10

2.5 Overige leer- en werkactiviteiten Schrijven In het strategisch meerjarenplan 2019 -2023 hebben we de wijze waarop wij inhoud geven aan wereldoriëntatie en de andere leer- en werkactiviteiten uitvoerig beschreven. Wereldoriëntatie Binnen het Jenaplanonderwijs is wereldoriëntatie een belangrijk vormingsgebied. Kinderen leren daarin om te gaan met de natuur en maatschappij om hen heen, de mensen dichtbij en verder weg. Dat doen ze door vaak het kindcentrum uit te gaan en omgekeerd, de wereld in het kindcentrum te halen. Kinderen gaan op excursie of nemen dingen mee. Ze luisteren naar verhalen, nemen zelf waar, onderzoeken, experimenteren, stellen vragen en gaan op zoek naar antwoorden in de bibliotheek, op internet en bij mensen met kennis en ervaring. De kinderen zijn tijdens wereldoriëntatie ontdekkend en onderzoekend bezig, vaak in de vorm van projecten. Zodoende wordt de wereld steeds groter en ruimer en leert het kind zelf een mening te vormen. Het leren op De Hoeve gebeurt in een sfeer waarin een kind zich veilig voelt. Het kind krijgt taken die uitdagend zijn en die het aankan, die het kind voldoende vrijheid laten voor een eigen invulling, maar die tegelijkertijd geen gelegenheid bieden voor vrijblijvend ‘meedoen’. Wereldoriëntatie integreert wat geleerd is bij het reken-, lees-, taalonderwijs en andere cursussen. Dat betekent dat kinderen meteen kunnen ontdekken wat je met deze vakken kunt doen, wat de zin er van is. Nederlandse taal In een rijke leeromgeving bij kinderen de drie taalfuncties, ordening, communicatie en expressie, helpen te ontwikkelen in functionele en echte situatie; dat zien wij als hoofddoel van ons taalonderwijs. Het taalonderwijs op De Hoeve bieden we betekenisvol aan en onze manier van werken is met behulp van ‘Dat’s andere Taal’ en ‘Taal in andere vakken’. Voor lezen wordt de ‘Bas-methode’ en ‘Veilig Leren Lezen’ gebruikt. Voor spelling werken we met ‘Spelling in Beeld’, voor begrijpend lezen met ‘Lezen in Beeld’. Bij ontleden werken we met ‘Puzzelen met taal- en redekundig ontleden’. Voor schrijven werken wij met de schrijfmethode “Novoskript”. De methode richt zich niet alleen op het schrijven maar ook op de ontwikkeling van de (grove en fijne) motoriek. Rekenen en Wiskunde Voor ons rekenonderwijs gebruiken we de realistische reken- en wiskundemethode ‘Plusplunt’ als leidraad in alle groepen. De oefenstof wordt zowel digitaal als schriftelijk aangeboden. Voor verbreding en verdieping worden methodes als ‘Rekentijgers’, ‘Rekenkundig’, ‘Somplex’ en ‘Wiskunde in de basisschool’ ingezet. Het rekenonderwijs wordt samenhangend gegeven in een context van wereldoriëntatie. Als het gaat om leren interpreteren en maken van tabellen en grafieken, dan biedt de leerkracht dit ook aan tijdens het project waaraan gewerkt wordt. Engelse taal Wij willen de kinderen graag in contact brengen met de Engelse taal, omdat deze taal in de samenleving een belangrijke rol speelt. Dat doen wij vanaf groep 6 in de bovenbouw. Wij maken gebruik van ‘Just do it’ voor de schrijf- en spreekvaardigheid en met de methode ‘Groove.me’ wordt de spreekvaardigheid geoefend aan de hand van Engelse songteksten. Engels wordt zowel als vak als keuzecursus aangeboden. Digitale vaardigheden Digitale apparatuur maakt een wezenlijk deel uit van onze leeromgeving. Kinderen leren om op een juiste wijze kennis te verwerven en informatie op te zoeken en opdrachten te verwerken. We leren kinderen vaardigheden die ze nodig hebben om zich in de digitale samenleving staande te houden en zichzelf te ontwikkelen. • Informatievaardigheden • Veilig online • Creatieve oplossingen bedenken (computational thinking) • Mediawijsheid • Programmeren Sociale vaardigheid Op De Hoeve werken we met ‘Kanjertraining’, een methodiek om kinderen sociaal vaardig en weerbaar te maken. Er vinden gedurende het schooljaar (elke twee weken)lessen en gesprekken plaats in de stamgroep waarin kinderen leren om gevoelens uit te spreken en elkaar aan te spreken op gedrag. In elke bouw zijn leerkrachten opgeleid om deze lessen te geven. Er vindt regelmatig (bij)scholing plaats. 10 Kindcentrum De Hoeve

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication