10

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 2.4 Zelfstandig werken De laatste jaren is het zelfstandig werken belangrijker geworden. Zo hebben de leerlingen in de onderbouw een stoplicht én kleurenklok. En in de groepen 3 t/m 5 een vragenblokje. Ook leren de kinderen al in de onderbouw om hun eigen keuzes te maken met bijvoorbeeld het kiesbord en een themataak. 2.5 Veiligheid Om tot goede resultaten / prestaties te kunnen komen, vinden wij de sfeer waarin een kind zich ontwikkelt van groot belang. Veiligheid, orde, openheid, structuur en regelmaat vormen hiervoor de basis. In ons streven benoemen we de volgende normen:  Kinderen voelen zich thuis op school  Kinderen hebben vertrouwen in de leerkrachten en in de medeleerlingen;  De houding van de leerkrachten is open, coachend, positief en beschermend. 2.6 Waarden De belangstelling voor sociaal-emotionele vaardigheden in het onderwijs neemt sterk toe. Vooral voor de bestrijding van probleemgedrag en voor preventie van ongewenst gedrag. Waarden en normen die wij uitdragen zijn:  Ik accepteer de ander en discrimineer niet.  Ik scheld niet en doe niet mee aan uitlachen of roddelen.  Ik blijf van een ander en van de spullen van een ander af.  Als iemand mij hindert, vraag ik de ander daarmee te stoppen.  Als dat niet helpt, vraag ik een meester of juffrouw om hulp.  Als er ruzie is, speel ik niet voor eigen rechter.  Ik gebruik binnen en buiten de school geen geweld.  Ik help anderen om zich ook aan deze afspraken te houden. 10

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication