48

“Ik heb Damen nog nooit kunnen betrappen op het niet halen van een deadline” Natuurlijk benchmarken we nog steeds, dat zijn we aan onze klanten verplicht, maar er is echt sprake van een preferred partnership. Als het gaat om drukwerk dat vraagt om een 70/100pers, kloppen we in eerste instantie bij Damen aan. Omdat de prijs goed is én omdat ik zeker weet dat het dan goed komt. Kwalitatief, maar ook qua leverbetrouwbaarheid. Ik heb Damen nog nooit kunnen betrappen op het niet halen van een deadline. Afspraak is afspraak, daar ben ik zelf ook van.” Wederzijds commitment De intensivering van de relatie valt volgens Ronald ongeveer samen met de komst van Norbert Ockhuysen als accountmanager. “Ik zie Norbert meer als een ambassadeur van Damen. Hij heeft veel verstand van drukwerk en is altijd bereikbaar; we trekken echt samen op. Bovendien is Damen echt een bedrijf van deze tijd. Dat zie je ook als je rondloopt in de drukkerij; alles even clean en strak georganiseerd. Daar houd ik van.” Doordat Printman meer bij Damen is gaan onderbrengen, merkt hij dat er een wederzijds commitment is ontstaan. “Dan kan er soms net wat meer als dat eens nodig is. Dat werkt heel prettig.” Samenwerking Dat stukje extra fl exibiliteit kan van pas komen in de planning, maar ook in het meedenken bij klussen die meer inventiviteit vragen. Ronald geeft een mooi voorbeeld van die samenwerking: “Voor een bepaald magazine had de vormgever bedacht dat de cover met koudfolie zou worden veredeld. Damen heeft de laatste jaren fors in gezet op afwerking, maar dat is zó specifi ek, dat heeft in Nederland niemand in huis. We moesten ervoor uitwijken naar België. Dan word je als drukker in je eigen planning afhankelijk van derden, want die cover moet op tijd instromen op het moment dat je gaat brocheren. Daar moet je wel voor open willen staan.” Investeren in ontzorgen Om zijn klanten nog beter te faciliteren, heeft Printman zijn dienstverlening zowel aan frontend als backend uitgebreid. Als antwoord op de vele internetdrukkers zijn een eigen bestelportal en klantspecifi eke portals ontwikkeld, waarmee klanten eenvoudig zelf drukwerk kunnen opmaken en bestellen. “En omdat de time-to-market steeds krapper wordt, hebben we voortaan een eigen distributiecentrum. Als je dan POS-pakketjes moet samenstellen, heb je meteen alles bij elkaar. Zo investeren we niet alleen in uitbreiding van ons verdienmodel, maar ontzorgen we klanten volledig én hebben we controle op de hele keten. Wat dat scheelt, merk je vooral wanneer je in drie weken tijd 75 vestigingen van La Place compleet moet rebranden, zoals we onlangs hebben gedaan.” Meedenken en oplossen Ronald houdt wel van een stevige uitdaging. Hij is een man van creatieve oplossingen en vindt het leuk om met klanten mee te denken. Hij laat ons zien wat hij voor het bekende mobiele tafellampje van Fatboy heeft bedacht, de Edison the Petit. Het is een even ingenieus als eenvoudig vouwsysteem voor de verwisselbare lampenkapjes. Een kwestie van instelling, vindt Ronald: “Waar een ander stopt, gaan wij verder. Als het technisch mogelijk is, doen we alles om het voor onze opdrachtgevers voor elkaar te krijgen. Dat herken ik ook bij Damen.” 48

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication