14

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Ontwikkelingsgericht onderwijs op De Schouw wordt vormgegeven door:  Te werken met thema’s die passen bij de leeftijd, interesse en ontwikkeling van de kinderen, de kinderen hebben ook zelf invloed op hun leerproces en leerinhoud. Aanbod is in niveaugroepen.  Binnen de thema’s gebruik te maken van de deskundigheid en ervaring van derden. Zowel door hen binnen de school te halen, als op zoek te gaan buiten de school.   Gebruik te maken van coöperatief leren. De leerkracht begeleidt hun onderzoek, dit kan in een kleine kring met meerdere kinderen. Kinderen stellen samen met de leerkracht onderzoeksvragen op.  De groepen doen onderzoek door middel van spel in hoeken. Onderdelen kunnen zijn: spel, creatieve opdrachten, ontwikkelingsmaterialen en onderzoek/proefjes doen. De kinderen maken samen met de leerkracht de inhoud van de hoeken. Zij maken plannetjes die vormgegeven worden in de hoeken. De doorgaande lijn van de groepen 1 en 2 is zichtbaar in de spel– en leeractiviteiten.  De leerstof niet te beperken door de kerndoelen, maar ons in de lesstof te laten leiden door het kunnen van de kinderen. De mogelijkheden van de individuele kinderen gebruiken we. Deze leggen wij vast in ons leerlingvolgsysteem KIJK.  De leerkracht bemiddelt tussen de activiteiten en de leerdoelen. De afstemming van activiteiten op de belangstelling van het kind maakt dat het volgen van een kant-en-klare methode niet altijd mogelijk is. Maar als leidraad gebruiken wij Kleuterplein. De leerkracht zorgt voor zinvolle activiteiten en een inspirerende leeromgeving. De leerkracht geeft kinderen de gelegenheid verantwoordelijk te worden voor hun eigen leerproces. 14

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication