21

3. De Schouw en haar plannen 3.1 De school De Schouw is opgericht in 1981 en is gelegen in de wijk Fokkesteeg te Nieuwegein. De wijk kenmerkt zich door een verscheidenheid van soorten woningen. De naam „De Schouw‟ is ontleend aan een zandschip dat werd voortgetrokken door mens- of paardenkracht volgens een vaste route. Het schip staat centraal in ons logo. Het herinnert ons aan oude tijden. Wij zijn ons bewust van wat de nieuwe tijd van ons vraagt. Ons logo, het schip, houden we met trots vast. Omdat het bij ons óók gaat om de kostbare lading die we vervoeren van A naar B, over bakens uitzetten, omgaan met de (weers)omstandigheden en het kunnen hanteren van het kompas. Wij willen de kinderen niet meer via een vastgelegde route meenemen, maar kijken waar we de route aan moeten passen aan wat kinderen kunnen en wat de maatschappelijke verwachtingen zijn van het onderwijs. Dat vraagt zicht op wat er speelt en de bakens uit kunnen zetten. Dat vraagt van ons dat we ons goed kunnen oriënteren op wat er gevraagd en nodig is, en dat we tijdig de bakens kunnen verzetten op basis van tussentijdse evaluaties. Het kompas dat we gebruiken is ons professioneel en moreel bewustzijn. Over wat goed is en wat het goede is. In onze school bieden wij onderwijs aan kinderen vanaf 2 ½ jaar oud. De school is trots op de opdracht van OC&W (ministerie van onderwijs) om samen met KMNKind & Co alle kinderen een sterke voor- en vroegschoolse educatie aan te kunnen bieden. In deze pilot van OC&W, genaamd “startgroep VVE (driejarigen)”, zorgen wij ervoor dat alle kinderen sterker starten in het regulier onderwijs. We zijn trots om te zien dat deze kinderen een beter resultaat behalen op met name taal, woordenschat en rekenen. Wij zijn een school die gestoeld is op katholieke overtuigingen. We werken vanuit de kernwaarden betrokkenheid, samenwerken, zelfstandigheid, vertrouwen, veiligheid, persoonlijke ontwikkeling en respect. De katholieke waarden zijn daar een onderdeel van. Deze zijn leidend in de opdracht die we onszelf stellen. 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication