0

basisschool De Schouw

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 2

Voorwoord U wilt uw kind aanmelden op een basisschool en dat is best een lastige opgave. Welke school is geschikt? Wat verwacht u van een school? Waar zal ons kind zich het meest thuis voelen? Is het een veilige en kindvriendelijke school? Hoe staat het met de ideeën over het onderwijs? Welke uitstraling hebben de leerkrachten? Hoe werkt het team samen en hoe zijn de ouders betrokken bij het onderwijs? Zó veel vragen, zoveel antwoorden mogelijk. Waarom een schoolgids voor ouders? U, als ouder, maakt regelmatig keuzes voor uw kind(eren). De keuze van een basisschool is een héél belangrijke. De school moet passen bij u én uw kind. Uw kind moet zich ten volle kunnen ontplooien. Dit is de schoolgids voor het schooljaar 2016-2017 van baisisschool De Schouw, gemaakt voor nieuwe ouders maar ook voor ouders die al kinderen hebben op De Schouw. In deze schoolgids vindt u alle informatie over onze school. Daarnaast hebben wij een facebookpagina en website, waar u nog meer informatie kunt vinden. Wij proberen u in deze schoolgids alle informatie te geven die nodig is om een goede keuze te maken. Wij hopen dat u onze schoolgids met plezier zult lezen. Achterin de schoolgids vindt u op alfabetische volgorde allerlei nuttige en zakelijke informatie over de gang van zaken op onze school. Alle activiteiten, roostervrije dagen, vakanties, projecten, e.d. staan ook op de website . Verzoek aan ouders om te reageren Graag nodigen wij u uit voor een kennismakend gesprek bij ons op school. En ontmoeten wij u op de informatieavond, startgesprekken etc. Na het lezen van onze schoolgids komen er mogelijk vragen bij u op of suggesties, ter aanvulling. U kunt dan contact opnemen met de directie. Namens het team wensen wij u een fijn schooljaar toe, Directie Directeur: Jan Kock Adjunct directeur: Peter Westland info@bsdeschouw.nl www.bsdeschouw.nl 030-6019500 030-6019500

Inhoudsopgave 1. Onze visie: De Schouw beweegt 2. Ons onderwijs 2.1 Tr inamiek 2.2 Basisvaardigheden 2.3 Samenwerkend leren 2.4 zelfstandig werken 2.5 Veiligheid 2.6 Waarden 2.7 Onze lesmethodes 2.8 Pedagogisch klimaat 2.9De organisatie van ons onderwijs 2.9.1 De onderbouw 2.9.2 De middenbouw en Bovenbouw 2.10 Bewegingsonderwijs op De Schouw 2.11 Inspectie van onderwijs 2.12 De resultaten 2.12.1 Cijfers in basisvaardigheden 2.12.2 Uitstroom naar het vervolgonderwijs 3. De Schouw en haar plannen 3.1 De school 3.2 De plannen 3.3 De toekomst 3.4 De plannen voor 2016 -2017 4. De leerlingenzorg 4.1 Training sociale vaardigheden (SOVA) 4.2 Het leerlingvolgsysteem 4.3 Zorgklas - Zebra 4.4 Plusklas - Scarabee 4.5 Verslaglegging van de groepsleerkracht. 4.6 De verwijsindex 4.7 Marte Meo 4.8 Passend Onderwijs 4.9 PROFIPENDI 5. Het team 5.1 De samenstelling 5.2 Verschillende taken en functies 5.3 Schoolgrootte en groepering 5.4 Stage 5.5 veiligheid en EHBO/BHV 35 25 21 6 8

6. School en thuis 37 6.1 Gesprekken met ouders 6.2 Contact en overleg leerkracht en ouders 6.3 Interne onderzoeken op De Schouw - oudertevredenheid 6.4 Gescheiden ouders 6.5 Schoolinformatie 6.6 Koffie uurtje 6.7 Aanmelden nieuwe leerlingen 6.8 Medezeggenschapsraad (MR) 6.9 Oudervereniging (OV) 6.10 De vrijwillige ouderbijdrage 6.11 Stichting Leergeld Nieuwegein 6.12 Overblijven op school 6.13 Buitenschoolse opvang 6.14 Klachtenregeling 6.15 Schoolverzekering voor leerlingen 6.16 De overgang van kinderen naar het voortgezet onderwijs 6.17 Schoolmaatschappelijk werk (SMW) 7. 8. Zo gaat het op school, praktische informatie op alfabet Contactgegevens 47 57 5

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 1. Onze visie: De Schouw beweegt De Schouw staat voor een zevental kernwaarden. Deze kernwaarden laten zien, waar wij als school voor staan en waarmee wij ons van andere scholen onderscheiden. Onze kernwaarden zijn: betrokkenheid, zelfstandigheid, vertrouwen, plezier, persoonlijke ontwikkeling, veiligheid en respect. Visie: Welke koers wij varen Wij willen dat de kinderen zich bij ons op school veilig voelen en met plezier naar school gaan. Omgaan met eigen gevoelens en die van anderen, je veilig voelen, je leren uiten, vertrouwen hebben in leerkrachten en medeleerlingen. Het leren van sociale vaardigheden in harmonie en samenwerking met anderen. Je moet je veilig voelen om je persoonlijk te ontwikkelen. Op De Schouw kunnen kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandige, kritische individuen, die naast kennis ook creatieve en sociaal emotionele vaardigheden tot hun beschikking hebben. Wij werken aan het vergroten van de zelfstandigheid van kinderen. Het aanbod in ons onderwijs is zó ingericht dat de kinderen leren zelfstandig te werken. In de huidige methodes van rekenen, taal, lezen en spelling worden op tal van momenten zelfstandig werklessen ingebouwd. Er worden diverse mogelijkheden voor het eigen maken of verwerken van de aangeboden leerstof aangeboden. Het leidt er toe, dat kinderen meer invloed krijgen op de inhoud en de verwerking van de lesstof. Zelfverantwoordelijk leren leidt tot een grotere betrokkenheid. In ons onderwijs is sprake van een doorgaande ontwikkelingslijn; een groei van groep 1 tot en met groep 8. Maar we richten ons niet alleen op het verwerven van kennis en feiten. 6

Voorwaarde is, dat kinderen verschillen accepteren en leren samenwerken. Vertrouwen en respect zijn waarden die sterk verbonden zijn met veiligheid. Het team streeft naar een grote mate van betrokkenheid in het geboden onderwijs. De ontwikkeling van het kind zal toenemen, indien de betrokkenheid groot is. De betrokkenheid van kinderen wordt vergroot door kinderen meer inspraak en vrijheid te geven. Kinderen dragen op deze wijze zelf bij aan hun persoonlijke ontwikkeling. Onze leerkrachten zijn ook coaches in het leerproces van de kinderen en begeleiden hen in het bereiken van de gewenste vaardigheden. Kinderen van nu en morgen. • •  • Kinderen willen graag leren. Kinderen willen actief betrokken worden bij hun leerproces. Ze kunnen dit zelf vormgeven en organiseren. Kinderen willen leren van anderen. Kinderen willen dingen leren, waar ze op dat moment in geïnteresseerd zijn. Kinderen leren meer als ze vanuit hun eigen leervragen kunnen werken (als ze kunnen kiezen hoe, wat en wanneer ze iets leren). Kinderen zijn in staat om bovengenoemde keuzes te maken. De leerkrachten begeleiden dit proces. Als je niet weet welke koers je wilt varen, dan ben je overgeleverd aan de stromen van de zee 7

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 2. Ons onderwijs 2.1 Trinamiek Onze school hoort bij de stichting Trinamiek. Dit is een veelkleurige groep van 25 scholen in IJsselstein, Nieuwegein, Lopik, Benschop, Cabauw, Vianen, Everdingen, Culemborg en Woerden. Elke school heeft een eigen herkenbaar profiel op basis van een Katholieke-, Neutraal-, Bijzondere-, of Openbare signatuur. Naast scholen voor basisonderwijs is er een speciale school voor basisonderwijs met een OPDC (Ortho Pedagogisch Didactisch Centrum) en een school voor Praktijkonderwijs. De Stichting heeft een professioneel stafbureau dat het bestuur en het directieberaad ondersteunt. College van Bestuur: R.C. (René) van Harten MME (vz) Th. (Theo) Klinkien Het College van Bestuur werkt nauw samen met de directeuren van de scholen, verenigd in het directieberaad, aan de kwaliteit van het onderwijs. De bestuurders leggen verantwoording af aan de Raad van Toezicht. Raad van Toezicht: Dhr. R. Windhouwer (voorzitter) Mw. S. van Gorsel Mw. M. Vanderkaa Mw D. Mooij Dhr. F. Seller Dhr. H. Wieleman Dhr. A. van den Broek Mevrouw A. (Astrid) Bakker en mevrouw T. (Tanja) Janszen vormen het bestuurssecretariaat. 8

Het adres van de Stichting is: Stichting Trinamiek Postbus 377 3400 AJ IJsselstein Tel. E mail Website 030-6868444 astrid.bakker@trinamiek.nl / tanja.janszen@trinamiek.nl trinamiek.nl Bezoekadres: Lorentzlaan 4 3401 MX IJsselstein 2.2 Basisvaardigheden Kinderen moeten veel basisvaardigheden beheersen, om hun weg te kunnen vinden in de samenleving. Het gaat dan bijvoorbeeld om taal-, lees– en rekenvaardigheden. Bovendien zijn deze vaardigheden belangrijk voor een goede aansluiting op het voortgezet onderwijs. Maar om onze kinderen goed op weg te helpen, hebben zij ook zeker vaardigheden nodig om zichzelf staande te houden in de 21e eeuw. Daarom stemmen wij ons onderwijs af op de behoeftes van het individuele kind, met in ons gedachtegoed de 21st Century Skills. 2.3 Samenwerkend leren Samenwerken oefenen we in de groepen door middel van coöperatieve werkvormen. Deze horen ook bij de door ons nieuw aangeschafte methodes in de afgelopen periode. De kinderen oefenen het werken in teams (groepjes) en kennen verschillende werkvormen. De kinderen zitten in de klas bij voorkeur in groepjes. Deze groepjes wisselen na iedere vakantie. Zo leren de kinderen met elkaar samenwerken. Coöperatief leren biedt onze leerlingen vaardigheden waarbij hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheid in hun eigen leerproces vergroot wordt. 9

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 2.4 Zelfstandig werken De laatste jaren is het zelfstandig werken belangrijker geworden. Zo hebben de leerlingen in de onderbouw een stoplicht én kleurenklok. En in de groepen 3 t/m 5 een vragenblokje. Ook leren de kinderen al in de onderbouw om hun eigen keuzes te maken met bijvoorbeeld het kiesbord en een themataak. 2.5 Veiligheid Om tot goede resultaten / prestaties te kunnen komen, vinden wij de sfeer waarin een kind zich ontwikkelt van groot belang. Veiligheid, orde, openheid, structuur en regelmaat vormen hiervoor de basis. In ons streven benoemen we de volgende normen:  Kinderen voelen zich thuis op school  Kinderen hebben vertrouwen in de leerkrachten en in de medeleerlingen;  De houding van de leerkrachten is open, coachend, positief en beschermend. 2.6 Waarden De belangstelling voor sociaal-emotionele vaardigheden in het onderwijs neemt sterk toe. Vooral voor de bestrijding van probleemgedrag en voor preventie van ongewenst gedrag. Waarden en normen die wij uitdragen zijn:  Ik accepteer de ander en discrimineer niet.  Ik scheld niet en doe niet mee aan uitlachen of roddelen.  Ik blijf van een ander en van de spullen van een ander af.  Als iemand mij hindert, vraag ik de ander daarmee te stoppen.  Als dat niet helpt, vraag ik een meester of juffrouw om hulp.  Als er ruzie is, speel ik niet voor eigen rechter.  Ik gebruik binnen en buiten de school geen geweld.  Ik help anderen om zich ook aan deze afspraken te houden. 10

2.7 Onze lesmethoden Hieronder vindt u de belangrijkste methodes die op De Schouw gebruikt worden. In de eerste kolom ziet u het vakgebied, in de tweede kolom de naam van de methode en in de derde kolom in welke groepen de methode gebruikt wordt. Onze methodes worden met grote zorg uitgezocht, getest en ingevoerd m.b.v. van interne én externe professionals. Deze methodes sluiten aan bij onze visie op het onderwijs. vakgebied methode Catechese Rekenen Taal/Lezen Hemel en aarde Rekenrijk Peuterplein Kleuterplein Veilig leren lezen Technisch lezen Staal Fonemisch bewustzijn Motoriek/Schrijven Wereld Oriëntatie Engels Verkeer Bewegingsonderwijs Sociaal emotionele vorming Studievaardigheden Pennenstreken Blink The team Wijzer door het verkeer Bewegingsonderwijs in het speellokaal Bewegen in de basisschool Leefstijl Blits Creatieve vakken Moet je doen 11 groep 1-8 1-8 Startgroep VVE 1-2 3 4-8 4-8 1-2 (3) 1-8 3-8 7-8 3-7 1-2 3-8 1-8 6-8 1-8

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 2.8 Pedagogisch klimaat De school geeft herkenbaar vorm aan haar pedagogisch klimaat door:   De inrichting van de school en de klassen. Bijzondere activiteiten zoals deelname aan sporttoernooien, musicals, kamp groep 8, vieringen, schoolreis, kleuterfeest, e.d.           De houding van de leerkrachten t.o.v. kinderen en ouders. De onderlinge sfeer in het team. Het samen werken en leren in de klas bespreekbaar maken. Oefeningen, opdrachten en rollenspellen te doen. Werken met de methode “Leefstijl” Burgerschap vorm te geven vanuit diverse methodes, met name wereldoriëntatie, levensbeschouwelijke projecten en “Leefstijl” Aandacht tijdens de pauzes en het spelen op het schoolplein onder toezicht van leerkrachten. Duidelijke school- en groepsregels. Het hanteren van onze waarden en normen. Samenwerking met ouders hoog in het vaandel te plaatsen. Ouders voldoende te informeren over de ontwikkeling van hun eigen kind en de eventuele problemen die zich daarbij voordoen. De ouders te betrekken bij het oplossen van de problemen. Open te staan voor de kennis en inbreng van de ouders. 2.9 De organisatie van ons onderwijs Op onze school hebben we de leerlingen ingedeeld in groepen naar leeftijd. We kiezen hiervoor zodat de sociaal-emotionele ontwikkeling (samenwerking, veiligheid, zelfstandigheid) en de cognitieve ontwikkeling (taal, lezen, rekenen, e.d.) in een basisgroep kan worden gegeven. Het geeft de leerkracht meer mogelijkheden en hij/zij kan zich beter richten op de ontplooiing van de individuele leerlingen. We vinden dat het onderwijs volgens een doorgaande lijn dient te verlopen. Kinderen die snel door de leerstof gaan, moeten anders begeleid worden dan kinderen die problemen met de leerstof of het tempo hebben. 12

2.9.1 De onderbouw Het onderwijs in onze kleutergroepen is gericht op een brede persoonlijke ontwikkeling waarin onze kernwaarden van groot belang zijn. Samenwerken, communiceren, initiatieven nemen en plannen maken, zorgt voor vertrouwen. Kinderen hebben plezier in en zijn betrokken bij aangeboden activiteiten, deze zijn altijd verbonden aan kennis en vaardigheden (schrijven, voorbereidend lezen, rekenen, woordenschat enz.) Wij gaan er vanuit dat kinderen zich willen ontwikkelen als vrije, nieuwsgierige en onderzoekende mensen. Kinderen leren door ervaringen van zichzelf en door met respect te kijken naar anderen. Kinderen leren zelfstandig te zijn in handelen en denken, te communiceren en samen te werken in een veilige omgeving. De Schouw wil hieraan een bijdrage leveren door in thema’s de vakken aan te bieden binnen een, voor de kleuter interessante, context/thema. De relatie met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld bij een thema over dieren een eigen dierentuin ontwerpen met alle aspecten die daarbij horen. De kinderen ontmoeten bij ieder thema een expert of maken een uitstapje naar de echte wereld. De kinderen doen op deze manier ervaringen op met de leefwereld om hen heen, bv. beroepen, culturele aspecten, menselijke relaties e.d., waarbij datgene dat binnen de school gebeurt, betekenis krijgt door de relatie met de maatschappij buiten de school. In de onderbouw wordt een deel van de vakken aangeboden door middel van een methode, omdat wij het belangrijk vinden bij deze vakken de doorgaande lijn te bewaken. Kinderen leren door leerstofaanbod, door de leerkracht en door het zelf doen van onderzoek. Tot en met de eerste helft van groep 3 streven wij naar leren door middel van spel en onderzoek in themahoeken. 13

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Ontwikkelingsgericht onderwijs op De Schouw wordt vormgegeven door:  Te werken met thema’s die passen bij de leeftijd, interesse en ontwikkeling van de kinderen, de kinderen hebben ook zelf invloed op hun leerproces en leerinhoud. Aanbod is in niveaugroepen.  Binnen de thema’s gebruik te maken van de deskundigheid en ervaring van derden. Zowel door hen binnen de school te halen, als op zoek te gaan buiten de school.   Gebruik te maken van coöperatief leren. De leerkracht begeleidt hun onderzoek, dit kan in een kleine kring met meerdere kinderen. Kinderen stellen samen met de leerkracht onderzoeksvragen op.  De groepen doen onderzoek door middel van spel in hoeken. Onderdelen kunnen zijn: spel, creatieve opdrachten, ontwikkelingsmaterialen en onderzoek/proefjes doen. De kinderen maken samen met de leerkracht de inhoud van de hoeken. Zij maken plannetjes die vormgegeven worden in de hoeken. De doorgaande lijn van de groepen 1 en 2 is zichtbaar in de spel– en leeractiviteiten.  De leerstof niet te beperken door de kerndoelen, maar ons in de lesstof te laten leiden door het kunnen van de kinderen. De mogelijkheden van de individuele kinderen gebruiken we. Deze leggen wij vast in ons leerlingvolgsysteem KIJK.  De leerkracht bemiddelt tussen de activiteiten en de leerdoelen. De afstemming van activiteiten op de belangstelling van het kind maakt dat het volgen van een kant-en-klare methode niet altijd mogelijk is. Maar als leidraad gebruiken wij Kleuterplein. De leerkracht zorgt voor zinvolle activiteiten en een inspirerende leeromgeving. De leerkracht geeft kinderen de gelegenheid verantwoordelijk te worden voor hun eigen leerproces. 14

Omdat jonge kinderen in een belangrijke ontwikkelingsfase zitten, is een goed contact tussen ouders en school van groot belang. Regelmatig zullen er korte gesprekken zijn, om de ouders te informeren over de ontwikkeling van het kind. We hebben er op De Schouw bewust voor gekozen om de groepen 1 en 2 te splitsen. Zo kunnen wij nóg meer inspelen op het niveau van de kinderen. 2.9.2 De middenbouw en bovenbouw Het onderwijs in de middenbouw begint in groep 3. Hét jaar waarin uw kind grote stappen maakt met lezen en rekenen, dit noemt men aanvankelijk lezen en rekenen. In de volgende groepen zullen we dit leerproces voortzetten om het zoveel mogelijk te automatiseren. Binnen de midden– en bovenbouw werken wij met verschillende lesmethoden. Deze methoden sluiten aan bij de vakgebieden waar wij onderwijs in geven. Er wordt lesgegeven in de basisvakken (rekenen, taal, spelling, lezen), sociaal- emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, creatieve vakken, verkeer en schrijven. Vanaf groep 6 werken wij aan het ontwikkelen van de studievaardigheden en vanaf groep 7 ook aan het ontwikkelen van Engels. Binnen de vakgebieden rekenen, taal, spelling en lezen werken wij met drie instructieniveaus. De indeling van de basisinstructiegroep, de plusgroep en de verlengde instructiegroep verschillen per vakgebied. Deze groepen worden ingedeeld op basis van uitslagen bij de observaties, methode- en Citotoetsen. Lessen worden gestart met een kort instructiemoment met de hele groep, waarna de plusgroep grotendeels zelfstandig aan het werk gaat. Zij maken minder opdrachten en krijgen uitdagende en verdiepende opdrachten die aansluiten bij het vakgebied. 15

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Na het korte instructiemoment volgt een basisinstructie voor de basis- en verlengde instructiegroep waarbij de lesstof door de leerkracht uitgebreid wordt uitgelegd. Vervolgens gaat de basisinstructiegroep net als de plusgroep zelfstandig aan de slag met het maken van opdrachten. De verlengde instructiegroep krijgt een extra instructiemoment met meer en/of een andere uitleg. Kinderen die deelnemen aan een de plusgroep, maar nog meer uitdaging nodig hebben, kunnen in aanmerkingen komen voor de plusklas (Scarabee). Dit gebeurt in overleg met de specialist hoogbegaafdheid, groepsleerkracht en ouders, volgens de richtlijnen van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH). Daarnaast wordt aan het begin van groep 3 en aan het eind van groep 5 een screening uitgevoerd bij alle leerlingen ter signalering van eventuele hoog- of meerbegaafdheid. Op deze manier kunnen wij zo goed mogelijk aansluiten bij de persoonlijke ontwikkeling van de kinderen. Naast het werken vanuit methoden die aansluiten bij de vakgebieden, werken wij ook aan het ontwikkelen van andere vaardigheden van leerlingen. Wij begeleiden de kinderen bij het ontwikkelen van een kritische en onderzoekende houding door het reflecteren op het werk en het geven van feedback. Betrokkenheid en motivatie bij kinderen en leerkrachten zijn zeer belangrijk om tot een goede kennisoverdracht te komen. Zo werken wij aan het ontwikkelen van een spellinggeweten binnen het vak spelling. Door het laten inzien van het belang van correcte spelling en toepassing binnen functionele schrijfteksten leren de kinderen het belang van het spellingonderwijs inzien. Dit motiveert de kinderen om juist te spellen. Wij ontwikkelen als leerkracht zelf ook een kritische houding en ‘geweten’ richting de vakken en het onderwijs dat wij geven. 16

Binnen het vak wereldoriëntatie zetten wij kinderen aan tot kritisch denken, initiatief nemen en het ontwikkelen van een open en onderzoekende houding. Hierbij hoort ook het aanleren van onderzoekvaardigheden zoals het zoeken van informatie op internet. Vanaf groep 5 besteden wij ook aandacht aan het omgaan met social media. De kinderen krijgen in de groepen 6, 7 en 8 huiswerk mee naar huis, dat zij leren om vervolgens toe te passen in een toets. Op deze manier leren wij kinderen zelfstandig te zijn in het werk en het denken en uitvoeren van opdrachten. Samenwerken vinden wij belangrijk en wordt ingezet binnen verschillende lessen door middel van opdrachten en coöperatieve werkvormen. Het werken aan de sociaal- emotionele ontwikkeling en het werken in groepsverband zorgt ervoor dat leerlingen elkaar leren kennen, begrijpen en respecteren. Op deze manier creëren wij een veilig leef- en leerklimaat waarin de kinderen vertrouwen hebben in elkaar en in zichzelf, om zo actief deel te kunnen nemen aan de samenleving. Een indruk van de school — bewegende beelden 17

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 2.10 Bewegingsonderwijs op De Schouw Het motto van De Schouw is: 'De Schouw beweegt' Bewegingsonderwijs en sport sluiten daar perfect op aan. Bewegingsonderwijs is het enige vak op school, waarbij motorische, cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden expliciet samenkomen. De lessen bewegingsonderwijs worden vanaf groep 3 verzorgd door een vakleerkracht. Binnen de lessen wordt een breed scala aan bewegingsactiviteiten gegeven om een actieve leefstijl van de kinderen te bevorderen en/of te behouden. Leerlingen ervaren de belangrijkste bewegings- en spelvormen in aansprekende bewegingssituaties. Het gaat daarbij om balanceren, springen, klimmen, schommelen, duikelen, hardlopen en bewegen op muziek. Daarnaast worden er spelvormen als tikspelen, doelspelen, spelactiviteiten waarbij het gaat om mikken, jongleren en stoeispelen gedaan. We stellen ons als doel:  dat de kinderen vrij kunnen deelnemen aan bewegingssituaties  Zij hun eigen bewegingsmogelijkheden uitproberen, deze op gang houden en verder te ontwikkelen Opvallende motorische ontwikkelingen worden met de ouders besproken en kunnen leiden tot extra oefensessies motorische remedial teaching (MRT) om zo de motoriek te verbeteren. Volgens ons is de belangrijkste voorwaarde voor bewegingsonderwijs, dat je er plezier aan kunt beleven. Dat plezier is van groot belang voor blijvende bewegingsactiviteiten. Wij werken daarom nauw samen met kinderoefentherapie en met Sportinrichtingen Nieuwegein (Sport-ID) en verschillende sportverenigingen. Kinderen van De Schouw en BSO Waterwereld kunnen zich in verschillende perioden en tegen geringe vergoeding inschrijven voor sportkennismakingslessen, direct na schooltijd. Deze lessen worden in onze gymzaal gegeven door trainers en combinatiefunctionarissen van verschillende sportverenigingen uit Nieuwegein. Op deze manier willen we de drempel voor sporten bij een vereniging verlagen en de kinderen een bewuste keuze laten maken voor een (verenigings-)sport. 18

2.11 Inspectie van onderwijs De inspectie van onderwijs bezoekt ook De Schouw. Bij het onderzoek vormt de inspectie zich een oordeel over:    De wijze waarop de school werkt aan de verbeteringen van de kwaliteit van het onderwijs. Het gaat daarbij om de schoolontwikkeling na het vorige inspectiebezoek. De onderwijsresultaten. Het gaat hierbij om de genormeerde prestaties van leerlingen, zowel aan het einde van de schoolperiode als gedurende de schoolperiode. De ontwikkeling van de leerlingen. Daarbij gaat het om de versnelde en vertraagde schoolloopbaan van leerlingen, de uitstroom naar speciaal basisonderwijs en de individuele leerlingenzorg. De inspectie gaat met de school ook na of er ontwikkelingen zijn die invloed hebben op het onderwijs. De inspectie scoort bij dit onderzoek voldoende of onvoldoende. Conclusie: Op basis van de bevindingen van de inspectie scoort De Schouw voldoende (=maximale score) op bovengenoemde onderdelen en ziet zij geen redenen om af te wijken van de reguliere planning voor het vervolgtoezicht. Het volledige rapport is te lezen op: www.onderwijsinspectie.nl

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 2.12 De resultaten 2.12.1 Cijfers in basisvaardigheden Jaarlijks passen we ons leerlingvolgsysteem aan op basis van nieuwe inzichten en wensen. Wij maken voornamelijk gebruik van toetsen uit het CITO - leerlingvolgsysteem. We testen de vaardigheden van de kinderen op diverse onderdelen gemiddeld twee keer per jaar en leiden daaruit af dat de resultaten en inzet van ons onderwijs bemoedigend zijn. Jaarlijks wordt ook de landelijke Centrale Eindtoets afgenomen bij alle leerlingen van groep 8. Deze gegevens zijn vaak een bevestiging van de indruk die wij al van onze kinderen hebben. De Cito-uitslag van groep 8 wordt met andere gegevens doorgegeven aan de school voor voortgezet onderwijs, waarbij uw kind wordt aangemeld. 2.12.2 Uitstroom naar het vervolgonderwijs Aan het einde van het schooljaar 2015- 2016 hebben 48 leerlingen uit de groepen 8 onze school verlaten. Alle leerlingen hebben in overleg met ouders en de leerkracht van groep 8 een school gevonden, waarvan zij denken hun schoolloopbaan op een goede wijze te kunnen vervolgen. Het schooladvies is enkelvoudig, dus alleen VWO, HAVO, VMBO TL i.p.v. bijvoorbeeld HAVO/VWO. School gemiddelde landelijk gemiddelde Schooladviezen in procenten: VWO HAVO VMBO TL VMBO KL VMBO BL 2013 27 21 25 10 15 2014 25 33 25 9 9 2015 22 27 33 8 8 2016 23 27 33 8 8 2013 534,9 534,7 2014 536 534,4 2015 536,1 534 2016 535,8 534,5 20

3. De Schouw en haar plannen 3.1 De school De Schouw is opgericht in 1981 en is gelegen in de wijk Fokkesteeg te Nieuwegein. De wijk kenmerkt zich door een verscheidenheid van soorten woningen. De naam „De Schouw‟ is ontleend aan een zandschip dat werd voortgetrokken door mens- of paardenkracht volgens een vaste route. Het schip staat centraal in ons logo. Het herinnert ons aan oude tijden. Wij zijn ons bewust van wat de nieuwe tijd van ons vraagt. Ons logo, het schip, houden we met trots vast. Omdat het bij ons óók gaat om de kostbare lading die we vervoeren van A naar B, over bakens uitzetten, omgaan met de (weers)omstandigheden en het kunnen hanteren van het kompas. Wij willen de kinderen niet meer via een vastgelegde route meenemen, maar kijken waar we de route aan moeten passen aan wat kinderen kunnen en wat de maatschappelijke verwachtingen zijn van het onderwijs. Dat vraagt zicht op wat er speelt en de bakens uit kunnen zetten. Dat vraagt van ons dat we ons goed kunnen oriënteren op wat er gevraagd en nodig is, en dat we tijdig de bakens kunnen verzetten op basis van tussentijdse evaluaties. Het kompas dat we gebruiken is ons professioneel en moreel bewustzijn. Over wat goed is en wat het goede is. In onze school bieden wij onderwijs aan kinderen vanaf 2 ½ jaar oud. De school is trots op de opdracht van OC&W (ministerie van onderwijs) om samen met KMNKind & Co alle kinderen een sterke voor- en vroegschoolse educatie aan te kunnen bieden. In deze pilot van OC&W, genaamd “startgroep VVE (driejarigen)”, zorgen wij ervoor dat alle kinderen sterker starten in het regulier onderwijs. We zijn trots om te zien dat deze kinderen een beter resultaat behalen op met name taal, woordenschat en rekenen. Wij zijn een school die gestoeld is op katholieke overtuigingen. We werken vanuit de kernwaarden betrokkenheid, samenwerken, zelfstandigheid, vertrouwen, veiligheid, persoonlijke ontwikkeling en respect. De katholieke waarden zijn daar een onderdeel van. Deze zijn leidend in de opdracht die we onszelf stellen. 21

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Deze kernwaarden vind je terug in het gedrag van leerkrachten, kinderen en de uitstraling van het gebouw. De katholieke identiteit is vooral zichtbaar tijdens de katholieke feesten, projecten en rituelen die wij samen vieren. 3.2 De plannen Met de 21st eeuw voor ogen zijn ook de vaardigheden beschreven die leerlingen nodig hebben in de toekomst. Wij noemen dat de “21st century skills”. Deze vaardigheden, samen met de kernwaarden, helpen onze leerlingen actief burger te zijn in de maatschappij. Onze Speerpunten 1.Het werken met 21st Century Skills – de eigentijdse school 2.De professionele cultuur 3.Onderwijs op maat – persoonlijke ontwikkeling van de leerling 3.3 De toekomst Wij zijn trots op ons hardwerkende team, dat bereid is om nieuwe doelen te stellen, vaardigheden te versterken en toekomstgericht te denken. Wij beseffen dat de skills voor de 21e eeuw nog in de kinderschoenen staan. Door kritisch te kijken naar maatschappelijke ontwikkelingen en trends kunnen wij blijven leren met team en kinderen. Zo blijft de school in beweging en bewegen we samen. Ouders zien wij als onze partners bij de ontwikkeling van onze school, onze kinderen en ons team. Samenwerken en gedeelde verantwoordelijkheid vinden wij daarom belangrijk. Wij zoeken naar de juiste invulling en vorm van een zo groot mogelijke ouderbetrokkenheid. De nieuwe onderwijsvormen zijn in de bouwen zichtbaar. Hoofddoel in het veranderend onderwijs: het herkenbaar maken van zelfstandigheid, betrokkenheid, persoonlijke ontwikkeling en interesses. 22

De Schouw is een stabiele basisschool, wat betreft aantal leerlingen, de eigen schoolontwikkeling en de professionele vaardigheden bij de leerkrachten. De laatste tien jaar is er veel aandacht besteed aan een eigen zorgcultuur, om kinderen, zo verschillend als ze zijn, alle mogelijkheden te bieden tot het volgen van goed en prettig basisonderwijs. Daaruit voortvloeiend besteden wij nu aandacht en tijd aan individuele zorg in de eigen groep of buiten de groep conform de handelingsplannen. De Schouw blijft werken met moderne methoden, die aan alle eisen van de nieuwe onderwijswetten en kerndoelen voldoen. Het zijn methoden die meer kansen bieden in het rekening houden met verschillen bij leerlingen en die waar mogelijk begeleidende leerstof of extra leerstof aanbieden. 23

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 3.4 De plannen voor 2016-2017 Ook dit jaar stellen we weer een aantal doelen; onze collectieve ambitie, waar we sterk onze aandacht op willen richten. Onze speerpunten uit het schoolplan 2015-2019:  Een professionele cultuur.             Ook in schooljaar ’16-‘17 zijn er een aantal leerkrachten, dat zich individueel zal scholen. Op weg naar het keurmerk “opleiden in school”. De Schouw streeft naar het keurmerk om jonge, talentvolle leerkrachten op te leiden i.s.m. HU. Het werken met 21ste Century Skills – de eigentijdse school. Onderwijs op maat – persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Het werken in drie niveaus borgen. Aanbod voor begaafde en minderbegaafde kinderen. Passend onderwijs. Het versterken van ons (SOP) ‘schoolondersteuningsprofiel’. Explicieter maken welke zorg wij kunnen (of juist niet kunnen) bieden. We gaan door met het verbeteren van ons rekenonderwijs. Het borgen van de trainingen in voorgaande schooljaren. In schooljaar 2015-2016 zijn we in de groepen 4 t/m 8 gestart met de nieuwe taalmethode 'Staal'. Voor de invoering en borging worden wij begeleid door een externe taalspecialist. De keuze voor een nieuwe methode “Blink” voor de wereld oriënterende vakken. De groepen 1 en 2 zullen zich specifiek richten op het borgen van het taalonderwijs en het borgen van de methode “kleuterplein” en “VVE”. Technisch lezen (groepen 4-7) versterken. Daarbij spelen leestempo, woordenschat en begrijpen van teksten een grote rol. We staan voor mooie, nieuwe uitdagingen, waar we met zijn allen mee aan de slag gaan. 24

4. De leerlingenzorg Wij staan voor een optimale ontwikkeling van elk kind op basis van zijn of haar mogelijkheden. We zorgen dat naast het leren van rekenen, taal, lezen en schrijven (basisvaardigheden) ook aandacht besteed wordt aan sociale, emotionele, creatieve en motorische vaardigheden. Alle kinderen krijgen in ons onderwijsprogramma de basisstof aangeboden. Dat programma geeft aan wat per jaar, die week en die dag gedaan moet worden door alle kinderen. De indeling, de organisatie en de lesstof staan beschreven in een groepsplan. Dat is de basis van ons handelen in de groep. We gebruiken toetsen (Cito & methode gebonden) om te kijken of onze verwachtingen uitkomen of dat we doelen en aanpak moeten wijzigen. We werken met het Directe Instructie Model wat daarop aansluit. Op deze manier kunnen we rekening houden met verschillen in ontwikkeling, begaafdheid, motivatie en interesse. We werken in drie niveaugroepen: de basis-instructiegroep, de verlengde instructiegroep en de plusgroep. Zo kunnen wij de kinderen het best op maat begeleiden. In de komende schooljaren zullen wij het maatwerk ook meer vormgeven in groep-doorbrekend werken. Het groep-doorbrekend werken biedt de leerling(en) nog meer kansen op het werken op niveau. In onze school is er uitgebreide zorg voor alle leerlingen. 4.1 Training Sociale Vaardigheden (SOVA) Wanneer zit een kind goed in zijn vel? En wanneer niet? Op De Schouw zijn een aantal leerkrachten getraind om de sociale vaardigheidstraining “Eigen Wijzer” te mogen geven. De training bestaat uit 10 bijeenkomsten van 1,5 uur die onder schooltijd gegeven worden. In de training wordt veel geoefend d.m.v. rollenspelen. Ook krijgen de kinderen een mapje mee met opdrachten voor thuis. De groep bestaat uit ongeveer 8 kinderen uit de groepen 5 ™ 8. De groep wordt samengesteld uit rustige, verlegen, stille, drukke of onrustige kinderen. 25

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 4.2 Het leerlingvolgsysteem Van iedere leerling houden wij een leerlingendossier bij. Hierin komen de gegevens over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouder(s), speciale onderzoeken, handelingsplannen (werkwijzen voor een speciale aanpak), observaties en toets-gegevens. Tevens worden er de rapportgegevens van de verschillende jaren in bewaard. Ook volgen we de ontwikkeling van kinderen m.b.v. ons digitale leerling volgsysteem. De speciale zorg voor kinderen met specifieke behoeften In onze school is er uitgebreide zorg voor alle leerlingen. Er is extra hulp (remedial teaching) voor de kinderen van groep 1 ™ 8. De extra zorg voor de kinderen wordt uitgevoerd door juf Hetty en juf Hilda. De Remedial Teaching, ook wel RT genoemd, kan plaatsvinden in een apart lokaal naast de gemeenschapsruimte. Voor de groepen 5 t/m 8 is dit zeker het geval. Voor de groepen 1 en 2 vindt de hulp in de buurt van de klaslokalen van de groepen 1 en 2 plaats. Voor de groepen 3 en 4 worden zowel het aparte lokaal als ruimtes in de buurt van de groepen 3 en 4 gebruikt. De Intern begeleiders hebben de middagen beschikbaar voor ouderadvies gesprekken, leerkrachtbegeleiding en individuele leerlingenbegeleiding. 4.3 De Zebra – Remedial Teaching Zorg en zelfvertrouwen Extra aandacht, Begeleiding geeft Resultaten voor Allemaal We hebben voor de naam De Zebra gekozen omdat zebra’s een individueel strepenpatroon hebben net zoals een vingerafdruk. Zebra’s zijn veiliger in groepen en groepen wisselen van samenstelling. Dit alles komt ook tot uiting bij de RT. Binnen de zorg is ook aandacht voor leerlingen die behoefte hebben aan meer uitdaging. Naast de gebruikelijke aanpassingen daarvoor in de klas, hebben we de plusklas; Scarabee. Leerlingen die onvoldoende uitdaging hebben aan aanpassingen in de klas, kunnen in aanmerking komen voor een dagdeel bij Scarabee, mits er geen belemmerende factoren zijn. Mochten wij de indruk hebben dat uw kind daarvoor in aanmerking komt, dan zal de groepsleerkracht contact met u opnemen. 26

4.4 Scarabee - Plusklas Slim, Creatief & Actief Reflecteren op Alternatieven, geeft Bijzonder Effectieve Eindresultaten Het doel in de plusklas is leerlingen uitdagende activiteiten te bieden op een hoger denkniveau, waarbij de focus ligt op de stapsgewijze en systematische aanpak van een opdracht en proces om tot een resultaat te komen. Zo willen wij deze groep leerlingen ‘leren leren’ en hen daar bewust van maken; een belangrijk aspect voor het ontwikkelingsproces. Dit bereiken wij door het aanbieden van inhoudelijke projecten, Spaans, filosofie en creatieve denkvaardigheden. Eén dagdeel per week komen de leerlingen in een kleine groep van maximaal 15 leerlingen bijeen in het Scarabeelokaal bij juf Marije. Juf Diane geeft hen tijdens de ochtend Spaans. Zij zijn die ochtend volledig werkzaam buiten hun eigen klas; iets wat deze groep leerlingen aan kan. De groepsleerkracht biedt nieuwe, gemiste lesstof op een later tijdstip alsnog aan en houdt de voortgang van de leerling(en)bij. Opvallende punten worden direct besproken tussen de groepsleerkracht, de plusklasleerkracht en de IB-ers. Vanzelfsprekend geldt hierbij dat overleg over de voortgang met u als ouder(s) van groot belang is. Vandaar dat in het rapport wordt beschreven hoe het bij Scarabee gaat en is er gelegenheid om daarover met de plusklasleerkracht van gedachten te wisselen tijdens de 10 minutengesprekken. Scarabee werkt wekelijks voor de verschillende kinderen uit de diverse bouwen. 27

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 4.5 Verslaglegging door de groepsleerkracht. Wij vinden het belangrijk, dat alle kinderen de eigen speciale zorg krijgen die zij nodig hebben. Daarvoor volgt de leerkracht de ontwikkeling van het kind op de voet. Dit gebeurt o.a. door observaties en toetsen. Als er opvallende aandachtspunten zijn, worden deze besproken met de Intern Begeleidster en / of tijdens een leerlingenbespreking. Dit kunnen problemen zijn op het gebied van de leerstof, maar ook sociaal-emotionele of motorische. De leerlingen worden aan het begin van het schooljaar doorgesproken met de groepsleerkracht van het voorgaande jaar. In oktober vindt er een overleg plaats tussen de Intern Begeleider en de groepsleerkrachten van de groep, over de voortgang van de leerlingen. Na de toets periodes vindt er ook een overleg plaats met de groepsleerkracht over de resultaten. Er wordt vooral aandacht gegeven aan kinderen met opvallende resultaten. Gedurende het jaar wordt ook het sociaalemotionele welbevinden van de kinderen bekeken en besproken met de groepsleerkracht en de intern begeleider. Van al deze overlegmomenten wordt een verslag gemaakt. Gedurende het jaar worden een aantal keer de groepsplannen en de individuele handelingsplannen besproken met de groepsleerkracht en de Intern Begeleider, zodat de kinderen zo goed mogelijk begeleid kunnen worden, zowel in de klas als buiten de klas. Natuurlijk wachten de leerkrachten bij opvallende indrukken tussentijds, niet tot er een bespreking is, maar gaan in overleg met de intern begeleidster, om zo snel mogelijk goede resultaten met de kinderen te behalen. Wanneer het aandachtspunt verder bekeken dient te worden, neemt de groepsleerkracht contact op met de ouder(s)/verzorger(s) om de aanpak te bespreken. Deze kan bestaan uit verdere observaties, toetsen door de Intern Begeleider of met hulp van deskundigen van buiten de school. Naar aanleiding van de uitslagen van het verdiepende onderzoek(en) kan het volgende besloten worden:         Extra aandacht in de klas Aangepast programma in de klas Extra hulp in de klas Extra hulp buiten de klas Plaatsing in een andere groep Doorverwijzing naar een therapeut Extra onderzoek door externe deskundigen Verwijzing naar speciaal onderwijs 28

4.6 De Verwijsindex De Verwijsindex is een systeem waarin de Intern Begeleiders en/of de directie van de school, hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registeren van de kinderen waarover zij zich zorgen maken. Als er bezorgdheid over de ontwikkeling van uw kind, zorgt de Verwijsindex zorgt ervoor dat de hulp en begeleiding voor uw kind goed op elkaar worden afgestemd. U wordt hiervan op de hoogte gebracht. Als uw kind in de Verwijsindex is opgenomen, gebeurt er in eerste instantie nog niets. Degene die hem of haar registreert, gaat gewoon verder met het bieden van hulp zoals afgesproken. Pas als een tweede persoon vanuit bovengenoemde groepen uw kind registreert, ontstaat er een match. Een van hen neemt dan contact met u op. Hij vertelt dat de informatie uitgewisseld wordt, zodat gekeken kan worden naar de best passende hulp voor uw kind. De Verwijsindex zorgt dus voor overzicht, samenwerking en goede afspraken tussen de verschillende hulpverleners. Dit betekent dat de hulp aan uw kind en/of gezin verbetert. Er worden alleen persoonsgegevens van uw kind geregistreerd. Dat wil zeggen: naam, adres, en geboortedatum. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van het Burger Service Nummer ( BSN). Verder is de naam terug te vinden van degene die uw kind heeft geregistreerd. Er wordt geen inhoudelijke informatie over uw kind in het systeem opgeslagen. De Verwijsindex zorgt ervoor dat uw kind zo snel mogelijk, zo eenvoudig mogelijk en zo goed mogelijk geholpen wordt. De registratie van uw kind wordt maximaal twee jaar bewaard in de Verwijsindex. Daarna komt de registratie op ‘niet-actief’ te staan en kan er dus geen match meer optreden. De ‘niet-actieve’ registratie blijft nog vijf jaar bewaard in een archief. Dit is van belang als uw kind in de toekomst eventueel hulp of zorg nodig zou hebben. 29

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 4.7 Marte Meo (Op eigen kracht) Hetty Koopman, onze IB-er voor gr 4t/m8, heeft een opleiding video-trainer gevolgd. Op de Schouw wordt er gewerkt met deze videotraining. Dit traject heet Marte Meo. Marte Meo betekent Op Eigen Kracht. Bij Marte Meo wordt van het positieve uitgegaan. Van daaruit wordt er gewerkt aan verbeteringen. Door korte opnames te maken van kinderen en deze met de leerkrachten te bespreken, worden leerkrachten geschoold in het kijken naar kinderen en aan te sluiten bij de behoefte van dit kind. Er wordt gekeken naar een of meerdere van de volgende aspecten: Samen werken, instructie opnemen/volgen en alleen werken. De leerkracht of in sommige gevallen de RT-er gaat met het kind aan de slag om bovenstaande vaardigheden te bevorderen volgens de Marte Meo methode. Ook worden er korte opnames van leerkrachten gemaakt, dit om leerkrachten te scholen in de volgende vaardigheden:        Centrale aandacht te krijgen Vasthouden van de centrale aandacht Positief leiding geven Individuele hulp te geven Ondersteunende emotionele interactiepatronen toe passen Gebruik te maken van een juiste lichaamstaal Leerling gevoelens te herkennen en emotionele veranderingen te herkennen. 4.8 Passend onderwijs Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Passend onderwijs beoogt dat zo veel mogelijk leerlingen regulier onderwijs kunnen volgen. Het speciaal onderwijs verdwijnt niet. Kinderen die het echt nodig hebben, kunnen nog steeds naar het speciaal onderwijs. De school waar een kind is aangemeld, is verplicht om eerst te kijken of het kind extra ondersteuning in de klas kan krijgen. Het (SOP) schoolondersteuningsprofiel vormt hiervoor het uitgangspunt. Kan de school zelf geen passende onderwijsplek bieden, dan wordt gekeken naar een andere reguliere school binnen het samenwerkingsverband die de juiste ondersteuning kan bieden. In een aparte notitie (zie website) heeft De Schouw haar (SOP) ‘schoolondersteuningsprofiel ’ beschreven. 30

4.9 ProfiPendi Wat is passend onderwijs? Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperkingen. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Als leerlingen ondersteuning nodig hebben, wordt dat georganiseerd, als het even kan op de reguliere basisschool. Bijvoorbeeld extra begeleiding of aangepast lesmateriaal. Als onderwijs op een speciale (basis) school nodig is, is dat ook mogelijk. Wat is een samenwerkingsverband? Om elk kind een passende onderwijsplek te bieden, werken scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. Het samenwerkingsverband maakt onder meer afspraken over welke begeleiding de reguliere scholen bieden (opgenomen in de schoolondersteuningsprofielen, het zogenaamde SOP), welke kinderen een plek kunnen krijgen in speciaal (basis) onderwijs en over de verdeling van de ondersteuningsmiddelen. Het samenwerkingsverband stemt de plannen af met de gemeenten in de regio. Alle scholen voor regulier en speciaal (basis) onderwijs (met uitzondering van instellingen cluster 1 en 2) maken deel uit van een samenwerkingsverband. Dat samenwerkingsverband ontvangt vrijwel al het geld voor de ondersteuning in het onderwijs. Zij hebben vastgelegd in het ondersteuningsplan hoe ze het geld voor die extra ondersteuning inzetten. Het onderwijs aan blinde en slechtziende leerlingen (cluster 1) en aan kinderen met gehoorproblemen of een taalontwikkelingsstoornis (cluster 2) wordt in een landelijk systeem georganiseerd. Wat is de zorgplicht? Schoolbesturen hebben zorgplicht. Dit houdt in dat ze verplicht zijn om een passende onderwijsplek te vinden voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Deze zorgplicht is opgenomen in de Wet passend onderwijs. Profi Pendi, het samenwerkingsverband (SWV), waar onze school bij hoort Bij samenwerkingsverband Profi Pendi horen alle vestigingen van basisscholen en de scholen voor speciaal basisonderwijs in de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vianen en de vestiging in Houten van de Berg en Boschschool voor speciaal onderwijs cluster 4. 31

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Ook behoren tot het samenwerkingsverband scholen voor speciaal onderwijs van cluster 3 en 4 waarvan de vestigingen gelegen zijn buiten het gebied van Profi Pendi. Deze scholen hebben ervoor gekozen aan het samenwerkingsverband deel te nemen, omdat er kinderen naartoe gaan die in onze regio wonen. Doelstelling Profi Pendi heeft als doel een samenhangend geheel van ondersteuningsvoorzieningen, binnen en tussen de deelnemende scholen, te realiseren en wel zo dat alle leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doormaken en dat leerlingen die extra ondersteuning behoeven een zo passend mogelijke plaats in het onderwijs krijgen. Profi Pendi, uitvoering van de doelstelling De schoolbesturen in het gebied van SWV Profi Pendi zijn zich bewust van hun zorgplicht. Het uitgangspunt is dat kinderen thuisnabij onderwijs volgen op de reguliere basisschool. Daar zal men zich sterk voor maken. Het zal niet altijd mogelijk zijn, want niet alle gespecialiseerde vormen van ondersteuning kunnen worden geboden binnen de scholen die gevestigd zijn in de regio. Doordat naast de scholen voor SBO en SO binnen Profi Pendi ook SO-scholen buiten deze regio deelnemen aan het samenwerkingsverband, kan worden voldaan aan de wettelijke plicht om voor leerlingen, die in verband met hun ondersteuningsbehoeften niet worden toegelaten tot een school in het gebied van het SWV, een andere school te vinden die bereid is de leerling toe te laten. Voor leerlingen die naast specifieke onderwijsbehoeften ook vormen van jeugdzorg nodig hebben, zijn met de gemeenten in de regio afspraken gemaakt. Maar dat niet alleen, de gemeenten en het onderwijs trekken nauw samen op als onderwijs en zorg elkaar nodig hebben. Basisondersteuning op de scholen van Profi Pendi Basisondersteuning omvat de ondersteuningsvoorzieningen die alle scholen in het gebied moeten kunnen bieden. In het SOP van de school staat vermeld wat de school kan bieden. Extra ondersteuning in het SWV Naast de ondersteuning die de basisscholen kunnen bieden, kan het SWV meedenken over mogelijkheden voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 32

De route naar extra ondersteuning – Multidisciplinair overleg (MDO) Overleg op de basisschool met ouders, leerkracht, IB’er en de Collegiaal Consultant uit het onderwijsexpertisecentrum (OEC) noemen we het Multidisciplinair Overleg (MDO). In de meeste van onze gemeenten is het ook gebruikelijk dat een lid van het jeugd/sociaal team (of breed sociaal loket) aanwezig is. Om ter plekke af te stemmen of afspraken te maken over een aanpak waar onderwijs en zorg elkaar raken. Ook andere deskundigen kunnen deelnemen. Het gaat er om dat alle belanghebbenden met elkaar komen tot een werkwijze om aan de benodigde ondersteuning tegemoet te komen. Naar SBO of SO – toelaatbaarheidsverklaring Om onderwijs te mogen volgen op een school voor SBO of SO, moet het SWV de leerling toelaatbaar verklaren. Daaraan vooraf gaan altijd enkele MDO’s, waarin de deelnemers uiteindelijk met elkaar vinden dat plaatsing op een SBO of SO de beste ondersteuning biedt. Er worden altijd afspraken gemaakt tussen basisschool en de speciale (basis) school voor evaluatie en informatie om de leerling te volgen en zo mogelijk terug te plaatsen naar het regulier basisonderwijs. Samenwerking met ouders De concrete invulling van educatief partnerschap tussen school en ouders is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van school en ouders samen. In de standaarden voor de basisondersteuning heeft het SWV wel een aantal voorwaarden benoemd voor constructieve samenwerking met ouders. Medezeggenschap en passend onderwijs Ouders en personeel van de scholen in het SWV hebben op twee niveaus medezeggenschap. Advies over het schoolondersteuningsprofiel (SOP) door de MR van de school. Instemming met het ondersteuningsplan door de Ondersteuningsplanraad (OPR) van Profi Pendi. Zie voor de actuele samenstelling van de OPR: www.profipendi.nl Op www.steunpuntpassendonderwijs.nl staat veel informatie over medezeggenschap. Het Ondersteuningsplan is op de site te vinden. http://profipendi.nlscholen-ondersteuningsplan.html. 33

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Ambitie top 10 van Profi Pendi voor de periode 2016-2020 1. 2. De Basis is op orde. De basisondersteuning is op orde en zorgt voor een stevig fundament voor de ondersteuning van leerlingen in het regulier onderwijs. Het MDO werkt. We werken met het Multi Disciplinair Overleg (MDO) in alle scholen om de onderwijsbehoeften van een leerling vast te stellen, waarbij ouders en/of school initiatiefnemer zijn. Het uitgangspunt is dat steeds meer leerlingen op de reguliere basisschool blijven, al dan niet met een arrangement en/of ondersteuning vanuit de ketenpartners. 3. Expertise is beschikbaar. Profi Pendi ondersteunt scholen door expertise beschikbaar te stellen vanuit de Expertise Centra en S(B)O’s. Waarbij de expertise naar het kind toekomt. Een plaatsing elders heeft een tijdelijk karakter. 4. We werken preventief. We werken preventief en stimuleren schoolbesturen om samen met de ketenpartners hier gerichte acties en pilots voor te ontwikkelen en uit te voeren. 5. 6. Er is een podium voor initiatieven. We faciliteren kennisdeling, ondersteunen innovaties en initiatieven van leerkrachten en scholen. We brengen de good-practice in beeld. Er is een dekkend netwerk. We bieden een dekkend netwerk aan voorzieningen in de regio van Profi Pendi, dicht bij het kind. Waarin de samenwerking met gemeenten en partners de afstemming waarborgt, onder meer ter voorkoming van thuiszitters. Ook kinderen met leerplichtontheffing moeten onderwijs krijgen. 7. We bieden informatie. We zorgen ervoor dat ouders, leerlingen en andere betrokkenen goed geïnformeerd zijn over de mogelijkheden voor ondersteuning en de weg ernaartoe. 8. We vergroten de kwaliteit. We werken systematisch aan het vergroten van de kwaliteit van het onderwijs en van de ondersteuningsmogelijkheden. 9. Profi Pendi is goed georganiseerd. We zijn een slanke, efficiënte organisatie, met een duidelijke route waarlangs scholen en ouders snel bij passende ondersteuning komen. Collegiaal Consultanten vervullen hierin een spilfunctie. 10. We leggen rekenschap af aan elkaar. In 2020 krijgen 96% van de leerlingen van Profi Pendi onderwijs dat recht doet aan de onderwijsbehoefte, op de reguliere basisschool. We leggen verantwoording af. 34

5. Het team 5.1 De samenstelling Ons team bestaat uit 33 mensen. Een team van leerkrachten dat er zin in heeft om het beste uit uw kind te halen. Onze leerlingen zijn in bouwen verdeeld: Onderbouw Middenbouw Bovenbouw - de groepen 1 en 2 - de groepen 3, 4 en 5 - de groepen 6, 7 en 8. Jan Kock is de directeur en Peter Westland is de adjunct-directeur. Zij zijn verantwoordelijk voor de leidinggevende taken. Hetty Koopman en Hilda Chaigneau zijn de Intern Begeleiders. Een groep leerkrachten is niet automatisch een team. Samenwerking is een essentieel onderdeel. We maken gebruik van elkaars expertise en bespreken structureel de resultaten van ons onderwijs. Er zijn verschillende overlegmomenten zoals vergaderingen en studiedagen. In de studiedagen staat scholing centraal. Daarnaast zijn er ook individuele scholingstrajecten, gericht op ontwikkeling van persoonlijke wensen en talenten. Het team maakt in overleg een scholingsplan per schooljaar en legt haar plannen voor aan de medezeggenschapsraad en het bestuur. 5.2 Verschillende taken en functies De leerkrachten hebben naast het lesgeven ook een aantal organisatorische taken. Deze zijn vormgegeven in werkgroepen. De laatste jaren zien we steeds meer functies en taken in de school:            Intern Begeleider; Remedial Teacher; Bouwcoördinator; Coördinator ICT Coördinator evenementen; Gedragsspecialist; Rekencoördinator; Taalcoördinator; (hoog)Begaafdheidsspecialist; Specialist Wetenschap & Techniek Schoolopleider. Om deze taken goed te kunnen vervullen, zijn deze collega’s voor 1 of meerdere dagdelen / dagen vrijgesteld van lesgevende taken. 35

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 5.3 Schoolgrootte en groepering We starten het schooljaar 2016-2017 met 370 leerlingen verdeeld over 16 groepen. Begin 2017 zal er een instroomgroep voor vierjarigen starten. 5.4 Stage Net als elke opleiding volgen jonge leerkrachten en studenten ook bij ons op school een scholing in de praktijk. Zij geven lessen onder begeleiding en verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht . Als er in de groep van uw kind een stagiaire / student geplaatst is, wordt u zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht. De school wil in 2016-2017 het keurmerk “Opleiden in school” verkrijgen. In lijn met het opleiden van jonge, talentvolle leerkrachten en i.s.m. met de HU. De leraar in opleiding krijgt behalve een mentor ook een coach. (Schoolopleider). De school krijgt op deze wijze zicht op nieuwe talenten, extra handen in de ontwikkelingsprocessen en “leert” van de nieuwe inzichten De leraar in opleiding krijgt de mogelijkheid om in de praktijk te werken met kinderen en de nieuwe onderwijsontwikkelingen te ervaren. 5.5 Veiligheid en EHBO/BHV In school zijn leerkrachten opgeleid voor EHBO / BHV. De school werkt voorts met een schoolveiligheidsplan. In dat schoolveiligheidsplan, samengesteld door de scholen en medezeggenschapsraden van Trinamiek, wordt per activiteit beschreven aan welke veiligheidsnormen we moeten voldoen. Daarnaast zijn er jaarlijks fysieke rondes, waarin we in samenwerking met de medezeggenschapsraad de veiligheid volgens een vast protocol doorlichten. In het ontruimingsplan van de school, dat we tweemaal per jaar oefenen, staat beschreven hoe we te werk gaan bij calamiteiten zoals brand. Met behulp van een formulier registreren we ongevallen of andere ongewenste gebeurtenissen. In het jaarverslag maken we hiervan melding. 36

6. School en thuis Een goed contact tussen school en thuis is voor het team van De Schouw één van de belangrijkste uitgangspunten. Wij informeren u vanuit onze verantwoordelijkheid ten aanzien van uw kind over alle belangrijke gebeurtenissen op school, over algemene schoolzaken, maar ook over het wel en wee van uw kind. We stellen het zeer op prijs, dat u, ons over belangrijke privégebeurtenissen betreffende uw kind informeert. Een goede samenwerking en informatie-uitwisseling bevordert het “zich prettig voelen” van uw kind. Ook doen we als school regelmatig een beroep op ouders om aan allerlei schoolse activiteiten deel te nemen en mee te helpen met de organisatie. 6.1 Gesprekken met ouders Het schooljaar starten we in september met een gesprek tussen ouders en leerkracht; het startgesprek. Hierin vertelt de ouder over het kind. De groepen 1 ™ 8 krijgen twee keer per jaar (februari en juni) een rapport mee naar huis. U krijgt n.a.v. het eerste rapport de gelegenheid om het rapport van uw kind met de groepsleerkracht te bespreken. Dit gebeurt tijdens een 10-minuten gesprek. Tijdens dit gesprekken komen de resultaten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind aan de orde. Voor een rapportbespreking van uw kind kunt u zich digitaal aanmelden. U heeft ook de gelegenheid om een gesprek aan te vragen met de remedial teacher wn/of plusklasleerkracht 6.2 Contact en overleg leerkracht en ouders Als ouders de behoefte hebben om tussentijds over hun kind(eren) te spreken, dan is dit, in overleg met de groepsleerkracht, altijd mogelijk. Ook kan de groepsleerkracht u uitnodigen om over de ontwikkeling van uw kind te spreken. Regelmatig contact verbetert de samenwerking. Het samen bespreken van ontwikkelingen toont en geeft blijk van respect en vertrouwen en is gericht op de ontwikkeling van uw kind. 6.3 Interne onderzoeken op De Schouw Wij hebben in april 2014 tevredenheidsonderzoeken afgenomen onder ouders en kinderen van de groepen 6 t/m 8. De uitkomsten zijn positief en gedeeld met de ouders. De uitkomsten van deze onderzoeken staan op onze website. 37

De Schouw beweegt 6.4 Gescheiden Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 ouders Na een scheiding houden beide ouders recht op dezelfde informatie. De leerkrachten, die beroepshalve te maken hebben met kinderen, geven conform de wettelijke regeling informatie (over de onderwijskundige ontwikkeling van het kind) aan beide ouders. Die regeling geeft aan dat de ouder, ook wanneer hij / zij niet meer belast is met het ouderlijk gezag of er sprake is van omgang, recht heeft op informatievoorziening van de school. Idealiter houden de ouders elkaar na (echt)scheiding op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen van hun kind. Dit geschiedt spontaan of via een omgangsregeling. Sommige gescheiden ouders bezoeken gezamenlijk ouderavonden en rapportavonden. Bij een verstoorde relatie tussen de gescheiden ouders kan het zijn dat de verzorgende ouder zich niet aan de informatieplicht houdt. De niet-verzorgende ouder blijft dan verstoken van informatie over zijn/haar kind. Er zijn uitzonderingen op de plicht tot informatieverstrekking. Indien er sprake is van een rechterlijke beschikking waarin het recht op informatie is beperkt, verschaft de school binnen die beperking geen informatie over de schoolontwikkeling van het kind. In alle andere gevallen zal de school de niet-verzorgende ouder op de hoogte houden van de ontwikkelingen van het kind indien dit door de desbetreffende ouder gevraagd wordt. Mocht er sprake zijn van een verstoorde relatie dan zijn de rapportgesprekken apart te voeren. 6.5 Schoolinformatie De nieuwsbrief van onze school “In Ogenschouw” komt elke maand uit. De “In Ogenschouw” is te lezen op onze website. Hierin worden alle lopende en komende activiteiten vermeld. Goed lezen voorkomt veel onnodige vragen. Ouders die zich hebben aangemeld voor Digiduif zullen hem ook op deze wijze ontvangen. Zo krijgen ouders informatie over de activiteiten. 6.6 Koffie uurtje Een keer per kwartaal gaan wij graag met ouders om de tafel om zo samen te spreken over het onderwijs en/of andere zaken op onze school. U bent van harte uitgenodigd om hier aan mee te doen. 38

6.7 Aanmelden nieuwe leerlingen Als u uw kind van 4 jaar of jonger bij ons op De Schouw wilt opgeven, dan kunt u contact opnemen met de adjunct-directeur van onze school (Peter Westland). Hij nodigt u dan uit voor een bezoek op school, waarbij hij u een rondleiding geeft en uitlegt hoe er op De Schouw wordt gewerkt en geleerd. Ruim voor de vierde verjaardag van uw kind, neemt de leerkracht van groep 1 contact met u op, om een aantal dagdelen te plannen om uw kind te laten wennen. Het is verstandig om uw kind ruim van tevoren op te geven i.v.m. de indeling en grootte van de groepen. De school verwacht dat uw vierjarige kind, anders dan bij medische oorzaken, zindelijk is. Kinderen die in andere groepen dan groep 1 op onze school geplaatst willen worden, denk aan wisseling van school of verhuizing, worden middels een aannamebeleid wel of niet op onze school toegelaten. In het kort betekent dit, dat het kind eerst een tweetal dagen in een groep geplaatst wordt. Het kind leert de groep kennen en de leerkracht krijgt een beeld van het kind. Door de Interne Begeleider worden een aantal testen uit het leerlingvolgsysteem afgenomen. Op basis van eerder genoemde gegevens beslist de school over een definitieve aanname. De ouders worden door de directie op de hoogte gehouden. De wijze waarop kinderen en groepen worden ingedeeld Er wordt per leerling bekeken in welke groep het kind geplaatst wordt. Aspecten bij plaatsing:      cognitief sociaal emotioneel gedrag zorg (minder of meer begaafden) samenstelling groep(en) (jongens – meisjes; anderstalig) De intern begeleider, de bouwcoördinator, de leerkracht(en) van vertrekkende groep en de leerkracht(en) van de ontvangende (parallel) groep(en) zullen bekijken in welke groep het kind geplaatst wordt. De ouders worden hierover vroegtijdig geïnformeerd. De directie beslist uiteindelijk over de definitieve plaatsing. 39

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Op basis van inschrijfgegevens worden de groepen 1 samengesteld. Tijdens de onderwijsuren kan duidelijk worden, dat de samenstelling van een groep niet ideaal is. De school heeft het recht om groepen (parallelgroepen) te herindelen. Dit geschiedt in overleg met de groepsleerkrachten, de intern begeleidster en de directie. De school bekijkt m.n. de sociaal-emotionele achtergronden, de zorgfactor en kinderen met een taalachterstand. 6.8 Medezeggenschapsraad (MR) Iedere school in Nederland moet een medezeggenschapsraad (MR) hebben. Maar wat is een MR en wat doet ze?  De MR van De Schouw is een commissie, die bestaat uit drie leerkrachten en drie ouders. De ouders (gekozen dóór ouders) kunnen d.m.v. verkiezingen toetreden tot de MR. Ook de leerkrachten rouleren. Zij stellen zichzelf beschikbaar.  Het doel van de MR is om zowel ouders als leerkrachten mee te laten denken en te beslissen over de gang van zaken op school. Dit kan gaan over het aannemen van een nieuwe leerkracht of de vakantieplanning, maar ook de arbeidsomstandigheden van de leerkrachten en het welzijn van de leerlingen en beleidsontwikkelingen onderwijs zijn zaken, waar de MR over waakt.  Alles wat met de school te maken heeft, kan door de MR met de directie (als vertegenwoordiger van de school) en het bestuur worden besproken, zodat de MR advies of instemming kan geven over een te nemen beslissing.   Om de samenwerking tussen de scholen binnen onze stichting te verbeteren, is Medezeggenschapsraad (GMR). Uit de medezeggenschapsraden van de verschillende scholen heeft 1 lid van de school zitting in deze Trinamiek-GMR. De GMR werkt op beleidsniveau, d.w.z. dat er besluiten worden genomen, die voor alle betrokken scholen van de stichting gelden.   De vergaderingen van de MR zijn openbaar, dus alle ouders kunnen de vergadering bijwonen. De vergaderdata staan in onze nieuwsbrief. Een samenvatting van de vergaderingen zijn te lezen op onze website. er ook een Gemeenschappelijke 40

6.9 Oudervereniging (OV) Aan onze school is een oudervereniging verbonden, het contactorgaan tussen het team en de ouders/verzorgers van u en uw kind. Zodra uw kind een leerling wordt van De Schouw, bent u automatisch lid van de oudervereniging. De oudervereniging van De Schouw is aangesloten bij het overkoepelende orgaan (Nederlandse oudervereniging Katholieke Onderwijs) N.K.O. Hierbij kunnen ouderverenigingsleden cursussen volgen en adviezen inwinnen. Wat doet de oudervereniging van De Schouw?    het team helpen bij het behartigen van de belangen van de leerlingen. het starten en mede organiseren van activiteiten in samenwerking met het team, zoals; Sinterklaas, Kerst, carnaval, Schouwdag en schoolreis. het innen van de vrijwillige ouderbijdrage, welke gebruikt wordt voor o.a. schoolreisje, kleuterfeest en feesten zoals sint, Kerst en carnaval en sportactiviteiten. De leden worden gekozen op de jaarlijkse algemene ledenvergadering. Op deze ledenvergadering wordt verantwoording afgelegd over de besteding van de vrijwillige ouderbijdrage en de ondernomen activiteiten. Ook wordt de hoogte van de nieuwe ouderbijdrage bepaald tijdens deze vergadering. Alle vergaderingen van de oudervereniging zijn openbaar en de goedgekeurde notulen kunt u op verzoek inzien. Mededelingen van de oudervereniging kunt u lezen in de maandelijkse nieuwsbrief “In Ogenschouw”. De ouderactiviteiten berusten op een ondersteunende rol. De eindverantwoordelijk is te allen tijde in handen van de school. Het welslagen van vele onderwijsactiviteiten is sterk afhankelijk van de mate waarin de oudervereniging en het team kunnen rekenen op de hulp van ouders of verzorgers. 41

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 6.10 De Vrijwillige Ouderbijdrage Op De Schouw worden jaarlijks diverse activiteiten georganiseerd die de school mede tot een fijne school maken. Zonder alle bijdragen kunnen we niet alles realiseren wat voor het schooljaar gepland staat. Daarom verzoeken wij iedereen die de financiële mogelijkheid heeft minimaal het adviesbedrag over te maken. Ouders die om financiële redenen niet in staat zijn de ouderbijdrage te voldoen, kunnen zich wenden tot de directeur, om in een vertrouwelijk gesprek tot een oplossing hiervoor te komen. Deze bijdrage wordt gebruikt voor activiteiten georganiseerd door de commissies zoals Sint, Kerst en Pasen. Uitzondering op deze regel betreft een (gedeeltelijke) extra bijdrage voor het kamp in groep 8. De kosten (€3,50) voor het cadeautje van de “Sintsurprise” (groepen 5 t/m 8 dient ook zelf te worden bekostigd. De hoogte van deze bijdrage is € 52,50 en wordt ieder jaar vastgesteld d.m.v. indexering. De verdeling van de gelden over de diverse commissies/activiteiten kunt u terug lezen in het jaarverslag en de begroting van de oudervereniging (zie website). Ouders die, om andere redenen dan financiële redenen, niet willen voldoen aan de betaling van de ouderbijdrage, riskeren het uitsluiten van hun kind van een activiteit. Conform de goedkeuring van de algemene ledenvergadering van de OV in november 2009. Girorekening oudervereniging: NL92INGB000337573 t.n.v. oudervereniging de Schouw 6.11 Stichting Leergeld Nieuwegein Mocht het betalen van de vrijwillige ouderbijdrage problemen voor u opleveren, dan kan in bijzondere gevallen tot kwijtschelding worden overgegaan. Minder draagkrachtige ouders kunnen een beroep doen bij de Stichting Leergeld en/of U-pas voor een ondersteunende bijdrage. Deze stichting wil schoolgaande kinderen steunen, die door onvoldoende gezinsinkomen niet of nauwelijks kunnen deelnemen aan schoolse en buitenschoolse activiteiten. Ook de kosten, die de school met zich meebrengt (schoolmateriaal, schoolreis en kamp) zijn soms niet op te brengen. De Stichting Leergeld Nieuwegein vindt dat alle kinderen van 4 tot 18 jaar mee moeten kunnen doen; daarom biedt zij de helpende hand. Wilt u meer weten? Wilt u zich aanmelden? Wendt u zich tot: Stichting Leergeld Nieuwegein 030-6305425 leergeld@ggdmn.nl 42

6.12 Overblijven op school (tussen schoolse opvang) Ouders hebben de mogelijkheid hun kind(eren) te laten overblijven. Deze tussen schoolse opvang gebeurt met de hulp van overblijfmoeders. De ouder dient zich eenmalig digitaal aan te melden via: www.overblijvenmetedith.nl Na het invoeren en bevestigen van uw ingevoerde gegevens krijgt u een inlognaam en wachtwoord. Hiermee vult u de gegevens van uw kind(eren) in. Vervolgens kunt u aangeven wanneer u gebruik wilt maken van het overblijven. Dit kan middels PC, tablet of smart Phone. Wijzigingen kunnen vóór 11.00 uur nog plaatsvinden. Meer info vindt u ook op bovenstaande website. Maandelijks wordt het bedrag per automatische incasso afgeschreven. De kosten bedragen €1,75 per kind per dag. 6.13 Buitenschoolse opvang Sinds 1 augustus 2010 is bij ons KMNKind&Co in het pand aanwezig om voor u de buitenschoolse opvang te organiseren. 6.14 De klachtenregeling - De beste manier om een probleem op te lossen is met elkaar in gesprek gaan - Bespreek de klacht met de persoon om wie het gaat - Bespreek de klacht op een rustig moment na schooltijd Overal waar gewerkt wordt zijn wel eens misverstanden of worden er af en toe fouten gemaakt. Deze worden in eerste instantie met de leerkracht van uw kind en/of andere direct betrokkene besproken. Ons streven is dat elke leerkracht u en/of uw kind altijd serieus neemt, goed luistert en samen naar de best mogelijke oplossing zoekt. Mocht u het gevoel krijgen dat dit niet het geval is, dan kunt u de zaak bespreken met de directie of de intern contactpersoon. Deze laatste is aangesteld door het bestuur van de school om er zorg voor te dragen dat klachten van ouders of kinderen altijd serieus worden genomen en op een passende manier worden aangepakt. 43

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 De intern contactpersoon bij ons op school is juf Hetty Koopman. Elke ouder of kind kan een beroep op haar doen als er problemen zijn, van welke aard dan ook. Het gesprek wordt vertrouwelijk behandeld en er worden geen stappen gezet zonder uw toestemming. Zeker wanneer er in uw ogen sprake is van machtsmisbruik is het verstandig om met de intern contactpersoon hierover te praten. We spreken van machtsmisbruik wanneer het gaat over zaken als:   seksuele intimidatie pesten  mishandeling  discriminatie    ongepaste benaderingen fysiek geweld inbreuk op de privacy en dergelijke. Ook kan het gaan over de didactische, pedagogische en/of organisatorische aanpak van uw kind of de groep waar uw kind in zit. In overleg met de intern contactpersoon wordt bekeken wie er moet worden ingeschakeld om tot de best mogelijke oplossing te komen. Als het nodig mocht zijn wordt een klacht doorverwezen naar de externe vertrouwenspersoon en/of de onafhankelijke klachtencommissie. De namen en adressen vindt u in de adressenlijst van deze schoolgids. Ons bestuur heeft het landelijke model klachtenregeling ondertekend. Deze regeling is te verkrijgen bij de directie en de interne contactpersoon. Ook is het mogelijk dat u of uw kind zich rechtstreeks wendt tot de externe vertrouwenspersoon. De namen hiervan vindt u in de adressenlijst van deze schoolgids. Tenslotte is het mogelijk dat u of uw kind rechtstreeks een klacht indient bij de onafhankelijke klachtencommissie. Dit moet altijd schriftelijk gebeuren. De intern contactpersoon kan u of uw kind hierbij behulpzaam zijn. De school heeft tevens een coördinator veiligheid. Hij / zij houdt de bewaakt behalve de procedures conform de beleidsnotities veiligheid Trinamiek ook de sociale veiligheid op school 44

6.15 Schoolverzekering voor leerlingen De stichting Trinamiek heeft een collectieve verzekering afgesloten voor alle leerlingen van onze school. Dit houdt in dat uw kind verzekerd is tegen ongevallen onderweg naar en van school, en voor de tijd dat uw kind op school is. Deze aanvullende, collectieve schoolverzekering dekt alleen indien uw eigen verzekering de schade niet vergoedt. De verzekering is afgesloten en dekkend voor schoolreizen, kamp groep 8, excursies en inzittende verzekering indien ouders met kinderen voor school rijden. Hierbij moet worden aangemerkt, dat het rijden voor school met een groepje kinderen alléén mogelijk is als uw auto beschikt over autogordels op de achterbank. Mocht er zich een ongeval voordoen, dan dient u binnen 24 uur een schadeformulier in te vullen. U kunt vrijwillig deze verzekering uitbreiden tot een 24 uur-dekking. De polisvoorwaarden en de schadeformulieren zijn op verzoek te verkrijgen bij de penningmeester van de oudervereniging. 6.16 De overgang van kinderen naar het voortgezet onderwijs De overgang naar het voortgezet onderwijs wordt in groep 8 voorbereid. Er wordt gekeken naar beroepen en mogelijkheden van vervolgonderwijs in de belangstelling staan. Er worden tevens enkele scholen van het voortgezet onderwijs bezocht. De leerkracht van groep 8 geeft advies over de mogelijke plaatsing van uw kind. In januari krijgen het kind en zijn/haar ouders in een adviesgesprek een advies voor een niveau in het voorgezet onderwijs. Dit advies is gebaseerd op:    De rapporten uit de groepen 7 en 8 De Cito-entreetoets uit groep 7 De Cito-toetsen uit het leerlingvolgsysteem van de groepen 6-7-8. Dit geeft het cognitieve beeld weer van een kind, dus alles wat betrekking heeft op de leerstof. Daarnaast wordt er gekeken naar zaken als werkhouding, inzet, motivatie en zelfstandigheid. Ook deze zaken zijn van groot belang. Om de ouders en kinderen te helpen in hun keuze is er op De Schouw een voorlichtingsavond over het voortgezet onderwijs. In april wordt de Centrale Eindtoets afgenomen. Bij de aanmelding op het voortgezet onderwijs wordt ook een onderwijskundig rapport gemaakt van uw kind. Van dit rapport krijgt u ook een kopie. 45

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 6.17 Schoolmaatschappelijk werk (SMW) Op De Schouw is een schoolmaatschappelijk werker (SMW-er) aanwezig, die voor een aantal uren aan deze school verbonden is. Wat doet een schoolmaatschappelijk werker? De schoolmaatschappelijk werker is een functionaris die gespecialiseerd is in de combinatie van (jeugd)hulpverlening en onderwijs. Met dat laatste worden vooral de voorwaarden bedoeld die nodig zijn om een kind zo optimaal mogelijk te laten leren op school. Maar de schoolmaatschappelijk werker weet ook wat de mogelijkheden van hulpverlening zijn binnen en buiten de school. Misschien wilt u ondersteuning bij het opvoeden of bij praktische omstandigheden in de thuissituatie. In al die gevallen kan de schoolmaatschappelijk werker in samenspraak met de school u hulp bieden. Het voordeel van de schoolmaatschappelijk werker op school is, dat die in een heel vroeg stadium al met u en de school meedenkt over wat uw kind aan (leer)voorwaarden nodig heeft. We noemen dat preventief werken. Het betekent dat we proberen te zorgen, dat iets wat moeilijk gaat geen groter probleem wordt. Maar de schoolmaatschappelijk werker doet meer. Ze geven ook advies aan de mensen die op school met uw kind werken, zoals over opvoedkunde en over een speciale aanpak die nodig is in de klas of soms school-breed. De schoolmaatschappelijk werker wordt ook regelmatig uitgenodigd door school. Gezamenlijk met leerkrachten, Intern Begeleider en soms de directie wordt uitgezocht wat de beste oplossingen zijn voor bepaalde kinderen of gezinnen. Het betreft altijd een zorg omtrent ontwikkeling en opvoeding. Maak gerust eens een afspraak met de schoolmaatschappelijk werker, als u met vragen zit rond uw kind, over gedragsproblemen of over de opvoeding thuis. Mireille van ‘t Hof 0622955691 m.vanthof@geynwijs.nl 46

7. Zo gaat het op school praktische informatie op alfabet Afscheid groepen 8 In de laatste week van het schooljaar hebben de groepen 8 hun musical en afscheidsavond. Beleid bij ziekte leerkracht Als door onvoorziene omstandigheden (calamiteit, onverwacht ziekteverzuim) van personeelsleden vervanging noodzakelijk is, trachten we in te schatten hoelang de vervanging nodig is en vervanging voor deze groep(en) te regelen. Mocht er geen vervanging mogelijk zijn, dan hanteren wij de volgende werkwijzen: - het verdelen van de kinderen over andere groepen in dezelfde bouw. - het naar huis sturen van de kinderen uit de betreffende groep. Dit gebeurt in principe niet op de eerste dag. Op deze dag zullen wij b.v. de kinderen verdelen over andere groepen. Hierna zullen wij u schriftelijk informeren over de verdere gang van zaken. Mocht het probleem van vervanging langer duren, zullen wij per toerbeurt andere groepen naar huis sturen, dit om niet steeds dezelfde groep kinderen en ouders te belasten. Uiteraard pas na berichtgeving hierover. Voor leerlingen, waarvan de ouders geen opvang kunnen regelen, zullen wij trachten op school de opvang te verzorgen. Bewegingsonderwijs Alle leerlingen hebben regelmatig bewegingsonderwijs. Per dag staat er voor groep 1 en 2 anderhalf uur lichamelijke ontwikkeling op het programma. Bij mooi weer kan dat buiten zijn, bij slecht weer binnen in de speelzaal, waar het gebruik van gymschoenen verplicht is. De gymschoenen blijven op school. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen twee keer per week bewegingsonderwijs in het gymnastieklokaal. Gymkleding is verplicht. Het gebruik van gymschoenen is om veiligheid- en hygiënische redenen een noodzaak. Het kan gebeuren, dat de groepen, die op het einde van de ochtend of middag gym hebben, iets later naar buiten komen. We hopen, dat u hiervoor begrip heeft. 47

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Vragen over school, vriendschappen, eten, gezondheid, opvoeding, pesten of geld?Het CJG wil meedenken met vragen rondom opgroeien en opvoeden. Zowel ouders als jongeren en kinderen kunnen een beroep doen op het CJG. In het CJG werken het Consultatiebureau, Jeugdgezondheidszorg 4-19 jaar van GGD MN en het maatschappelijk werk nauw met elkaar samen. Elke gemeente heeft een eigen CJG. Het CJG is bereikbaar via de mail, telefoon of u kunt binnen lopen op het inloopspreekuur. Adres, telefoonnummers en spreekuurtijden (zowel inloop als telefonisch) zijn te vinden op de website van het CJG van uw gemeente: www.cjgnaamvangemeente.nl De GGD is kernpartner binnen het CJG. Continurooster (lestijden tot 14.00 uur) Op een dag met continurooster gaan de kinderen van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school. Zij lunchen (zelf mee te nemen) met de groep op school.  De Schouwdag  maandag 5 december Sinterklaas     donderdag 13 april Pasen vrijdag 24 februari Carnaval vrijdag 21 april Koningsspelen Kleuterfeest De Eerste Communie De eigenlijke voorbereiding op de Eerste Communie wordt sinds enkele jaren binnen de parochie gedaan met de ondersteuning van de katholieke basisscholen, m.n. de leerkrachten van groep 4. Kinderen nemen niet automatisch deel aan de voorbereiding, alleen omdat ze in groep 4 van de school zitten. Voor deelname dienen de ouders of opvoeders ook uitdrukkelijk in contact te treden met de parochie. De informatieavonden In het begin van het nieuwe schooljaar heeft u als ouder de mogelijkheid om de informatie-avond(en) te bezoeken. De dag waarop de informatie-avond valt zal in de “In Ogenschouw” bekend worden gemaakt Foto’s en film De Schouw maakt gedurende het schooljaar bij vele activiteiten films en foto’s. Deze kunt u terug vinden op de website. 48

Mocht u bezwaar hebben tegen het plaatsen op de website van foto’s en/of film van uw kind, dan kunt u dit schriftelijk kenbaar maken op het inschrijfformulier van uw kind. Gevonden en verloren voorwerpen Zeer regelmatig komen we goederen tegen die de leerlingen ergens hebben laten liggen. Deze gaan in de doos gevonden voorwerpen. Bent u iets kwijt, kom dan eens in deze doos kijken. Tijdens de avond van de 10-minuten gesprekken worden de spullen uitgestald. Daarna wordt het opgeruimd. GGD voor kinderen in het basisonderwijs De Jeugdgezondheidszorg van GGD-regio Utrecht is er voor kinderen, jongeren en hun ouders om hen te adviseren en te ondersteunen bij gezond opgroeien. De GGD onderzoekt alle kinderen op verschillende leeftijden. Dit om eventuele problemen te signaleren, maar vooral om kinderen en hun ouders tijdig te ondersteunen bij eventuele vragen of zorgen. De GGD werkt nauw samen met andere professionals die zich inzetten voor de gezondheid, groei en ontwikkeling van kinderen. Aan elke school is een jeugdgezondheidszorgteam van de GGD verbonden. Dit team bestaat uit een jeugdarts, een jeugdverpleegkundige en een assistente JGZ. De gebruikelijke preventieve onderzoeken vinden plaats op het CJG en op school. In principe is het eerste onderzoek in de basisschoolleeftijd het onderzoek in groep 2 met ouders op het CJG, daarna in groep 7 zonder ouders op school. Bij groep 2 krijgen ouders de direct de terugkoppeling. Bij groep 7 worden de ouders schriftelijk geïnformeerd over de bevindingen. Telefonisch spreekuur voor opvoed- en gezondheidsvragen. De GGD biedt ook een telefonisch spreekuur. U wordt dan zo mogelijk dezelfde dag nog teruggebeld door een jeugdverpleegkundige. Bel hiervoor naar 033 – 4600046. Meer informatie: www.ggdmn.nl of mail naar jeugdgezondheidszorg@ggdmn.nl 49

De Schouw beweegt Gymtijden Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Ma 8.30 9.20 10.20 11.10 13.55 Di tijden Woe Do Gr5 La 8.30 Gr5 MM Gr7 KN Gr4 Da 9.15 Gr8 BE Gr8 Pe Gr3 An 10.15 Gr6 CA Gr7 Su Gr3 WL 11.00 Gr4 JA Gr4 Da 11.45 Gr6 DA 13.15 Gr4 Ja Gr7 Su Gr7 KN 14.35 Gr6 CA Gr8 Pe Gr3 An Gr8 BE Gr3 WL Gr5 MM Gr5 La Gr6 D Huiswerk In groep 6, 7 en 8 wordt regelmatig huiswerk gegeven. Dat varieert van éénmaal per week in groep 6 tot maximaal driemaal per week in groep 8. Het is vooral bedoeld als voorbereiding op het indelen en maken van huiswerk in het voortgezet onderwijs. In de groepen 4 & 5 wordt soms werk meegegeven. In groep 8 is een agenda verplicht,. Kijkmomenten Ouders hebben de mogelijkheid om bij hun kind in de groep een kijkje te nemen. Bij de groepen 1 & 2 zijn er verschillende kijkmomenten per jaar. Kamp Als afsluiting van de basisschoolperiode op De Schouw heeft groep 8 een kamp. Wij gaan met de kinderen van deze groepen van maandag tot en met vrijdag naar Texel. Naast de leerkrachten van groep 8 gaan er minimaal 2 leerkrachten en 3 à 4 ouders mee als begeleiders. Kleuterfeest (continurooster tot 14.00 uur) Op de dag dat de groepen 3 ™ 7 op schoolreis gaan, is er voor de groepen 1 & 2 het kleuterfeest. Het kleuterfeest wordt georganiseerd door ouders en teamleden. Vrij 50

Maatregelen preventie schoolverzuim Leerplicht Elk kind in Nederland kan naar de basisschool als het vier jaar wordt. Dat is niet verplicht. De leerplicht gaat in op de eerste schooldag van de maand, die volgt op de maand waarin een kind vijf jaar is geworden. Ziekte Laat ons tijdig weten dat uw kind niet op school aanwezig kan zijn door ziekte e.d. Om onnodige zorgen onzerzijds te voorkomen en vervolgens telefonisch contact met u te zoeken, willen we graag op tijd geïnformeerd worden over de afwezigheid van uw kind(eren). Ziekmelden graag via onze website (informatie/formulieren/afmelden leerling), per mail of telefonisch. Regels in geval van schoolverzuim Leerlingen van wie de afwezigheid niet door ouders of anderen (te denken valt hierbij aan eventueel broer of zus) wordt doorgegeven vallen onder ongeoorloofd schoolverzuim en zullen derhalve moeten worden doorgegeven aan de leerplichtambtenaar. Gedurende de schoolloopbaan van uw kind dient de school elke vorm van afwezigheid van uw kind bij te houden. Wettelijke verlofregeling De directie kan hoogstens toestemming geven voor verlof, wanneer er sprake is van “gewichtige omstandigheden” zoals bezoek arts, specialist, huwelijk, jubileum of begrafenis. Maar zelfs deze bevoegdheid is beperkt. De directie moet zich wenden tot de leerplichtambtenaar van de gemeente Nieuwegein wanneer er een bepaalde grens overschreden wordt. Het verkrijgen van verlof geschiedt te allen tijde in overleg met de directie, waar u ook de desbetreffende uitleg krijgt. Het aanvragen van verlof kan middels onze website. De directie mag voor de volgende gewichtige redenen, soms in overleg met de leerplichtambtenaar, goedkeuring verlenen:  Aan werknemers van nutsbedrijven, vergezeld van een werkgeversverklaring.   Voor speciale gezinsomstandigheden. Bij het uitoefenen van godsdienstige plichten. 51

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Bij overtreding van de leerplicht dient de directie de leerplichtambtenaar in kennis te stellen van het verzuim. Verlof om niet deel te nemen aan religieuze vieringen tijdens schooltijd wordt niet verleend. Vrijstelling van onderwijsactiviteiten Het bevoegd gezag (Lees voor bevoegd gezag: de directie) kan op verzoek van de ouders een leerling vrijstellen van het deelnemen aan bepaalde onderwijsactiviteiten. Een vrijstelling kan slechts worden verleend op door het bevoegd gezag vastgestelde gronden. Het bevoegd gezag bepaalt bij vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerlingen in de plaats komen van die waarvoor vrijstelling is verleend. Regels voor vervroegde vakantie of verlate terugkomst Voor extra verlof buiten de schoolvakanties van uw kind(eren) b.v. vervroegde vakantie of verlate terugkomst is toestemming nodig van de leerplichtambtenaar. Dat verlof wordt slechts in zeer dringende omstandigheden verleend. Hierbij moet u een werkgeversverklaring overleggen aan de directie en / of de leerplichtambtenaar, waarin aangegeven wordt dat u door uw werkzaamheden niet in de schoolvakanties vrij kunt krijgen. Om dit verlof aan te vragen, dient u eveneens een formulier in te vullen, dat is in te vullen via onze website onder formulieren/vrijstelling schoolbezoek. Regels voor verlenging schooltijd na 15.15 uur. Kinderen die het werk niet binnen de reguliere schooltijden afhebben, maken dit na 15.15 uur verder af uiterlijk tot 15.45 uur. Mocht dit om wat voor reden uitlopen, dan wordt contact opgenomen met de ouders. Ditzelfde geldt als kinderen voor straf moeten nablijven. 52

Projectweken Om het samen bezig zijn op school te versterken zijn er per jaar 2 projecten. Deze hebben voor de hele school hetzelfde thema. Iedere groep geeft er op zijn manier invulling aan. De projectweken kunnen worden afgesloten met een tentoonstelling of uitvoering. De data hiervan zijn te vinden in de kalender van Digiduif. Pestgedrag Grootste bespreekpunt in onze maatschappij en dus ook onze school betreft het gedrag tussen de kinderen. Pestgedrag proberen wij op school te voorkomen. Met behulp van de methode “Leefstijl” en onze eigen “leefregels” besteden wij aandacht aan omgaan met elkaar, het bewust worden van eigen gedrag en de gevolgen van het gedrag bij anderen. Het volledige pestbeleid is te lezen op onze website. Schoolfotograaf Jaarlijks komt de schoolfotograaf bij ons op school. De dagen komen in de kalender van Digiduif te staan. Schoolreis Ieder jaar gaan de kinderen van de groepen 3 ™ 7 op schoolreis. De kosten van het schoolreisje worden betaald uit de vrijwillige ouderbijdrage. Speelgoed Voor meegebracht speelgoed van de kinderen kunnen de leerkrachten geen verantwoording dragen. Daarom adviseren wij u ook om kinderen geen speelgoed mee te geven. Ook extra schrijfspullen, pennenbakken en dergelijke zijn overbodige luxe. Surveillance speelplaats Het speelkwartier is in drie blokken verdeeld, één blok voor groepen: voor de groepen 3-4: van 09.55-10.10 uur; voor de groepen 5-6: van 10.10-10.25 uur; voor de groepen 7-8: van 10.25-10.40 uur. Deze scheiding is gemaakt om de kinderen meer ruimte en speelmogelijkheden te geven. Tijdens het speelkwartier wordt er gesurveilleerd door leerkrachten. 53

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Schorsing De school werkt met een notitie “disciplinaire maatregelen”. In deze notitie zijn opgenomen de regels voor schorsing. Ernstig wangedrag van de leerling (of de ouder) kan hiertoe aanleiding zijn.  Schorsing is een maatregel bij zodanig ernstig wangedrag dat de directie c.q. het schoolbestuur concludeert dat de relatie tussen school en leerling (ouders) onherstelbaar is verstoord.  Schorsing is aan de orde wanneer de directie bij ernstig wangedrag van de leerling en/of ouder onmiddellijk moet optreden en er tijd nodig is voor het zoeken naar een oplossing. Volgens bovengenoemde notitie zal schorsing alleen plaats vinden in lijn van de beschreven procedures. Schooltijden groep 1 ™ 8 ochtend groep 1 ™ 8 Middag groep 1 ™ 8 Ochtend maandag ™ vrijdag 8.30 uur - 12.00 uur maandag ™ vrijdag 13.15 uur - 15.15 uur woensdag 8.30 uur - 12.30 uur Schooltijdenwet De schooltijdenwet bepaalt dat kinderen in acht schooljaren 7520 uur naar school moeten. De verdeling van schooltijden over de schooljaren is in overleg met de medezeggenschapsraad als volgt opgebouwd:   Groepen 1 & 2 gaan minimaal 910 uur naar school. Zij hebben 14 roostervrije vrijdagen. In schooljaar ‘16-’17 zijn dat 916,5 lesuren voor de groepen 1-2. De groepen 3 ™ 8 gaan minimaal 960 uur naar school. Zij krijgen 4 roostervrije dagen. In schooljaar ‘16-’17 zijn dat 971,5 lesuren voor de groepen 3-8. U wordt hiervan op de hoogte gesteld middels de schoolkalender en de “In Ogenschouw” maar u kunt ze ook vinden onder vrije dagen in deze schoolgids. 54

Start en einde schooldagen De deuren gaan open om 8.20 uur en 13.05 uur om u in de gelegenheid te stellen met de leerkracht te praten of om een afspraak te maken voor een gesprek met de desbetreffende leerkracht of de directie. De kinderen kunnen op deze tijden rustig in de klas plaatsnemen en eventueel hun werk voor die dag vast klaar leggen. Voor het ziekmelden van uw kind(eren) of een aanvraag voor vrijstelling schoolbezoek, verzoeken wij u gebruik te maken van onze website. Tienuurtje Iedere ochtend rond 10.00 uur wordt er door de leerlingen iets gedronken en gegeten. Graag wijzen wij u erop dat wij graag een gezonde levensstijl nastreven. Verjaardagen Als kinderen jarig zijn willen ze dat graag aan iedereen laten weten. Vanwege dit feest willen ze dan ook graag hun klasgenootjes en hun leerkracht trakteren. Wij zijn voorstander van klein en gezond trakteren. Mocht uw kind allergisch zijn voor bepaald voedsel, geef dat dan door aan de leerkracht. 55

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Vakanties            Herfstvakantie 17 oktober 2016 t/m 21 oktober 2016 Kerstvakantie 23 december 2016 (12.00 uur) t/m 6 januari 2017 Voorjaarsvakantie 27 februari 2017 t/m 3 maart 2017 Paasweekend 14 april 2017 t/m 17 april 2017 Meivakantie 24 april 2017 t/m 5 mei 2017 Hemelvaart 25 en 26 mei 2017 2de Pinksterdag 05 juni 2017 Zomervakantie 7 juli 2017 t/m 20 augustus 2017 Vrije dagen—studiedagen  Studiedag Studiedag Studiedag Studiedag Vrije middagen    Kerstavond Middag voor Kerstvakantie Middag voor zomervakantie woensdag 5 oktober 2016 maandag 24 oktober 2016 woensdag 24 mei 2017 vrijdag 23 juni 2017 22 dec 2016 18.30-20.00 uur. ’s middags vrij 23 december 2016. 7 juli 2017 Vrije dagen: groepen 1 en 2 (*groepen 3 t/m 8 ook vrij) 02 september 16 september 30 september 14 oktober * 11 november 25 november 9 december 20 januari 30 januari * 17 februari 17 maart 31 maart * 02 juni 12 juni * 56

8. Contactgegevens Medezeggenschapsraad (030-6019500) Ouders Mieke Lubbinge (voorzitter) Mathieu Stijsiger Denise Landzaat Teamleden MR Niels Dusamos Marlous Blom Peter Verwaijen Oudervereniging Rachel Pieters (Voorzitter) Yvonne Legtenberg (secretariaat) Irene de Beer (penningmeester) Angelique van de Camp Franka Guiking Joyce van der Horst Thea Mandersloot Lisette Jorritsma 57

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Schoolbestuur Trinamiek Postbus 377 3400 AJ IJsselstein 030-6868444 Externe personen of instanties OPDC (schoolbegeleidingsdienst) Baden Powellweg 3 3401RR IJsselstein Schoolarts GGD Midden Nederland Postbus 624 3430AP Nieuwegein 030-6305400 Onderwijs inspectie Postbus 51 3500 GS Utrecht www.onderwijsinspectie.nl info@owinsp.nl KMNKind&Co Peuterspeelzaal Jan Dopie Uddelerschans 15 3432 XZ Nieuwegein BSO Waterwereld Uddelerschans 15 3432 XZ Nieuwegein Schoolmaatschappelijk werk Mireille van ‘t Hof 0622955691 m.vanthof@geynwijs.nl Externe vertrouwenspersonen Mevr. S van der Reep Kiezelmonde 17 3434 GD Nieuwegein 030 6067704 Dhr. E de Wit Klingeburg 5 3437 RZ Nieuwegein 030 6041857 Interncontactpersoon (vertrouwenspersoon) Hetty Koopman (juf Hetty) 030 6019500 (school) h.koopman@bsdeschouw.nl De scholen van Trinamiek zijn aangesloten bij de Landelijke klachtencommissie GCBO Stichting GCBO Postbus 82324 2508 EH Den Haag 070 3861697 E-mail: info@gcbo.nl Logopedie Brede school De Schouw Jackey Kappelhof 06 28688060 Kinderoefentherapie Daniëlle Timmermans 030 6033477 info@oefentherapienieuwegein.nl 58

59

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 60

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
Home


You need flash player to view this online publication