25

4. De leerlingenzorg Wij staan voor een optimale ontwikkeling van elk kind op basis van zijn of haar mogelijkheden. We zorgen dat naast het leren van rekenen, taal, lezen en schrijven (basisvaardigheden) ook aandacht besteed wordt aan sociale, emotionele, creatieve en motorische vaardigheden. Alle kinderen krijgen in ons onderwijsprogramma de basisstof aangeboden. Dat programma geeft aan wat per jaar, die week en die dag gedaan moet worden door alle kinderen. De indeling, de organisatie en de lesstof staan beschreven in een groepsplan. Dat is de basis van ons handelen in de groep. We gebruiken toetsen (Cito & methode gebonden) om te kijken of onze verwachtingen uitkomen of dat we doelen en aanpak moeten wijzigen. We werken met het Directe Instructie Model wat daarop aansluit. Op deze manier kunnen we rekening houden met verschillen in ontwikkeling, begaafdheid, motivatie en interesse. We werken in drie niveaugroepen: de basis-instructiegroep, de verlengde instructiegroep en de plusgroep. Zo kunnen wij de kinderen het best op maat begeleiden. In de komende schooljaren zullen wij het maatwerk ook meer vormgeven in groep-doorbrekend werken. Het groep-doorbrekend werken biedt de leerling(en) nog meer kansen op het werken op niveau. In onze school is er uitgebreide zorg voor alle leerlingen. 4.1 Training Sociale Vaardigheden (SOVA) Wanneer zit een kind goed in zijn vel? En wanneer niet? Op De Schouw zijn een aantal leerkrachten getraind om de sociale vaardigheidstraining “Eigen Wijzer” te mogen geven. De training bestaat uit 10 bijeenkomsten van 1,5 uur die onder schooltijd gegeven worden. In de training wordt veel geoefend d.m.v. rollenspelen. Ook krijgen de kinderen een mapje mee met opdrachten voor thuis. De groep bestaat uit ongeveer 8 kinderen uit de groepen 5 ™ 8. De groep wordt samengesteld uit rustige, verlegen, stille, drukke of onrustige kinderen. 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication