12

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 2.8 Pedagogisch klimaat De school geeft herkenbaar vorm aan haar pedagogisch klimaat door:   De inrichting van de school en de klassen. Bijzondere activiteiten zoals deelname aan sporttoernooien, musicals, kamp groep 8, vieringen, schoolreis, kleuterfeest, e.d.           De houding van de leerkrachten t.o.v. kinderen en ouders. De onderlinge sfeer in het team. Het samen werken en leren in de klas bespreekbaar maken. Oefeningen, opdrachten en rollenspellen te doen. Werken met de methode “Leefstijl” Burgerschap vorm te geven vanuit diverse methodes, met name wereldoriëntatie, levensbeschouwelijke projecten en “Leefstijl” Aandacht tijdens de pauzes en het spelen op het schoolplein onder toezicht van leerkrachten. Duidelijke school- en groepsregels. Het hanteren van onze waarden en normen. Samenwerking met ouders hoog in het vaandel te plaatsen. Ouders voldoende te informeren over de ontwikkeling van hun eigen kind en de eventuele problemen die zich daarbij voordoen. De ouders te betrekken bij het oplossen van de problemen. Open te staan voor de kennis en inbreng van de ouders. 2.9 De organisatie van ons onderwijs Op onze school hebben we de leerlingen ingedeeld in groepen naar leeftijd. We kiezen hiervoor zodat de sociaal-emotionele ontwikkeling (samenwerking, veiligheid, zelfstandigheid) en de cognitieve ontwikkeling (taal, lezen, rekenen, e.d.) in een basisgroep kan worden gegeven. Het geeft de leerkracht meer mogelijkheden en hij/zij kan zich beter richten op de ontplooiing van de individuele leerlingen. We vinden dat het onderwijs volgens een doorgaande lijn dient te verlopen. Kinderen die snel door de leerstof gaan, moeten anders begeleid worden dan kinderen die problemen met de leerstof of het tempo hebben. 12

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication