18

De Schouw beweegt Schoolgids bs De Schouw 2016-2017 2.10 Bewegingsonderwijs op De Schouw Het motto van De Schouw is: 'De Schouw beweegt' Bewegingsonderwijs en sport sluiten daar perfect op aan. Bewegingsonderwijs is het enige vak op school, waarbij motorische, cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden expliciet samenkomen. De lessen bewegingsonderwijs worden vanaf groep 3 verzorgd door een vakleerkracht. Binnen de lessen wordt een breed scala aan bewegingsactiviteiten gegeven om een actieve leefstijl van de kinderen te bevorderen en/of te behouden. Leerlingen ervaren de belangrijkste bewegings- en spelvormen in aansprekende bewegingssituaties. Het gaat daarbij om balanceren, springen, klimmen, schommelen, duikelen, hardlopen en bewegen op muziek. Daarnaast worden er spelvormen als tikspelen, doelspelen, spelactiviteiten waarbij het gaat om mikken, jongleren en stoeispelen gedaan. We stellen ons als doel:  dat de kinderen vrij kunnen deelnemen aan bewegingssituaties  Zij hun eigen bewegingsmogelijkheden uitproberen, deze op gang houden en verder te ontwikkelen Opvallende motorische ontwikkelingen worden met de ouders besproken en kunnen leiden tot extra oefensessies motorische remedial teaching (MRT) om zo de motoriek te verbeteren. Volgens ons is de belangrijkste voorwaarde voor bewegingsonderwijs, dat je er plezier aan kunt beleven. Dat plezier is van groot belang voor blijvende bewegingsactiviteiten. Wij werken daarom nauw samen met kinderoefentherapie en met Sportinrichtingen Nieuwegein (Sport-ID) en verschillende sportverenigingen. Kinderen van De Schouw en BSO Waterwereld kunnen zich in verschillende perioden en tegen geringe vergoeding inschrijven voor sportkennismakingslessen, direct na schooltijd. Deze lessen worden in onze gymzaal gegeven door trainers en combinatiefunctionarissen van verschillende sportverenigingen uit Nieuwegein. Op deze manier willen we de drempel voor sporten bij een vereniging verlagen en de kinderen een bewuste keuze laten maken voor een (verenigings-)sport. 18

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication