36

Vakmanschap Het brons is ongeveer 1.180 graden Celsius wanneer het gegoten wordt, maar daarmee is het beeld nog lang niet klaar. Neijenhuis legt uit: “Als een bronzen beeld uit de mal komt, heeft het een ‘giethuid’, een doffe, korrelige laag, die ontstaat doordat het vloeibare brons een chemische verbinding aangaat met de mal. Nu begint het echte werk pas: de giethuid en andere oneffenheden borstel, schuur en slijp ik weg, ik verwijder de gietkanalen met een slijptol en freesmachine en daarna kan ik het resultaat bijwerken door het oppervlak met beitels en ponsjes te bewerken; ciseleren, heet dat.” Dit is een arbeidsintensief proces, waar veel vakmanschap en ervaring voor nodig is. “Zo heb ik ook Damen Drukkers leren kennen; een drukkerij die mij helpt bij de realisatie van de verschillende producties” Waarderen “Helaas kan ik nog niet van mijn kunst alleen leven; daarvoor ben ik gedeeltelijk afhankelijk van mijn tweede job als drukwerkadviseur voor bedrijven en reclamebureaus met mijn bedrijf Ziezo Grafi sche Oplossingen. Zo heb ik ook Damen Drukkers leren kennen; een drukkerij die mij helpt bij de realisatie van de verschillende producties. Én een drukkerij met oog voor kunst, wat ik als kunstenaar natuurlijk extra kan waarderen”, zegt Neijenhuis tot besluit. Warmte en kleur Tenslotte bepaalt Neijenhuis de kleur van het beeld door het metaal te patineren – het aanbrengen van een oxidatielaag – met verschillende zuren, weer een belangrijke stap. “Ik patineer meestal met een oplossing van kopernitraat. Allereerst verhit ik daarvoor het beeld opnieuw en breng dan met een kwast de oplossing aan; door te spelen met de warmte, kun je invloed uitoefenen op de kleur.” Wie de beelden van Neijenhuis bekijkt, ontdekt dan ook een rijke schakering aan bronskleuren. Ook zien? Op zijn website gerardneijenhuis.nl vind je onder ‘exposities’ de galerieën en evenementen waar je momenteel zijn werk kan bekijken. 36 Fotografi e: boogersfotografi e.nl

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication