13

2.9.1 De onderbouw Het onderwijs in onze kleutergroepen is gericht op een brede persoonlijke ontwikkeling waarin onze kernwaarden van groot belang zijn. Samenwerken, communiceren, initiatieven nemen en plannen maken, zorgt voor vertrouwen. Kinderen hebben plezier in en zijn betrokken bij aangeboden activiteiten, deze zijn altijd verbonden aan kennis en vaardigheden (schrijven, voorbereidend lezen, rekenen, woordenschat enz.) Wij gaan er vanuit dat kinderen zich willen ontwikkelen als vrije, nieuwsgierige en onderzoekende mensen. Kinderen leren door ervaringen van zichzelf en door met respect te kijken naar anderen. Kinderen leren zelfstandig te zijn in handelen en denken, te communiceren en samen te werken in een veilige omgeving. De Schouw wil hieraan een bijdrage leveren door in thema’s de vakken aan te bieden binnen een, voor de kleuter interessante, context/thema. De relatie met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld bij een thema over dieren een eigen dierentuin ontwerpen met alle aspecten die daarbij horen. De kinderen ontmoeten bij ieder thema een expert of maken een uitstapje naar de echte wereld. De kinderen doen op deze manier ervaringen op met de leefwereld om hen heen, bv. beroepen, culturele aspecten, menselijke relaties e.d., waarbij datgene dat binnen de school gebeurt, betekenis krijgt door de relatie met de maatschappij buiten de school. In de onderbouw wordt een deel van de vakken aangeboden door middel van een methode, omdat wij het belangrijk vinden bij deze vakken de doorgaande lijn te bewaken. Kinderen leren door leerstofaanbod, door de leerkracht en door het zelf doen van onderzoek. Tot en met de eerste helft van groep 3 streven wij naar leren door middel van spel en onderzoek in themahoeken. 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication