8

Damen drukt sinds vorig jaar de seizoenscatalogi voor Van Gils, Neerlands trots in mannenmode. Het bedrijf is actief op de Noordeuropese en Canadese markt. In Nederland en België heeft Van Gils vijf eigen brandstores en shop-inshops bij onder andere de Bijenkorf en het Belgische Galeria Inno. Daarnaast is Van Gils te vinden bij vele modezaken in Noord-Europa en natuurlijk online. Wat is het geheim van Van Gils? Hoe blijf je zeventig jaar herkenbaar en toch zo jong en vernieuwend? Hoe ontstaat zo’n nieuwe collectie? We vragen het Corné van der Made, head of design, die voor onze fotograaf poseert bij highlights van de zomercollectie 2020. Hij ontvangt ons op het internationaal hoofdkantoor in Breda. Stijlvol maar nooit stijf In 1948 begon Miel van Gils in het Brabantse Mierlo een eigen kleermakerij. Hij vond dat het keurige Nederlandse straatbeeld wel een casual twist kon gebruiken. Corné: “Daar liggen de roots van ons merk en die zie je tot vandaag de dag terug in onze collecties. We staan bekend om de perfecte pasvorm, de kwaliteit van de stoffen en ons oog voor detail. In al onze kleding herken je nog altijd dat vakmanschap van de kleermaker. Maar even belangrijk is het fun-element; dat tikje humor, het relativeringsvermogen waar dutch design zo om gewaardeerd wordt.” Van Gils is altijd stijlvol, maar nooit stijf. “In al onze kleding herken je nog altijd dat vakmanschap van de kleermaker.” 8 Mentale leeftijd: 35 “Die rijke historie is een kracht van ons merk, maar tegelijk een punt waar we alert op moeten zijn. We willen natuurlijk voorkomen dat jonge mannen ons zien als het merk van hun vader.” Vandaar dat Corné en zijn team ontwerpen voor stijlbewuste mannen met een mentale leeftijd van 35. “Die kunnen even goed tien, vijftien jaar jonger zijn, maar ook een stuk ouder. Daarbij hebben we altijd vier archetypische mannen in ons hoofd: de rebel, de sartoralist, de warrior en de denker.” We nemen ze alle vier even door. De rebel spreekt min of meer voor zich: die laat zich niet vertellen wat wel en niet hoort of in de mode is. Hij trekt aan waar hij zelf zin in heeft. De sartorialist is de man die van mooie stoffen houdt, die hecht aan een goede afwerking en pasvorm; een man met passie voor mooie kleding. De warrior staat voor de jonge zakenman, die zijn drive wil onderstrepen met zijn kleding. En tot slot is er de denker: sociaal, fi losofi sch, een man van de wereld die weet wat hij wil. Vision trends Van Gils komt volgens het vaste ritme van de mode tweemaal per jaar met een nieuwe collectie. Deze bestaat elk seizoen uit honderden items, van pakken en colberts tot overhemden, truien, schoenen en accessoires. Alles behalve underwear. En allemaal in huis ontworpen. Als we elkaar spreken, juni 2019, zijn Corné en zijn team al druk bezig met de wintercollectie van 2020. “In eerste instantie praten we dan alleen nog maar over de kleuren. Als we die hebben bepaald, gaan we daar beelden bij zoeken. Hoe zien we die kleuren bijvoorbeeld toegepast, aan welke sfeer denken we? Zo maken we voor elk archetype een vision trend. Daarna gaan we pas tekenen en aan stoffen denken.” Rebelse combinatie In het Design Lab waar we elkaar spreken hangen naast de wintercollectie 2019 nog enkele vision trends die daarvoor als uitgangspunt zijn gebruikt. Zo kan Corné ter plekke illustreren hoe het uiteindelijk uitpakt. “Elk archetype krijgt steeds zijn eigen seizoensthema. Wij hebben daarbij de sfeer in beeld gebracht die past bij een type dandy, een party animal.” Hij pakt een prachtig fl uwelen jasje uit het rek, in een bijzonder, heel expressief blauw. “Onze rebel combineert dat sjieke colbertje dan wel met een zwarte coltrui en een denim broek.” Selectie van stoff en Voor de selectie van de stoffen bezoekt Corné onder andere de internationale stoffenbeurs in Milaan. Daar spreekt hij in een week tijd ruim veertig fabrikanten. Die laten hem per kleur gemiddeld driehonderd stoffen zien. Uit die tienduizenden stalen kiest hij de stoffen die het beste bij de nieuwe collectie passen. Dat is de basis. Daarnaast ontwikkelt Van Gils elk seizoen een aantal eigen dessins. Corné is daarvoor onlangs nog op bezoek geweest bij een aantal Italiaanse weverijen. “Die beeldbepalende dessins willen we natuurlijk wel exclusief voor Van Gils houden.”

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication