30

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 4.7 Marte Meo (Op eigen kracht) Hetty Koopman, onze IB-er voor gr 4t/m8, heeft een opleiding video-trainer gevolgd. Op de Schouw wordt er gewerkt met deze videotraining. Dit traject heet Marte Meo. Marte Meo betekent Op Eigen Kracht. Bij Marte Meo wordt van het positieve uitgegaan. Van daaruit wordt er gewerkt aan verbeteringen. Door korte opnames te maken van kinderen en deze met de leerkrachten te bespreken, worden leerkrachten geschoold in het kijken naar kinderen en aan te sluiten bij de behoefte van dit kind. Er wordt gekeken naar een of meerdere van de volgende aspecten: Samen werken, instructie opnemen/volgen en alleen werken. De leerkracht of in sommige gevallen de RT-er gaat met het kind aan de slag om bovenstaande vaardigheden te bevorderen volgens de Marte Meo methode. Ook worden er korte opnames van leerkrachten gemaakt, dit om leerkrachten te scholen in de volgende vaardigheden:        Centrale aandacht te krijgen Vasthouden van de centrale aandacht Positief leiding geven Individuele hulp te geven Ondersteunende emotionele interactiepatronen toe passen Gebruik te maken van een juiste lichaamstaal Leerling gevoelens te herkennen en emotionele veranderingen te herkennen. 4.8 Passend onderwijs Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Passend onderwijs beoogt dat zo veel mogelijk leerlingen regulier onderwijs kunnen volgen. Het speciaal onderwijs verdwijnt niet. Kinderen die het echt nodig hebben, kunnen nog steeds naar het speciaal onderwijs. De school waar een kind is aangemeld, is verplicht om eerst te kijken of het kind extra ondersteuning in de klas kan krijgen. Het (SOP) schoolondersteuningsprofiel vormt hiervoor het uitgangspunt. Kan de school zelf geen passende onderwijsplek bieden, dan wordt gekeken naar een andere reguliere school binnen het samenwerkingsverband die de juiste ondersteuning kan bieden. In een aparte notitie (zie website) heeft De Schouw haar (SOP) ‘schoolondersteuningsprofiel ’ beschreven. 30

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication