9

Samen spreken Door in gesprek te zijn, kunnen wij elkaar informeren, leren begrijpen of elkaar aanspreken op gedrag. Als wij met elkaar praten, zitten wij in de kring. Dan kunnen wij elkaar goed zien en zijn wij meer bij elkaar betrokken. Kinderen vertellen over hun belevenissen. Soms nemen ze iets van huis mee dat ze aan anderen willen laten zien, soms hebben ze iets voorbereid. Deze momenten zijn aanleiding om verder te praten over een onderwerp dat iedereen aangaat of tot het houden van een leergesprek. De onderwerpen kunnen worden verwerkt in de lessen. Voorbeelden van kringen zijn: vertelkring, tekstkring, observatiekring, verslagkring, instructie- of introductiekring, verjaardagskring, evaluatiekring en spelkring. Samen spelen Spelen is leren en leren is spelen! Spel is een onmisbaar onderdeel in de ontwikkeling van kinderen. Pas als de wereld voldoende spelend ervaren is, kunnen kinderen overgaan tot het abstracte leren. Goed spelen bevordert het rijpen van de verbindingen tussen de beide hersenhelften. Tijdens spel krijgen kinderen de kans de wereld te ontdekken en te ervaren. Zij doen sociale ontdekkingen, imiteren, experimenteren, verkennen en herkennen de wereld om hen heen. Daarnaast leren zij creatief met hun leefwereld om te gaan. Spel maakt een wezenlijk deel uit van ons onderwijs en krijgt per ontwikkelingsfase een daarbij horend accent. Samen werken Op De Hoeve werken wij grotendeels in projectvorm. Deze projecten staan dicht bij de belevingswereld van de kinderen. Voor een deel wordt het project ingevuld door de kinderen zelf. Elk project bevat verplichte leerstof uit de verschillende vakken (rekenen, spelling, taal etc). Tevens zijn de tussendoelen en leerlijnen van wereldoriëntatie hieraan gekoppeld. Wij begeleiden kinderen bij het plannen van hun eigen werk, zodat zij dit in de toekomst zelfstandig kunnen. De nadruk ligt op samen. Elkaar helpen is een vanzelfsprekendheid. Kinderen van verschillende leeftijden helpen elkaar en vervullen verschillende sociale rollen. We bespreken regelmatig met elkaar hoe we nog beter kunnen samen werken. Samen vieren Vieringen zijn een wezenlijk onderdeel van onze leefen werkgemeenschap. Wij vieren zowel in de stamgroep als met de hele gemeenschap. Je kunt hierbij denken aan het openen en afsluiten van projecten, het vieren van jaarfeesten en het presenteren van werk en/of expressieactiviteiten. Door samen te vieren laten wij aan elkaar zien wat ons hoofd en hart bezig houdt. Wij delen ervaringen en belevingen. Bij de vieringen zijn ouders en verzorgers van harte welkom! Vieringen kennen, net als andere onderwijsactiviteiten een bepaalde ordening. Er is ruimte voor voorbereiding, voor de uitvoering en voor reflectie. We kijken in de eigen stamgroep op de vieringen terug om er van te leren. De vier basisactiviteiten wisselen elkaar af. Deze afwisseling is vastgelegd in het ritmisch weekplan. 2.4 Ritmisch weekplan Binnen De Hoeve werken we met een ritmisch weekrooster. In een ritmisch weekplan heb je afwisseling: in tijd en activiteit, door inspanning en ontspanning. Niet alle activiteiten duren even lang. Een activiteit stopt als de leerkracht merkt dat de groep geen aandacht meer heeft. Zo kan een kringgesprek 10 minuten duren maar ook meer dan een uur. We volgen het ritme van de groep. Er vindt ook een ritmische afwisseling plaats in activiteiten. Kinderen leren samen, leren sociaal en ook individueel. Het samen leren vindt plaats in vier sociale basisactiviteiten: spreken, spelen, werken en vieren. Het individueel leren vindt plaats in de drie individuele basisactiviteiten: nadenken en/of filosoferen, experimenteren, bidden en/of mediteren. Tijdens de werktijd werken de kinderen aan hun dagof weektaak. Hierdoor leren zij hun werk en tijd en zelfstandig in te delen en dus zelf verantwoordelijk te zijn voor hun werk. Tijdens het werktijd is het voor de leerkracht mogelijk een groepje kinderen individueel te instrueren of te ondersteunen. Jaargroep Iedere ochtend start van 8.45 tot 9.40 uur de rekeninstructie met behulp van de methode Pluspunt in de groepen 4 t/m 8. Hierdoor is het mogelijk kinderen in dezelfde jaargroep een interactieve rekenles te geven, waarna kinderen (op eigen niveau) de verwerking gaan maken. Op hetzelfde tijdstip krijgen de kinderen in groep 3 leesinstructie met behulp van de methode Veilig Leren Lezen. Een keer per week krijgen de kinderen van groep 4 t/m 8 begrijpend lezen in de jaargroep. De derdejaars krijgen op dat moment extra lees- en schrijfopdrachten. Na de lees- of rekeninstructie gaan alle kinderen weer terug naar hun stamgroep. Kindcentrum De Hoeve 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication