKHDAR ‘Hier wil ik zijn’ WAHIBA SANDS SALALAH Shangri-La Al Husn Resort & Spa, Muscat, Oman Al 26 jaar stellen de bestemmingsspecialisten voor u én met u, de reiziger, de meest bijzondere reizen samen. Reizen die u meenemen naar plaatsen die uw reis uniek maken en met ontmoetingen die uw reis onvergetelijk maken. Ook een unieke en exclusieve rondreis maken? Onze specialisten werken met veel plezier een maatwerk reisvoorstel voor u uit. Neem vrijblijvend contact op. Bel ons of kom langs in onze reisbrouwerij te Breda. T. 088 775 59 00 mail@talisman.nl TALISMAN.NL

DAMEN DRUKKERS VAN A 41

Rick Schaddelee 35 jaar dtp’er/ctp’er Onze drukplaten belichten we op een Magnus en Trendsetter. Hiermee kunnen we maximaal 100 platen per uur produceren. Ik ben verantwoordelijk voor het controleren van binnenkomende bestanden, voor het in proef sturen ervan en ze daarna op inslag zetten en de drukplaten maken. Sinds 2019 werken we met een online portaal, waar klanten zelf bestanden kunnen uploaden en na goedkeuring een proefdruk ontvangen. Na deze controle starten we met het maken van drukplaten ter voorbereiding van het drukproces. Rini Koman 46 jaar offsetdrukker Ik ben verantwoordelijk voor het drukproces en dat met veel plezier. Ik druk op de Heidelberg Speedmaster XL 106 10 kleurenpers. Inmiddels heb ik ruim vijf jaar werkervaring met deze machine, die een snelheid van maar liefst 18.000 drukvellen per uur heeft. Mijn belangrijkste taak binnen de drukkerij is het controleren van de kwaliteit van drukvellen en het aansturen van de hulpdrukkers, zodat de doorstroming van de orders zo goed mogelijk verloopt. Jan-Willem Vroegh 26 jaar snijder Dagelijks draag ik zorg voor het snijden van drukwerk. Na het drukken worden de drukvellen gesneden om daarna gehecht of gebonden te worden. De Polar snijmachines waar wij mee werken hebben een volledig geautomatiseerde snijinrichting en zijn voorzien van een triltafel. We werken met een automatische afstapelinrinchting. 42

John Ketting 28 jaar lamineerder (meewerkend voorman) Als meewerkend voorman assisteer ik het afdelingshoofd en ben ik inzetbaar voor verschillende machines, waaronder de lamineermachine. Sinds februari werken we met de GM SW-105B lamineermachine. Gemiddeld draaien we 8000 vellen per uur, afhankelijk van het formaat. We gaan voor een zo hoog mogelijke kwaliteit. Het mooie van dit werk is, dat je direct het resultaat ziet. John van Hamburg 46 jaar vouwer Ik werk nu ruim zes jaar als vouwer achter de KH 82 volautomatische machine met PFX palletinvoer en TSH uitvoer. De gemiddelde snelheid bij een 16 pagina katern op A4-formaat ligt rond de 10.000 per uur. Bij kleiner formaat drukwerk ligt dat circa 5.000 per uur hoger. Ik ben verantwoordelijk voor het vervaardigen en vouwen van katernen. Daarbij hoort de invoercontrole van de gedrukte pallets op onregelmatigheden. Een combinatie van optimale productiesnelheid en goede kwaliteit; daar zorg ik voor. Bert Klop 62 jaar stanser De stansmachines waar ik achter werk, bestaan uit twee degelpersen en een Kama. Ik heb hier inmiddels tien jaar ervaring mee. Er zijn momenten dat ik drie machines tegelijk bedien, waardoor het proces snel kan gaan. Mijn werkzaamheden variëren van stansen, perforeren en slitten tot rillen. 43

Michel van der Stelt 31 jaar allround nabewerker/ praktijkopleider Je vindt mij dagelijks op de afdeling afwerking. Daar verzorg ik het hecht-, snij-, vouw- en stanswerk. Naast deze werkzaamheden mag ik jongeren in de praktijk opleiden; dat zorgt ervoor dat geen werkdag hetzelfde is en dat maakt mijn werk juist extra leuk. Alex Brok 49 jaar binder Sinds twee jaar verzorg ik het bindwerk op de Kolbus KM610, een snelle, effi ciënte bindmachine. Deze garenloze bindstraat heeft zowel hotmelt als pur belijming. De machine bindt maar liefst 8.000 brochures per uur. Ronald Prins 46 jaar chauffeur Inmiddels werk ik al ruim acht jaar als chauffeur. Dagelijks begin ik met het laden van de vrachtauto met drukwerk, dat vervolgens zorgvuldig naar de klant wordt gebracht; service staat daarbij centraal. Op het moment dat er bij de klant een probleem ontstaat, ben ik de schakel tussen de klant en onze planners. Sinds kort rijd ik onze splinternieuwe Scania met Euro 6 motor. Deze is voorzien van een aslastmeter – die waarschuwt bij overbelading – en extra veiligheidsvoorzieningen. 44

TOT EN MET Z 45

“Damen heeft zich duidelijk op één segment geconcentreerd. Dat geeft een helder profi el. Wat mij betreft is dat in de huidige markt dé manier om boven het maaiveld uit te komen.” Aan het woord is Ronald Dudok, directeur en eigenaar van Printman, bureau voor printmanagement in Breda. Printman organiseert en coördineert producties voor klanten als La Place, McDonalds en de Mandemakers groep. 46

RONALD DUDOK VAN PRINTMAN “aar ee op g d” g Hoe complexer, hoe beter Printman verzorgt voor zijn klanten het complete below-the-line-pakket, van fl yers, magazines en abri’s tot verpakkingen, displays en lichtbakken. “Juist in die complexiteit, het aansturen en bewaken van al die verschillende processen, schuilt onze meerwaarde”, stelt Ronald. “Wij weten precies welke producenten goed en betrouwbaar zijn, we kunnen beoordelen wanneer een aanbod marktconform is én we weten welke opdrachten we waar moeten onderbrengen. Ik hoef bij Damen bijvoorbeeld niet aan te d ” kloppen voor duizend A0-posters of anderhalf miljoen strooifolders. Wel voor een mooi magazine.” Sterke speler Printman is in 2008 ontstaan na een management buy-out. Ronald was destijds verantwoordelijk voor de Benelux en Frankrijk bij Communisis, een Europees printmanagementbureau, dat nog eigen drukkerijen had. Toen hij de aandelen overnam, wilde hij een sterke lokale speler worden door zich echt op het managen van producties te concentreren. Ruim tien jaar later kunnen we constateren dat dat absoluut is gelukt. Printman werkt met een team van dertien vaste medewerkers en een fl exibele schil van thuiswerkers voor werkzaamheden op het gebied van fulfi lment. Preferred partner De relatie tussen Printman en Damen gaat ook alweer zo’n acht jaar terug. “In het begin waren we altijd op zoek naar de laagste prijs, maar ik vind het ook belangrijk dat je een goede relatie opbouwt met elkaar. Een kwestie van leven en laten leven. 47

“Ik heb Damen nog nooit kunnen betrappen op het niet halen van een deadline” Natuurlijk benchmarken we nog steeds, dat zijn we aan onze klanten verplicht, maar er is echt sprake van een preferred partnership. Als het gaat om drukwerk dat vraagt om een 70/100pers, kloppen we in eerste instantie bij Damen aan. Omdat de prijs goed is én omdat ik zeker weet dat het dan goed komt. Kwalitatief, maar ook qua leverbetrouwbaarheid. Ik heb Damen nog nooit kunnen betrappen op het niet halen van een deadline. Afspraak is afspraak, daar ben ik zelf ook van.” Wederzijds commitment De intensivering van de relatie valt volgens Ronald ongeveer samen met de komst van Norbert Ockhuysen als accountmanager. “Ik zie Norbert meer als een ambassadeur van Damen. Hij heeft veel verstand van drukwerk en is altijd bereikbaar; we trekken echt samen op. Bovendien is Damen echt een bedrijf van deze tijd. Dat zie je ook als je rondloopt in de drukkerij; alles even clean en strak georganiseerd. Daar houd ik van.” Doordat Printman meer bij Damen is gaan onderbrengen, merkt hij dat er een wederzijds commitment is ontstaan. “Dan kan er soms net wat meer als dat eens nodig is. Dat werkt heel prettig.” Samenwerking Dat stukje extra fl exibiliteit kan van pas komen in de planning, maar ook in het meedenken bij klussen die meer inventiviteit vragen. Ronald geeft een mooi voorbeeld van die samenwerking: “Voor een bepaald magazine had de vormgever bedacht dat de cover met koudfolie zou worden veredeld. Damen heeft de laatste jaren fors in gezet op afwerking, maar dat is zó specifi ek, dat heeft in Nederland niemand in huis. We moesten ervoor uitwijken naar België. Dan word je als drukker in je eigen planning afhankelijk van derden, want die cover moet op tijd instromen op het moment dat je gaat brocheren. Daar moet je wel voor open willen staan.” Investeren in ontzorgen Om zijn klanten nog beter te faciliteren, heeft Printman zijn dienstverlening zowel aan frontend als backend uitgebreid. Als antwoord op de vele internetdrukkers zijn een eigen bestelportal en klantspecifi eke portals ontwikkeld, waarmee klanten eenvoudig zelf drukwerk kunnen opmaken en bestellen. “En omdat de time-to-market steeds krapper wordt, hebben we voortaan een eigen distributiecentrum. Als je dan POS-pakketjes moet samenstellen, heb je meteen alles bij elkaar. Zo investeren we niet alleen in uitbreiding van ons verdienmodel, maar ontzorgen we klanten volledig én hebben we controle op de hele keten. Wat dat scheelt, merk je vooral wanneer je in drie weken tijd 75 vestigingen van La Place compleet moet rebranden, zoals we onlangs hebben gedaan.” Meedenken en oplossen Ronald houdt wel van een stevige uitdaging. Hij is een man van creatieve oplossingen en vindt het leuk om met klanten mee te denken. Hij laat ons zien wat hij voor het bekende mobiele tafellampje van Fatboy heeft bedacht, de Edison the Petit. Het is een even ingenieus als eenvoudig vouwsysteem voor de verwisselbare lampenkapjes. Een kwestie van instelling, vindt Ronald: “Waar een ander stopt, gaan wij verder. Als het technisch mogelijk is, doen we alles om het voor onze opdrachtgevers voor elkaar te krijgen. Dat herken ik ook bij Damen.” 48

/ Global living hkliving.nl

Van leerling tot meester Toen Rémon de Wit (23) met groep 7 van de basisschool voor het eerst een drukpers zag, had hij nooit gedacht dat hij daar ooit zelf aan zou werken. Tot hij jaren later een aantal advertenties van Damen Drukkers zag, waarin jongeren zonder diploma, maar mét de ambitie om een vak te leren, werden uitgenodigd te solliciteren. “Ik had verschillende opleidingen gevolgd, maar niets afgemaakt – faalangst …” , vertelt Rémon. “Ik was bezig met een opleiding en werkte daarnaast in een restaurant toen ik de advertenties van Damen Drukkers voorbij zag komen. Ik ben graag bezig, wilde aan de slag, dus het sprak me aan dat je hier de mogelijkheden krijgt om aan het werk te gaan en een vak te leren; ik stuurde een open sollicitatie, werd op gesprek uitgenodigd, aangenomen en een week of wat later kon ik al aan de slag!” Kansen Zo’n vier jaar geleden begon Rémon bij Damen Drukkers als hulpdrukker. “Ik kwam blanco bij drukkers Marcel Sterrenburg en Bert Boer in de ploeg. In de functie van hulpdrukker zorg je ervoor dat de drukker - in principe - ‘alleen nog een druk op de knop hoeft te geven’; je zorgt dat alles op orde is en zet alles klaar, zodat er doorgedraaid kan worden. Leuk werk.” Rémon leerde veel van meekijken met de drukkers. “Vooral Bert heeft mij gestuurd; hij kan goed informatie overbrengen en liet me in het begin ook eenvoudige drukklussen doen: ‘probeer dit eens, doe dat eens en zie wat er gebeurt …’. Hij en drukker Herman Leeuwis zagen wat ik kon, dat ik graag wilde en daarom kreeg ik de kansen die ik kreeg.” Opleiding Rémon kreeg een opleiding tot process operator, oftewel drukker, aangeboden door Damen Drukkers. “Meteen doen natuurlijk! Ik wil graag leren, dus toen ik de mogelijkheid aangeboden kreeg, hoefde ik daar niet over na te denken. Ik ben in september gestart en hoor binnenkort of ik geslaagd ben. Ik sta inmiddels al wel anderhalf jaar zelfstandig achter de persen, maar dan hebben ik en mijn “Ik werd op gesprek uitgenodigd, aangenomen en een week of wat later kon ik al aan de slag!” 50 werkgever de bevestiging van mijn kunnen ook op papier.” Uitdaging En ook al had Rémon al die jaren geleden niet kunnen bedenken dat hij in een drukkerij zou gaan werken, hij heeft zich de afgelopen vier jaar geen dag verveeld. “Het materiaal is altijd hetzelfde, maar in het beeld is veel variatie. Bovendien is het iedere dag weer een uitdaging om te zorgen dat alles honderd procent goed is, van beeld tot materiaal. Ik zie het dan ook niet gebeuren dat ik me in de toekomst wel ga vervelen. Als je maar plezier blijft houden in je werk!” Jobcoach Werd Rémon – als eerste die dit traject volgde – nog on the job gecoacht door de drukkers in zijn ploeg, inmiddels heeft Damen Drukkers een jobcoach. Zo snijdt het mes aan twee kanten: jongens en meiden krijgen een kans om een vak te leren, de drukkerij heeft goede vakmannen en -vrouwen in dienst. “Ik vind het goed dat Damen Drukkers op deze manier de toekomst pakt, want er zijn genoeg jongeren die willen”, zegt Rémon tot besluit.

“Goed dat Damen Drukkers op deze manier de toekomst pakt” 51

Itz more than you can imagine, it’s More-Itz! Luxe genieten in skiHet is een prachtige, zwoele zomeravond, dus het dak gaat omlaag en we rijden richting verkoeling, richting het water, richting luxe diner. We rijden naar More-Itz. We zijn hier nog niet eerder geweest, dus als we uitstappen, nemen we eerst de locatie eens goed in ons op. More-Itz wordt aan drie kanten omgeven door water. Voor ons zien we de haveningang van Drimmelen, de grootste binnenjachthaven van Europa, links schittert de Amer onder de ondergaande zon en daarachter lonkt Nationaal Park De Biesbosch. Maar we hebben trek, tijd om binnen te stappen in het restaurant, dat door het houtwerk van buiten wel iets wegheeft van een trendy après-skihut, maar veel meer blijkt te zijn. It’s more! Wintersportchalet meets strandpaviljoen Zodra we binnenstappen, bevinden we ons in bijna Zwitserse sferen, alsof je in St. Moritz na een dagje skiën dé locatie voor je welverdiende après-ski hebt gevonden, maar wel met een ‘twist’; het interieur is een mix van wintersportchalet met strandpaviljoen. We lopen ook even naar buiten en zijn meteen in de beachsfeer met zon, zee en - hagelwit - strand op het grote loungeterras dat uitkijkt over het water. We kunnen nu niet boven even binnenkijken, want daar wordt een bruiloft gevierd, dus zoeken ons plekje en wachten op wat komen gaat. 52

én strandsfeer Heerlijk Het professionele, maar zeer vriendelijke personeel brengt ons de kaart, waarop we klassiekers als oesters, kreeft en kaviaar vinden, maar ook fl ammkuchen en fi ngerfood & bites om te delen. Wij gaan voor het voorgerecht echter beiden voor de carpaccio Australisch rund, parmezaan, pijnboompitten, truffelmayonaise – o, heerlijk! – en rucola. We krijgen een royale portie, die ons reikhalzend laat uitkijken naar het hoofdgerecht: tournedos bèarnaise voor mij en mijn tafelgenoot. De tournedos hebben een perfecte cuisson en in de warme sfeer genieten we van dit kleine, “We krijgen een royale portie, die ons reikhalzend laat uitkijken naar het hoofdgerecht” maar fi jne gerecht. Als dessert kan ik natuurlijk niet om de aardbeien met mascarpone, slagroom en merengue heen, mijn tafelgenoot kiest de sgroppino, de perfecte afsluiter van een warme zomeravond. Loungen Een ding is zeker: we komen hier zeker terug, ook als de zomerzon nog hoog aan de hemel staat, want More-Itz is een unieke evenementenlocatie – waar je nog veel meer dan lunchen, dineren en loungen. Het brein erachter is voormalig notaris Thomas Langerwerf, die samen met compagnon Myra Meijer deze mix van strandtent en skihut op de perfecte locatie in Drimmelen bedacht. Omdat hij de rest van de horeca in Nederland al saai genoeg vond. We kijken elkaar aan; morgen weer? 53

Als onze klanten voor de deur van Damen Drukkers parkeren, zitten daar wel eens echte blikvangers bij. Wij vroegen drie van hen ons hun bolide te laten zien en er iets over te vertellen. “Het is een geaccepteerde sportwagen” 54

Voor Paul Pertijs, eigenaar van House of Pertijs, gaat er niets boven Porsche. “Ik vind de 911 een van de meest iconische sportwagens; welk model uit welk jaar dan ook, het is meteen een klassieker.” Zijn eerste Porsche kocht Pertijs in 2008. “Het model vóór deze vierwielaangedreven Porsche 911 Carrera 4S, die ik drie jaar geleden kocht. Ik vind Porsche een van de meest gedistingeerde auto’s, waarmee je goed bij je klanten aan kan komen. In deze sportcoupé kan je relaxt rijden of het een luxe auto betreft, zonder er gebroken uit te komen.” En anders zijn er altijd nog de knoppen ‘sport’ en ‘sport plus’, waarmee de motor en de transmissie voorbereid worden om zo snel mogelijk topprestaties te kunnen leveren. Het resultaat: maximale respons voor ca. 20 seconden. De favoriet van Pertijs’ kinderen: de kickdown starter. “Voet op de rem, rechtervoet vol gas – dan sta je al in sport plus – dan de rem los en je wordt gelanceerd. Voor mijn kinderen een soort kermisattractie.” Vierwielaandrijving Deze Porsche gaat in 4,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur en haalt een top van 285 km/uur met een 3,8 liter zescilinder boxermotor, goed voor 400 pk. Voor de intelligente vierwielaandrijving controleren sensoren voor elk wiel het toerental, de stuurhoek en de voorwaartse en zijdelingse versnelling van de auto. Aan de hand van die gegevens gaat er een bepaalde hoeveelheid aandrijfkracht naar de vooras voor een maximum aan grip bij vrijwel alle rijomstandigheden. Autospotters “Het is mijn dagelijkse auto; alleen bij echt lange afstanden pak ik de BMW. Nee, negatieve reacties heb ik nog nooit gehad. Voor mijn winkel staan vaak dure auto’s van klanten, dus daar komen veel autospotters op af. Alleen maar positieve reacties; het is een geaccepteerde sportwagen. Mijn leukste rijervaring met deze Porsche? Ik haalde op zaterdagochtend vroeg mijn zoon op in Vinkeveen. Onderweg trof ik een Ferrari en Lamborghini, waarna we met elkaar naar Breda zijn gereden, iets boven de gemiddelde snelheid”, lacht Pertijs. Over Paul Pertijs Paul Pertijs is eigenaar van de eerste horloge- en juwelenconcepstore ter wereld, House of Pertijs. Je vindt bij deze Bredase juwelier – met espressobar – niet alleen juwelen en horloges, maar ook kunst, boeken, woonaccessoires, zonnebrillen en gadgets. Het ontwerp van House of Pertijs is van architect Rob Wagemans van Concrete Amsterdam. “Je gaat geen winkel maken, maar een huis”, zei hij”, vertelt Pertijs. De zaak heeft bovendien een eigen horlogeatelier en goudsmeden. “Damen Drukkers is een modern bedrijf, dat er supergoed uitziet. Dat willen we hier ook. Damen Drukkers is complementair aan wat we doen, van dezelfde kwaliteit. Daarom drukt het onder andere ‘Greed’, ons magazine”, aldus Pertijs. 55

Swing by in-store or online for the full YAYA experience yaya.nl

60 JAAR DAMEN DRUKKERS VAN LOOD NAAR LASER 57

WINNAAR Nederlandse Kalenderwedstrijd 1994 1959 OPRICHTING DRUKKERIJ DAMEN BV (voorheen Drukkerij van Driel) door M. Damen senior 1960 VERHUIZING van de Vissersdijk naar de Hoogstraat te Werkendam 1991 1993 1961 1962 MAAS DAMEN wordt mede-aandeelhouder Drukkerij Damen BV INTERTYPE loodzetmachine wordt aangeschaft 1988 1987 1974 OVERGANG VAN BOEKDRUK (hoogdruk) naar offset (vlakdruk) OVERLIJDEN van oprichter M. Damen Senior 4-KLEURENPERS er wordt geïnvesteerd in een Heidelberg Speedmaster 72 1989 BROCHEERMACHINE de Muller Martini is de eerste brocheermachine bij Damen UITBREIDING PAND aankoop eerste Heidelberg, 2-kleurenpers op het formaat 72 x 102 cm APPLE MACINTOSH computer in gebruik bij Drukkerij Damen 1986 1979 FOTOZETMACHINE fotografi sch zetwerk doet zijn intrede 1982 VERHUIZING naar industrieterrein Bruine Kilhaven te Werkendam (huidige locatie) 58 UITBREIDING bestaande pand en introductie eerste M.I.S.-systeem (ISGRAM)

KOLBUS BINDMACHINE wordt geïnstalleerd 2019 2018 1995 UITBREIDING pand, productiedeel en huidige voorgevel 1996 OVERDRACHT aandelen van M. Damen senior naar Maurice en Jan Damen KODAK TRENDSETTER plaatbelichter wordt aangeschaft 2017 2016 LAMINEERMACHINE lamineermachine GM SW-1050B en LED-verlichting door het hele pand, investering zonnepanelen 1.800 M² ERBIJ uitbreiding pand, investering in diverse vouw- en snijmachines, Drukkerij Damen wordt Damen Drukkers en het totale wagenpark wordt vervangen. 2000 2001 2006 OVERLIJDEN Johan de Jong, na een noodlottig ongeval (medewerker afdeling afwerking) COPY-TO-PLATE eerste C.T.P. installatie INVESTERING HEIDELBERG 8-kleurenpers en 2e kodak plaatbelichter WINNAAR ZILVER European Sappi Printer Of the Year Award 2015 2014 MAGISCHE GRENS van 100 personeelsleden bereikt en installatie van de Heidelberg 10-kleurenpers 2011 2012 2011 VIERING 50-JARIG BESTAAN met het personeel in Lapland 2009 2010 OVERNAME van Fennema Drukkers, Certifi cering ISO 9001/14001 en Colormanagement ISO 12647 59 OVERLIJDEN Peter Velderman (accountmanager) OVERNAME van Hollandse Indruk OPRICHTING VAN DAMENVANDEVENTER voor Europese aanbestedingen, aankoop digitale pers HP Indigo 7500 en uitbreiding pand naar 5.225 m2

an een vloer in een ziekenhuis tot het dek op Zr el Doorman B jd sp n Of je het nu wist of niet, je hebt vast en zeker wel eens op een Bolidt-vloer gelopen, ger d of gewerkt, want het bedrijf ontwikkelt, produceert, verkoopt en past ther m van vloeren, scheepsdekken en brugdekken. In het Mercedes Benz museum in Stuttgart bijvoorbeeld, of het enhotel Burj Al Arab in Dubai, maar ook op de Erasmusbrug in Rotterdam én bij Damen Drukkers in de drukkerij. e ontmoeten degenen die er ons alles over kunnen vertellen, Elly van Nes – Graphic Designer – en Margriet Lommers – Press & Media Relations Manager – in het gloednieuwe Bolidt Innovation Center eatie en innovatie zitten in ons DNA; in het Bolidt Innovation Center dompelen we onze relaties onder in de wereld van kunststof”, vertelt Margriet. In het Bolidt Innovationcenter is tevens het R&D Center van Bolidt gevestigd. Je kunt er laboranten live aan het werk zien. Sje Het bedrijf werd in 1964 in een schuurtje in Zwijndrecht opgericht door de heren Bol en Schmidt; de een had een weg- en waterbouwkundige achtergrond, de ander een scheikundige. Hun belangrijkste motivatie: de toekomst invullen met innovatieve toepassingen in kunststof. Het bedrijf begon met betonreparaties, maar is nu wereldwijd, 24 uur per dag, aan de slag in verschillende segmenten, onderverdeeld in industrie, voedsel, openbare gebouwen, civil-rail-infra, maritiem en sport. Vder heeft Bolidt twee dochternemingen: Ode aan de Vloer, dat gietvloeren voor particulieren maakt, en Esthec, voor prefab terrassen en dekken van jachten. B y “W eldwijd met onze eigen mensen, opgeleid aan de Bolidt , die in applicatieteams met een eigen specialisatie werken; een scheepsdek bijvoorbeeld moet aan heel andere eisen voldoen dan een parkeergarage, en het dek van een cruiseschip weer aan andere eisen dan dat van het marineschip de Karel Door griet uit. “Over de hele wereld worden onze vakmensen ingevlogen om in welk klimaat, onder welke omstandigheden dan ook de Bolidt materialen aan te brengen, van België tot Myanmar – en dat allemaal vanuit Hendrik-Ido-Ambacht.” Oln Het is de missie van Bolidt om materialen die traditioneel gebruikt werden te vervangen voor kunststof. “Zo leveren we een bijdrage aan een betere leefomgeving en milieu. In de foodindustrie bijvoorbeeld, waar tegeltjes voor onhygiënische omstandigheden zorgden, of op cruiseschepen, waar alle vloeren van teak – dus heel veel bomen – gemaakt werden; onze dekken zijn lichtgewicht, wat minder brandstofverbruik betekent én ze zijn makkelijker schoon te houden. Toen het teak niet meer gebruikt werd, bleek het stalen frame eronder verroest te zijn; de dekken van Bolidt bescher osie. Net zoals in parkeergarages, waar onze afwerking het beton beschermt. In de segmenten waarin we werken, bieden 60

onze vloeren altijd een oplossing op het gebied van duurzaamheid, hygiëne, veiligheid, design of energie & data”, legt Margriet uit. Trots De samenwerking met Damen Drukkers gaat verder dan de vloerafwerking van Bolidt in de drukkerij. “Jullie ordermanager Peter Halma heeft een enorme kennis van Bolidt”, zegt Elly. “Toen onze vorige drukkerij ophield te bestaan zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe drukkerij. Peter ging in die periode werken bij Damen Drukkers en op die manier zijn wij klant geworden van Damen. Hij is één van de redenen dat we bij jullie zijn voor drukwerk. Ook was het voor ons belangrijk een drukkerij te vinden die onze grote voorraad drukwerk in opslag kan hebben en kan beheren. Maar in de eerste plaats gaat het natuurlijk om de kwaliteit van het drukwerk; Damen Drukkers kan een breed assortiment aanbieden én denkt mee in oplossingen”, zegt Elly. Als we Elly en Margriet tot slot vragen op welke projecten het bedrijf vooral trots is, moet er even nagedacht te worden: “Het is moeilijk kiezen uit de vele uiteenlopende projecten die we jaarlijks werelwijd uitvoeren. Van het dek van de Karel Doorman, waar een heli op kan landen, tot de slijtlaag op de Erasmusbrug en dertien andere grote bruggen in Nederland. Maar ook de faciliteiten rondom het Olympisch zwembad in Beijing, het contract dat we onlangs getekend hebben in Duitsland voor een cruise-opdracht onder toeziend oog van het koninklijk paar …” Kijk voortaan dus ook eens omlaag, waar ook ter wereld je ligt, loopt, rijdt of vaart, want wellicht is het een Bolidt vloer! 61

Ontzorgen door te drukken voor drukkers 62

Waar Damen Drukkers in 2018 al ruim 60 collega-drukkers ontzorgde zijn er inmiddels tientallen kleinere drukkers aan het bestand van Damen toegevoegd. In percentages een stijging van 3% naar 14% tussen 2008 en 2018 en de percentages groeien nog steeds. Deze drukkerijen hoeven voortaan geen ‘nee’ meer te verkopen aan hun klanten. 63

Chris de Regt is accountmanager bij Damen Drukkers. Hij stelt onomwonden dat het drukken voor drukkers zeker niet iets is van de laatste tijd, maar dat kleinere drukkerijen in de jaren 90 hun drukwerk al door een grotere drukkerij lieten uitvoeren, om zo een totaalpakket aan hun klanten te kunnen bieden. Full service De Regt: “Die traditionele drukkerijen van vroeger zijn inmiddels full service grafi sche bedrijven geworden en bieden een breed scala aan producten. Niet alleen handels- en klein full colour drukwerk, maar ook banners, bedrukte relatiegeschenken en sign en design. De nieuwe norm echter is dat wat men zelf niet goed kan maken, uitbesteed wordt bij gespecialiseerde bedrijven. Een betrouwbaar, 60-jarig familiebedrijf als Damen past daar prima bij. Afspraak is bij ons afspraak.” Keuzes De Regt ziet dat de collega-drukkers keuzes maken. Veelal is de offsetpers niet meer rendabel, zodat uitbesteden de beste optie is. Uitbesteden vergroot de mogelijkheden naar hun klanten, zonder daar zelf in te hoeven investeren. Sommige drukkers geven openheid van zaken en komen met hun klant bij Damen aan de pers kijken. Ze zijn trots dat ze een pakket mogen begeleiden waar Damen Drukkers als partner het drukwerk verzorgt. De Regt: “Damen hanteert aantrekkelijke prijzen en dat blijkt in de praktijk te werken. Er is nog voldoende marge tussen in- en verkoop.” Hij vertelt dat hij graag samenwerkt met de kleinere drukkerijen. “Zij nemen in het voortraject veel werk uit handen, doordat zij alle specifi eke eisen van hun klant al in beeld gebracht hebben, de vormgeving is al gerealiseerd en dat voorwerk heeft grote meerwaarde. Wil de collega zelf waarde toevoegen, dan leveren wij de drukvellen die ze in huis kunnen vouwen, hechten enzovoorts. Natuurlijk kan Damen de afwerking ook realiseren.” Afstand speelt geen rol De Regt benadrukt dat regionale drukkerijen zeker bestaansrecht hebben. “Het drukwerk wordt nu alleen anders verdeeld. Als de drukkerijen een vraag krijgen die buiten hun eigen productmogelijkheden ligt, verzorgen wij dat voor hen.” Afstand speelt voor Damen Drukkers geen rol. Van Hippolytushoef tot Maastricht en van Goes tot Veendam; iedereen heeft weleens een aanvraag voor werk dat bij Damen past. “Sinds we ook in huis gelijmd brocheren en lamineren zijn we de perfecte partner voor prijslijsten, nieuwsbrieven, magazines, jaarboeken, theatergidsen en catalogi.” Heidelberg persen Damen Drukkers beschikt over de 70 x 100 Heidelbergpersen, waarvan één met acht kleuren en één met tien kleuren drukt. Daarnaast gebeurt de nabewerking van gehechte en garenloos gebonden brochures in eigen huis. De totale regie ligt en blijft bij Damen, tot aan de voordeur toe, door bezorging met eigen vrachtwagens. Meerwaarde “Het is fi jn om te zien dat we bij collega’s een meerwaarde kunnen geven aan hun pakket als ze met ons samenwerken”, zegt De Regt. “Ik zal me dan ook dit jaar weer sterk maken om ons bedrijf onder de aandacht te brengen bij partijen die op zoek zijn naar een partner die iets toevoegt aan de eigen mogelijkheden.” De Regt nodigt geïnteresseerden van harte uit om een afspraak te maken. Dat kan bij u op uw bedrijf, of u komt naar Damen Drukkers om met eigen ogen te zien hoe er in de Werkendamse drukkerij wordt gewerkt. 64

Nieuw bij Damen Drukkers Lameen in gen hs e hebben opnieuw geïnvesteerd in ons machinepark, dit keer met de aanschaf van een GM SW-1050B lamineermachine. Deze machine kan eenzijdig papierfor en van 300X300mm tot 1050X820mm van 105 tot 500 gsm. En dat met een snelheid van maar liefst 80 meter per minuut. De lamineermachine is een vedig ahe unit die is uitg t een g el die de vmingsr v Dit bespaar gie en vmingstijd. Da e dit werk nu in eigen huis k beekent da wij onze klant eder service en snelheid bieden. Maar ook het milieu vaar el bij: pallts hoeen nie eseald t den v t naar een e tij en met de ritt die daar bespar w er per jaar o sluit dee inering dus naadloos aan bij onze bedrijf - fi , aarin snelheid, kw y en een op , gd aan duurzaamheid, v taan. Met laminer dt het drukwerk svig den scheuren voork t bescher v ander sinvloeden. t belangrijke is dat de kl mooier blijv Dit all erbe de kwaliteit van het drukwerk. Laminaat drerk kunnen w en in glans , krasvast en linnensuc. 65

LED there be light! Als bedrijf dat Maatschappelijk nemen nadrukkelijk integreert in de dagagelijkse bedrijfsvoering, vervingen wij onze traditionele v verlichting door ledverlichting; er werden zo’n 1.000 lichtbronnnen vervangen voor 747 led-armaturen. Goed voor de ddrie p’s natuurlijk, people, planet en profi t, maar wat betekekende deze investering voor Damen Drukkers? Iedereen weet het: met ledverlichting kan je tot wel 80 procent besparen op je energiekosten én het gaat langer mee dan bijvoorbeeld standaard tlverlichting. Toen wij echter de cijfers op een rijtje zagen, waren ook wij aangenaam verrast. Maar eerst nog even de belangrijkste voordelen. Lekker lang Meteen het belangrijkste voordeel is waarschijnlijk de levensduur, want ledlampen gaan een stuk langer mee; gemiddeld wel 30.000-100.000 uur. Dat komt neer op vijf tot tien jaar, oftewel tien keer zo lang als bijvoorbeeld een halogeenlamp. De ledlamp wint het zelfs met gemak van de spaarlamp, met een vijf keer langere levensduur. Dat betekent dus minder arbeidskosten – denk aan het vervangen van al die lampen – maar ook minder afval. Lekker licht Ledverlichting lijkt het meest op daglicht, fl ikkert niet, straalt geen UV- en infrarood uit – waardoor het geschikter is voor het belichten van drukwerk – én heeft geen opstarttijd nodig, maar gaat meteen aan. Lekker schoon Een ledlamp is beter te recyclen dan traditionele lampen; zo’n 75 procent van de onder ecyclebaar. De lamp bevat geen giftige stoffen, zoals kwik, maar bestaat vooral uit elektronische onderdelen als printplaten, diodes en halfgeleiders. Tel uit je winst at betekent dit alles nu voor Damen Drukkers? Dankzij onze nieuwe ledverlichting besparen wij – en de planeet – maar liefst 157.320 kWh per jaar. Omdat ledlampen minder ener mte, maar meer in licht – een gemiddelde ledlamp maar liefst 80 procent – hoeft de airconditioning minder vaak aan. Dit levert een besparing op van 97.000 kg CO2 -uitstoot per jaar. Er zouden 4.860 bomen nodig zijn om deze uitstoot te compenseren. 66

“ eft 97.000 kg CO2 -ot jar ” 67

OOK DIT JAAR VLOGEN ZE DAGELIJKS DE DEUR UIT, DE WIJDE WERELD IN, OM OP BEZOEK TE GAAN BIJ DUIZENDEN MENSEN. IN PRACHTIGE KLEUREN, INDRUK WEKKEND ZWARTWIT, CHIC MAT OF UITBUNDIG GLANZEND. OP DE VOLGENDE PAGINA’S ZIET U ZE OP HUN MOOIST: DE PRODUCTIES DIE WIJ WEER VOOR ONZE KLANTEN MOCHTEN MAKEN. ZE LATEN ZICH GRAAG BEWONDEREN! 68

Onze Professionele Innovaties Jua 69

Overleven Guy van Grinsven 70

Keuken Ontwerpers Siematic 71

Alakondre Magazine AK 72

Luxury Furniture BLOX 73

Thunderdome - 25 years of hardcore Mary Go Wild 74

Exspiratie Magazine Culimaat 75

THE BLACK OF DAMEN AKG N60 Noise cancelling headphones € 275,00 HUBLOT CLASSIC FUSION Titanium horloge € 7.250,00 THE ULTRA JUNGLE Exclusieve cat-eye zonnebril € 72,00 THE BEAUTY ROLLER Ultra-infrarood energie gezichtsen lichaamsroller € 180,00 VITRUVI STONE DIFFUSER Stenen geurverspreider voor essentiële oliën € 110,00 PRADA LINA ROSSA BLACK Eau de parfum for men € 125,00 76

HOUTEN STRIK Cassiopeia van BeWooden unieke houten esdoorn strik voor haar € 79,00 VENICE - BLACK F-OFF Klassieke skateboarding schoen € 45,00 LAMY VULPEN Studio black medium € 6500 tudio black medium € 65,00 DYSON PURE COOL™ Tafelluchtreiniger en -ventilator € 549,00 BANG & OLUFSEN BEOPLAY E8 Draadloze oordopjes met innovatief cirkelvormig touchpad onder het logo € 299,00 MONKEY LAMP designed by Mar aimondi Malerba € 310,00 77

Als onze klanten voor de deur van Damen Drukkers parkeren, zitten daar wel eens echte blikvangers bij. Wij vroegen drie van hen ons hun bolide te laten zien en er iets over te vertellen. “Hij haalt de kleine jongen in mij naar boven” 78

Stefan Mol, eigenaar/directeur van XYTO Media, en zijn compagnon Richard van den Bos schaften beiden een BMW M5 Competition aan. “Helemaal geweldig als je zoals ik van een KIA’tje af komt”, zegt Stefan. Van den Bos rijdt al vanaf zijn 18e jaar BMW. “Met een paar uitstapjes via onder andere Porsche, maar ik kwam altijd terug bij BMW. Qua wegligging is het het beste wat er is.” Waarom Mol juist voor deze uitvoering koos? “Vanwege de mooie, luxe uitstraling, maar niet te patserig – tot je hem aanzet”, lacht hij. “Dat pruttelgeluid, zeg maar, dat haalt de kleine jongen in me naar boven.” Heeft Van den Bos hem dan aangestoken met zijn voorliefde voor BMW? ‘We gingen kijken voor een nieuwe auto en gingen voor deze; we sloegen de Mercedes over. ‘Dit worden er twee’, zeiden we bij de proefrit”, aldus Mol. Vlinders De BMW M5 Competition heeft een 4,4 liter twin-turbo V8 motor van 625 pk. “Hij gaat van 0 naar 200 km/u in 9.5 seconden”, glundert Mol. “Het is een sportauto; zodra het gas erop gaat, heb je het gevoel dat je vliegt; ik krijg vlinders in mijn buik, word in de stoel gedrukt. Kwestie van Flitsmeister aanzetten”, lacht hij op de vraag of die snelheden in Nederland nog een beetje leuk zijn. Kneiterhard Er rijden maar vier exemplaren van de BMW M5 Competition in Nederland, waarvan er dus twee bij XYTO Media voor de deur staan, maar de reacties van medeweggebruikers zijn niet altijd onverdeeld positief. “Ze vinden dat dat geluid niet in een wijk hoort, of steken een middelvinger op omdat ik te hard aan zou komen rijden, maar aan de andere kant zijn er ook mensen die ermee op de foto willen, erin willen zitten, of juist het geluid willen horen. En ook de vrouwelijk aandacht is grappig ...”, lacht Mol. “Ik vind dat je best mag laten zien waar je kneiterhard voor werkt.” Over Stefan Mol Stefan Mol is Eigenaar/Directeur van XYTO Media, uitgever van bladen in de bouw-, markten- en installatiebranche en regionale dagbladen online. “Wij zijn een jong bedrijf, nog maar vijf jaar oud, maar wij hebben een enorme groei doorgemaakt; in de laatste twee jaar zijn wij van twee naar dertig medewerkers gegaan. Damen Drukkers maakt een aantal magazines voor ons en de samenwerking is perfect. Ik kom niet uit de drukkerijwereld, maar als ik vragen heb, wordt er alle tijd voor me genomen. De hele communicatie loopt onwijs lekker en de prijskwaliteitverhouding staat bij beide voorop, dus ik ben vol lof; fi jn dat we mogen samenwerken”, aldus Mol. 79

Een schone werkplaats is van essentieel belang 80

Het lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het niet: een schone werkplaats. Opvallend is dat Damen Drukkers door klanten en ander egelmatig gecomplimenteer dt met de schone werkomgeving. Onze productieleider vertelt. “We hebben drie schoonmakers fulltime in dienst. Een van hen werkt voor ons via sociaal werkbedrijf MidZuid, dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpt om in een passende baan zijn of haar talent te laten groeien. Kort gezegd houden zij samen de hele productieplaats, het magazijn en de expeditie schoon.” De productieleider, die al 12 jaar bij die al 12 jaar bij Damen Drukkers werkzaam is, licht toe dat het schoonhouden van de vijf drukpersen en de daarbij behorende werkplaatsen, andere machines, wanden en vloeren het hoofdbestanddeel van de werkzaamheden van het schoonmaakteam vormt. “Maar ook kleinere werkzaamheden als het schoonmaken en bijvullen van de kof eautomaten is een taak van het team. Alles gebeurt volgens een vast schema, met de benodigde stofzuigers, schrobmachines en schoonmaak- en schoonmaak hulpmiddelen.” Een schone werkplek is van essentieel belang om goed te kunnen werken en om een goed product af te kunnen leveren. Je kunt je wel voorstellen dat en “Je kunt je wel voorstellen dat bij de nabewerking van het papier veel stof vrijkomt. Dat stof, de inkt, alles wordt verwijderd op en rondom de drukpersen. Daar is één man fulltime mee bezig. Met een vloeroppervlak van 5.880 m2 kan degene op de schrobmachine, als hij achteraan de hal is gekomen, weer vooraan beginnen. 81 Naast dat het belangrijk is voor onze werknemers in een schone werkomgeving te zijn en dat de producten in een schone omgeving gemaakt worden, geeft het natuurlijk ook een nette uitstraling naar onze klanten en andere bezoekers. Daarom wordt ook ons wagenpark keurig schoongehouden. En als dat opvalt en mensen tegen ons zeggen ‘zo, wat een mooi en schoon bedrijf hebben jullie, dan is dat niet bedrijf hebben jullie’ dan is dat niet alleen plezierig om te horen, maar betekent het ook dat het opvallend is dat Damen Drukkers een plezierige omgeving biedt om in te werken.”

Gree. Meesterschoenmakers. Zanddonkweg 1, 5144 NX Waalwijk www.gr. eve.nl

De omslagfoto is gemaakt door fotograaf Nathan Lucas | nathanlucasphotography.com “Ever felt you were stuck in the past with your mind, your heart, your job or your energy? Ever wanted to move on from it? I wanted this shot to be a visual representation of that feeling. Of wanting to leave whatever it is you’re dealing with behind, but still give you the feeling of drama and pain that’s usually associated with moving forward. I wanted this shot to feel like your heart/ your inner light is being ripped from you intentionally so you could walk away from it. The trick was creating the feel of the heartbeat. Using the color red, back lit with a 2000 lumen light, shot through tule then playing with the body position to give it the effect of running. This shot was created underwater in a pool using the Sony A7iii and the batis 18mm 2.8. Locked in a nauticam housing. Using 5- led lights to make this shot complete.”

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
  61. 61
  62. 62
  63. 63
  64. 64
  65. 65
  66. 66
  67. 67
  68. 68
  69. 69
  70. 70
  71. 71
  72. 72
  73. 73
  74. 74
  75. 75
  76. 76
  77. 77
  78. 78
  79. 79
  80. 80
  81. 81
  82. 82
  83. 83
  84. 84
Home


You need flash player to view this online publication