16

4. Financiën Dress for Success Amsterdam heeft een maatschappelijke doelstelling. Om onze dienstverlening te kunnen continueren streven we op jaarbasis naar een globaal evenwicht tussen onze lasten en onze baten. In de praktijk blijkt dat er een zekere reservevorming nodig is om onverwachte kosten, zoals het moeten zoeken van en verhuizen naar een nieuwe winkelruimte, tijdelijk minder subsidie en donaties en extra personele kosten, op te vangen. Zo moet Dress for Success Amsterdam waarschijnlijk in 2020 uit het huidige winkelpand verruilen voor een andere locatie. ‘Tijdens de crisis liepen hier ondernemers rond die totaal aan de grond zaten voor een winterjas,’ (Myrjam) In financieel opzicht was 2018 iets beter dan 2017. Het verslagjaar werd afgesloten met een licht negatief saldo van € 1 718,- (2017: € 5 400,- negatief), bij een lastentotaal van € 146 675,- en baten ter hoogte van € 144 957,-. Hierbij zij vermeld dat de gedoneerde kleding en accessoires (en uiteraard de gratis verstrekking aan klanten) buiten de exploitatierekening blijven. Het totale stichtingsvermogen bedraagt per ultimo 2018 € 41 700,-. Dit is inclusief een bestemmingsreserve van € 10 000,- voor de kosten van de voorziene verhuizing van onze winkel. De huidige reserve is vooral het gevolg is van incidentele factoren in 2015 (nabetaling gemeente Amsterdam) en 2016 (tijdelijk lagere salariskosten) en dus niet van een jaarlijks positief saldo op onze dienstverlening. Het is elk jaar weer spannend of we de benodigde financiële middelen bijeen weten te krijgen. 16 Het huidige financieringsmodel heeft als consequentie dat de continuïteit van onze dienstverlening niet vanzelfsprekend is. De redenen zitten zowel aan de lasten- als aan de batenkant van de exploitatie. 1. Onze operationele kosten liggen op korte termijn (één tot twee jaar) grotendeels vast in de loonkosten van coördinatie en backoffice en (reis)kosten van de vrijwilligers. Een organisatie met een winkel en 40-50 vrijwilligers vraagt professionele aansturing. 2. Subsidie- en sponsoraanvragen hebben vaak een lange en onzekere doorlooptijd, met een beperkte kans van slagen en tot op het laatst onzeker resultaat. In 2018 had ruim 70% van onze inkomsten (inclusief huurbijdrage) de vorm van subsidies en gerichte bijdragen van (gemeentelijke) overheden en fondsen. 3. Voor het andere deel van de inkomsten is Dress for Success Amsterdam afhankelijk van doorverwijzingen en initiatieven van onze ketenpartners. Aan krap 10% van de inkomsten lag in 2018 een formeel contract met verwijzers ten grondslag met een afrekening per verwezen klant of uitgevoerde workshop. 4. Dress for Success Amsterdam wenst de dienstverlening aan onze werkzoekende klanten volledig gratis te houden - het is de kern van de missie van Dress for Success. Het bestuur van Dress for Success Amsterdam stuurt op vergroting en vernieuwing van onze dienstverlening en, gezien het voorgaande, op een bedrijfsvoering, die de vaste lasten minimaliseert, met een redelijke financiële buffer om een tijdelijke ‘mismatch’ tussen de lasten en baten op jaarbasis op te kunnen vangen.

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication