15

Omdat jonge kinderen in een belangrijke ontwikkelingsfase zitten, is een goed contact tussen ouders en school van groot belang. Regelmatig zullen er korte gesprekken zijn, om de ouders te informeren over de ontwikkeling van het kind. We hebben er op De Schouw bewust voor gekozen om de groepen 1 en 2 te splitsen. Zo kunnen wij nóg meer inspelen op het niveau van de kinderen. 2.9.2 De middenbouw en bovenbouw Het onderwijs in de middenbouw begint in groep 3. Hét jaar waarin uw kind grote stappen maakt met lezen en rekenen, dit noemt men aanvankelijk lezen en rekenen. In de volgende groepen zullen we dit leerproces voortzetten om het zoveel mogelijk te automatiseren. Binnen de midden– en bovenbouw werken wij met verschillende lesmethoden. Deze methoden sluiten aan bij de vakgebieden waar wij onderwijs in geven. Er wordt lesgegeven in de basisvakken (rekenen, taal, spelling, lezen), sociaal- emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, creatieve vakken, verkeer en schrijven. Vanaf groep 6 werken wij aan het ontwikkelen van de studievaardigheden en vanaf groep 7 ook aan het ontwikkelen van Engels. Binnen de vakgebieden rekenen, taal, spelling en lezen werken wij met drie instructieniveaus. De indeling van de basisinstructiegroep, de plusgroep en de verlengde instructiegroep verschillen per vakgebied. Deze groepen worden ingedeeld op basis van uitslagen bij de observaties, methode- en Citotoetsen. Lessen worden gestart met een kort instructiemoment met de hele groep, waarna de plusgroep grotendeels zelfstandig aan het werk gaat. Zij maken minder opdrachten en krijgen uitdagende en verdiepende opdrachten die aansluiten bij het vakgebied. 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication