20

XYTO MEDIA, DE KRACHT VAN EEN UNIEKE COMBINATIE Stefan Mol is de bedenker van ArchitectenPunt, een magazine voor de architectenbranche, dat jaarlijks tweemaal verschijnt. Zes jaar geleden begonnen als eenmanszaak. Om meer ruimte te krijgen voor sales zocht hij de samenwerking met XYTO Media, bouwer van websites en uitgever van huis-aan-huismagazines. Hun activiteiten vloeiden samen tot een bijzonder bedrijf. Het huidige XYTO is uitgever van een paar ijzersterke multimediale brancheplatforms én eigenaar/beheerder van 41 regionale online dagbladen. Dat blijkt een slimme combinatie: waar veel uitgevers het tegenwoordig moeilijk hebben, groeit XYTO tegen de verdrukking in. Commerciële basis In het moderne kantoorpand in Heerhugowaard zijn dagelijks bijna dertig medewerkers aan de slag, variërend van webmasters en -bouwers tot specialisten op het gebied van vormgeving, redactie en natuurlijk sales. Want één ding hebben alle XYTO-producties gemeen: ze drijven op een stevige commerciële basis. De vaste ploeg is met name gericht op de online-tak van XYTO, vertelt Stefan. “Voor de invulling van de magazines en jaarboeken werken we met freelancers. Dat gaat dan vooral om tekst, vormgeving en fotografi e, sales doen we zelf.” 20 Groeispurt Stefan runt het bedrijf samen met Richard van den Bos, die XYTO drie jaar geleden met een fi nanciële injectie in staat stelde om de mooie kansen te benutten die beiden zagen. Richard is met name achter de schermen actief, Stefan heeft de dagelijkse leiding. Hij roemt vooral de kracht van zijn team: “We weten goede mensen aan ons te binden, met prima arbeidsvoorwaarden en de juiste prikkels. We doen het hier écht samen, daarom werken we bewust met groepstargets. Ook organiseren we veel activiteiten. Plezier staat voorop!” Crossmediaal scoren “De grote kracht van onze magazines is dat ze een heel duidelijke doelgroep hebben. Dat geldt zowel voor ArchitectenPunt als voor KlussersPunt en De Koopman, een maandblad voor de ambulante handel. Zo kunnen wij adverteerders de zekerheid bieden dat ze met scherp schieten.” Bovendien heeft XYTO aan zijn eigen magazines een online platform gekoppeld, waardoor klanten het hele jaar door in beeld zijn en crossmediaal kunnen adverteren. “Daar komt bij dat we voor ArchitectenPunt samenwerken met bestekhuizen, waardoor bestekschrijvers gratis kant-en-klare bestekmodules kunnen downloaden. Die service maakt ArchitectenPunt.nl extra interessant als advertentieplatform.” “We weten goede mensen aan ons te binden” Investeren in kwaliteit Cruciaal in de bedrijfsformule van XYTO is ook dat de online-activiteiten direct rendement opleveren, legt Stefan uit. “Als uitgever kun je tegenwoordig niet meer vooruit factureren. Dat hebben we te danken aan malafi de spelers op

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication