16

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 Na het korte instructiemoment volgt een basisinstructie voor de basis- en verlengde instructiegroep waarbij de lesstof door de leerkracht uitgebreid wordt uitgelegd. Vervolgens gaat de basisinstructiegroep net als de plusgroep zelfstandig aan de slag met het maken van opdrachten. De verlengde instructiegroep krijgt een extra instructiemoment met meer en/of een andere uitleg. Kinderen die deelnemen aan een de plusgroep, maar nog meer uitdaging nodig hebben, kunnen in aanmerkingen komen voor de plusklas (Scarabee). Dit gebeurt in overleg met de specialist hoogbegaafdheid, groepsleerkracht en ouders, volgens de richtlijnen van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH). Daarnaast wordt aan het begin van groep 3 en aan het eind van groep 5 een screening uitgevoerd bij alle leerlingen ter signalering van eventuele hoog- of meerbegaafdheid. Op deze manier kunnen wij zo goed mogelijk aansluiten bij de persoonlijke ontwikkeling van de kinderen. Naast het werken vanuit methoden die aansluiten bij de vakgebieden, werken wij ook aan het ontwikkelen van andere vaardigheden van leerlingen. Wij begeleiden de kinderen bij het ontwikkelen van een kritische en onderzoekende houding door het reflecteren op het werk en het geven van feedback. Betrokkenheid en motivatie bij kinderen en leerkrachten zijn zeer belangrijk om tot een goede kennisoverdracht te komen. Zo werken wij aan het ontwikkelen van een spellinggeweten binnen het vak spelling. Door het laten inzien van het belang van correcte spelling en toepassing binnen functionele schrijfteksten leren de kinderen het belang van het spellingonderwijs inzien. Dit motiveert de kinderen om juist te spellen. Wij ontwikkelen als leerkracht zelf ook een kritische houding en ‘geweten’ richting de vakken en het onderwijs dat wij geven. 16

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication