35

Contrast Neijenhuis gebruikt bij het creëren van zijn beelden een door hemzelf ontwikkelde methode om de structuren te laten ontstaan. “Hieraan is een periode van testen, experimenteren en ontdekken voorafgegaan. Ik kan zo gedeeltelijk invloed uitoefenen op de structuren, waardoor ze hun natuurlijke uitstraling behouden. Deze structuren probeer ik te vangen in strakke, gestileerde, wiskundige vormen, waardoor ik een contrast creëer; met het spelen van contrasten kan ik oneindig combineren.” Cire perdue Verwondering De beelden van Neijenhuis doen denken aan de modellen die vroeger in het biologie lokaal stonden; opengewerkte organen en organismen die laag voor laag de onderhuidse essentie blootleggen. De abstracte, vaak geometrisch opengewerkte vormen van Neijenhuis zijn ruw, maar hebben vaak een gepolijste laag, als de opperhuid die ons beschermt tegen invloeden van buitenaf. Voor de kunstenaar heeft de regelmaat waarin alles op moleculair niveau is opgebouwd iets wonderbaarlijks, iets geheimzinnigs. “Het is voor mij de uitdaging deze verwondering over te brengen in mijn werk. Mijn beelden ontstaan dan ook voor een groot deel spontaan, als samenspel tussen fantasie en verstand. Toeval is daarbij een belangrijk element; dat moet je kunnen toelaten.” Het gehele traject – van idee tot gieten, afwerken en patineren van de beelden – houdt de kunstenaar in eigen hand. “Ik giet de beelden volgens de cire perdue, of verlorenwasmethode. Dat houdt in dat je het materiaal voor het beeld smelt en in een vorm giet.” Het maken van zo’n gietvorm is een ingewikkeld proces. Je begint met een wasmodel of beeld, samengesteld uit materiaal dat te smelten of verbranden is; hout bijvoorbeeld, of papier. Op het beeld worden giet- en ontluchtingskanalen van was gemonteerd. Het geheel wordt ingekapseld in een mengsel van gips en gravel. Deze vorm gaat de oven in om de was eruit te stoken en de mal te ontdoen van al het vocht. Hierdoor wordt de mal hol en waar eerst was zat, kan nu het brons gegoten worden. “Met het spelen van contrasten kan ik oneindig combineren” 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication