33

De route naar extra ondersteuning – Multidisciplinair overleg (MDO) Overleg op de basisschool met ouders, leerkracht, IB’er en de Collegiaal Consultant uit het onderwijsexpertisecentrum (OEC) noemen we het Multidisciplinair Overleg (MDO). In de meeste van onze gemeenten is het ook gebruikelijk dat een lid van het jeugd/sociaal team (of breed sociaal loket) aanwezig is. Om ter plekke af te stemmen of afspraken te maken over een aanpak waar onderwijs en zorg elkaar raken. Ook andere deskundigen kunnen deelnemen. Het gaat er om dat alle belanghebbenden met elkaar komen tot een werkwijze om aan de benodigde ondersteuning tegemoet te komen. Naar SBO of SO – toelaatbaarheidsverklaring Om onderwijs te mogen volgen op een school voor SBO of SO, moet het SWV de leerling toelaatbaar verklaren. Daaraan vooraf gaan altijd enkele MDO’s, waarin de deelnemers uiteindelijk met elkaar vinden dat plaatsing op een SBO of SO de beste ondersteuning biedt. Er worden altijd afspraken gemaakt tussen basisschool en de speciale (basis) school voor evaluatie en informatie om de leerling te volgen en zo mogelijk terug te plaatsen naar het regulier basisonderwijs. Samenwerking met ouders De concrete invulling van educatief partnerschap tussen school en ouders is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van school en ouders samen. In de standaarden voor de basisondersteuning heeft het SWV wel een aantal voorwaarden benoemd voor constructieve samenwerking met ouders. Medezeggenschap en passend onderwijs Ouders en personeel van de scholen in het SWV hebben op twee niveaus medezeggenschap. Advies over het schoolondersteuningsprofiel (SOP) door de MR van de school. Instemming met het ondersteuningsplan door de Ondersteuningsplanraad (OPR) van Profi Pendi. Zie voor de actuele samenstelling van de OPR: www.profipendi.nl Op www.steunpuntpassendonderwijs.nl staat veel informatie over medezeggenschap. Het Ondersteuningsplan is op de site te vinden. http://profipendi.nlscholen-ondersteuningsplan.html. 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication