28

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 4.5 Verslaglegging door de groepsleerkracht. Wij vinden het belangrijk, dat alle kinderen de eigen speciale zorg krijgen die zij nodig hebben. Daarvoor volgt de leerkracht de ontwikkeling van het kind op de voet. Dit gebeurt o.a. door observaties en toetsen. Als er opvallende aandachtspunten zijn, worden deze besproken met de Intern Begeleidster en / of tijdens een leerlingenbespreking. Dit kunnen problemen zijn op het gebied van de leerstof, maar ook sociaal-emotionele of motorische. De leerlingen worden aan het begin van het schooljaar doorgesproken met de groepsleerkracht van het voorgaande jaar. In oktober vindt er een overleg plaats tussen de Intern Begeleider en de groepsleerkrachten van de groep, over de voortgang van de leerlingen. Na de toets periodes vindt er ook een overleg plaats met de groepsleerkracht over de resultaten. Er wordt vooral aandacht gegeven aan kinderen met opvallende resultaten. Gedurende het jaar wordt ook het sociaalemotionele welbevinden van de kinderen bekeken en besproken met de groepsleerkracht en de intern begeleider. Van al deze overlegmomenten wordt een verslag gemaakt. Gedurende het jaar worden een aantal keer de groepsplannen en de individuele handelingsplannen besproken met de groepsleerkracht en de Intern Begeleider, zodat de kinderen zo goed mogelijk begeleid kunnen worden, zowel in de klas als buiten de klas. Natuurlijk wachten de leerkrachten bij opvallende indrukken tussentijds, niet tot er een bespreking is, maar gaan in overleg met de intern begeleidster, om zo snel mogelijk goede resultaten met de kinderen te behalen. Wanneer het aandachtspunt verder bekeken dient te worden, neemt de groepsleerkracht contact op met de ouder(s)/verzorger(s) om de aanpak te bespreken. Deze kan bestaan uit verdere observaties, toetsen door de Intern Begeleider of met hulp van deskundigen van buiten de school. Naar aanleiding van de uitslagen van het verdiepende onderzoek(en) kan het volgende besloten worden:         Extra aandacht in de klas Aangepast programma in de klas Extra hulp in de klas Extra hulp buiten de klas Plaatsing in een andere groep Doorverwijzing naar een therapeut Extra onderzoek door externe deskundigen Verwijzing naar speciaal onderwijs 28

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication