9

“Die beeldbepalende dessins willen we natuurlijk wel exclusief voor Van Gils houden” Van Blue Line tot Black Label Voor het uitwerken van de collectie hanteert Van Gils een vast framework, om een brede groep mannen te bedienen. Blue Line is de instapcollectie, Ivory het midden-/hoog segment, met veruit het grootste bereik. De items van de toplijn, Black Label, onderscheiden zich met name in de afwerking, stoffenkeuze en subtiele kleermakersdetails. Tijdens het ontwerpproces vinden er diverse previews en reviews plaats. Intern, met het salesteam, maar ook met inkopers van belangrijke klanten. “Heel belangrijk, want zij zien natuurlijk ook wat andere merken gaan brengen.” Als de collectie rond is gaan de defi nitieve productietekeningen met de geselecteerde stoffen naar de productmanagers. Zij onderhandelen met de leveranciers, zetten de productie uit en controleren de kwaliteit. De man krijgt kleur Natuurlijk willen we van Corné weten wat de belangrijkste trends zijn voor het komende jaar. ‘Vooral meer kleur’, is meteen zijn antwoord. Het heeft hem verrast hoe snel mannen dat hebben geaccepteerd. Daar merk je volgens hem aan dat ‘de man’ over de hele linie genomen een stuk expressiever wordt. “Deze winter zien we bijvoorbeeld donkerrood terug en groen dat is opgekomen vanuit de sport. Vooral dat laatste is heel snel gegaan. Inmiddels is een groen pak al bijna net zo normaal als een blauw pak. Van de zomercollectie word je helemaal vrolijk, met kleuren als warm geel, pistachegroen en aquablauw. Dat straalt echt de positiviteit uit die deze tijden blijkbaar in de lucht hangt.” De deconstructie van het pak Een tweede ontwikkeling die we veel gaan terugzien, of beter gezegd voelen in de nieuwe collecties, is het hoge aaibaarheidsgehalte. Winter 2020 zal zich dat vertalen in wol met stretch en gebreide pakken, aldus Corné. Maar niet alleen de stoffen worden softer, ook de modellen. Hij noemt het de deconstructie van het pak. “We werken met hele subtiele schoudervullingen, voering en padding verdwijnen helemaal. Alles om het lekker draagbaar te maken, want dat wil eigenlijk iedereen. Mijn ideaal is dan ook een pak met het comfort van een joggingpak. Dat spelen met formeel en informeel, dat is een mooie zoektocht, die natuurlijk heel goed bij ons merk past.” Th e Green Stitch Een derde, meer algemene trend is duurzaamheid. Dat aspect wordt steeds belangrijker in de mode, weet ook Corné. “Wij zijn in de basis natuurlijk al best goed bezig, doordat we het grootste deel van onze collectie in Europa produceren. In onze Green Stitch-collectie verduurzamen we ook de productie. Zo hebben we deze winter in de jassen en colberts gerecyclede, opnieuw geweven wol verwerkt. En in de collectie van zomer 2020 werken we met ecodenim, van organische katoen die op natuurlijke wijze geverfd is. Onze kenmerkende kleermakerssteken, op revers en panden, zijn in deze collectie natuurlijk groen.” Op de colberts markeren de drie steken ook het onderste knoopsgat, laat Corné zien. Een knipoog van Van Gils: ‘niet dichtmaken’. 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication