amsterdam Jaarverslag 2018 1

Voorwoord In 2018 kregen net als in 2017 ongeveer 900 Amsterdammers met een krappe beurs in de winkel van Dress for Success Amsterdam gratis een nieuwe sollicitatie-outfit aangemeten, inclusief adviezen over presentatie en persoonlijke verzorging. Bijna 70 procent van onze klanten meldde na de kleedsessie een ‘succes’: een (vrijwilligers)contract of geslaagde opdracht (zzp-er). Zelfverzekerd en trots op hun mooie èn functionele kleding, is het hen gelukt om een flinke stap te zetten richting economische zelfstandigheid en het weer volop mee kunnen doen in de samenleving. Al met al een resultaat dat er mag zijn! Dress for Success Amsterdam heeft de ervaring dat veel inwoners van Amsterdam op zoek zijn naar een waardevolle manier om te participeren in de buurt, de wijk, de stad, de arbeidsmarkt en de brede samenleving. Bijdragen, meewerken en delen met anderen geeft een zinvolle invulling van het leven. Dress for Success Amsterdam biedt daarom op vele manieren kansen om bij te dragen aan het geluk van anderen. Dress for Success Amsterdam ontwikkelt zich steeds meer naar een brede nonprofit organisatie, die bijdraagt aan een inclusieve samenleving. Iedereen die dat wil krijgt bij Dress for Success Amsterdam de kans om zijn of haar eigen kracht in te zetten en naar vermogen mee te doen. Onze maatschappelijke impact reikt verder dan het bieden van kansen op de (in)formele arbeidsmarkt. Doordat wij middels kledinginzamelingsacties bij grote bedrijven en privé donaties, kleding een tweede kans geven, levert Dress for Succes Amsterdam haar bijdrage aan een meer circulaire economie. Dat geldt ook voor de geheel nieuwe kleding die wij aan het eind van de modeseizoenen krijgen van grote kledingmerken en winkelketens. Deze kleding zorgt er voor dat onze klanten een goede eerste indruk kunnen maken. Kleding die niet geschikt is voor een sterke presentatie bij het solliciteren, komt uiteindelijk ter beschikking van de organisatie Hulp voor Onbehuisden (HVO Querido). Zo krijgt alle kleding een tweede of zelfs derde kans. Dress for Success Amsterdam groeide de afgelopen jaren door naar een ‘Sociale Onderneming’ met als hoofddoel vrouwen en mannen in staat te stellen economische onafhankelijkheid te bereiken. De wegen waarlangs dat kan, kristalliseren zich steeds verder uit. 1. Door het bieden van functionele kleding en tips over houding en gedrag tijdens sollicitaties of pitch (zzp-ers), staan de mensen steviger en trotser in hun schoenen en stijgt de kans op succes. 2. Door het opdoen van werkervaring in een stage, leerplek of werkervaringsplek bij Dress for Success Amsterdam, worden extra werknemersvaardigheden verkregen. 3. Door vrijwilligerswerk te doen in een prettige en veilige omgeving, voelen de vrijwilligers zich gewaardeerd om de waardevolle bijdrage die zij leveren aan de samenleving. Er wordt voortdurend gewerkt aan het verder door ontwikkelen van onze dienstverlening. De jaren 2018 en 2019 staan in het teken van het verstevigen van de basis van de (interne) organisatie. Daarbij krijgen wij steun van het Oranje Fonds in het kader van het programma ‘Meedoen, samen uit de armoede!’, in de vorm van kennis, advies en financiële middelen. Werkprocessen in de winkel, de coaching en aansturing van de vrijwilligers, de samenstelling van het bestuur en de werving van voldoende gekwalificeerde vrijwilligers worden verder afgestemd op de ambities van Dress for Success Amsterdam. Het ambitieniveau van Dress for Success Amsterdam ligt hoog. Wij bestaan 10 jaar en willen een solide basis leggen voor de komende 10 jaar door een nog groter publiek te bereiken met onze bestaande en nieuw te ontwikkelen diensten. Daar is meer en duurzamer financiering voor nodig, alleen dan kan Dress for Success Amsterdam de continuïteit van de dienstverlening

borgen. Met veel enthousiasme en energie is het bestuur en algemeen manager op zoek naar financiële partners die bereid zijn om zich voor langere tijd aan ons initiatief te verbinden. Daarvoor is in 2019 het initiatief genomen om de ‘Vriendenkring Dress for Success Amsterdam’ in het leven te roepen. Tot slot wil ik, namens het bestuur, mijn grote dank uitspreken naar al onze vrijwilligers en het management. Zij hebben met elkaar ook in 2018 weer een geweldige klus geklaard! Het is een fantastische ploeg waar wij trots op zijn. Dat werk konden zij alleen doen omdat onze kledingdonateurs ook in het verslagjaar weer genereus gedoneerd hebben. De kledingcollectie is een lust voor het oog. Wij danken al onze ketenpartners die de klanten naar de winkel hebben doorverwezen en/of Dress for Success Amsterdam met hun financiële donaties hebben geholpen. Hier past ook zeker een woord van dank richting woningstichting Eigen Haard die ons al weer vele jaren het prachtige winkelpand ter beschikking stelt. Zonder al deze steun zou onze non-profit organisatie niet zo professioneel gerund kunnen worden als nu het geval is. Het is fantastisch te ervaren hoeveel steun Dress for Success Amsterdam ontvangt van de Amsterdamse samenleving en haar (weide) omgeving. Ik wens u veel plezier bij het lezen van dit jaarverslag en hoop u (nog) eens te mogen begroeten in onze winkel in Amsterdam! Marco Oskam, voorzitter bestuur Dress for Success Amsterdam

Inhoudsopgave Voorwoord 1. Inleiding 2. Activiteiten 3. Resultaten 4. Financiën 5. Interne organisatie 6. Marketing & Communicatie 7. Vooruitblik en focus 2019 Bestuur Dress for Success Amsterdam 2018 4 8 10 12 16 18 22 24 26 Colofon Dit jaarverslag over het kalenderjaar 2018 is opgesteld en uitgegeven door Stichting Dress for Success Amsterdam, april 2019. tekst: Dress for Success Amsterdam. Foto’s: Bart Homburg en Odi Busman. Meer informatie is verkrijgbaar via: manager.amsterdam@dressforsuccess.nl of www.dressforsuccess.nl. De stichting stelt het op prijs als de inhoud van dit verslag verder wordt verspreid met bronvermelding. Wij danken iedereen die onze organisatie in het afgelopen jaar ondersteund heeft. Winkel Burgemeester de Vlugtlaan 200-204, 1063 BT Amsterdam Openingstijden maandag - vrijdag: 10.00 - 16.00 uur t 020-6157370 www.dressforsuccess.nl

1. Inleiding Missie De missie van Dress for Success is vrouwen en mannen in staat te stellen economische onafhankelijkheid te bereiken, met een ondersteunend netwerk, professionele kleding en de ontwikkeling van vaardigheden om beter te functioneren in hun werk en persoonlijk leven. Dress for Success Amsterdam verschaft in haar eigen winkel in Amsterdam Nieuw-West gratis passende kleding aan klanten die op weg gaan naar een sollicitatiegesprek of pitch (zzp-ers). ‘Passende kleding’ is een kwestie van de juiste combinatie van drie elementen: de persoon, de functie en de branche. Een perfecte ‘match’ geeft zelfvertrouwen. Dit zelfvertrouwen zorgt voor een goede eerste indruk bij het (sollicitatie)gesprek, vaak doorslaggevend voor een succesvolle afloop1. Onze winkelmedewerkers hebben de noodzakelijke expertise in styling; ze hebben inzicht in de manier waarop mensen zich het beste kunnen presenteren en zijn zeer betrokken. Zij zijn persoonlijke begeleiders, omdat ze goed luisteren naar de wensen van de klanten, waarbij ze zowel rekening houden met de aard van de functie waarnaar gesolliciteerd wordt als met de persoonlijkheid van de klant. Oorsprong Het concept Dress for Success vindt zijn oorsprong in de Verenigde Staten, waar Dress for Success Worldwide in 1996 werd opgericht. Momenteel zijn er in Nederland negen Dress for Success-winkels, waarvan de vestiging in Amsterdam er één is. Voortgekomen uit de Protestantse Diaconie, is Dress for Success Amsterdam sinds medio 2009 een volledig zelfstandige stichting. Dress for Success Amsterdam Dress for Success Amsterdam heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een laagdrempelige, informele én ondernemende professionele organisatie hoofdzakelijk gerund door vrijwilligers. Ongeveer 50 vrijwilligers (inclusief de 6 onbezoldigde bestuursleden), een betaalde manager en backoffice medewerker (samen ruim 1 fte) zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de organisatie. ‘Bij Dress for Success voel ik me prettig. Dit werk is leuk, positief en het geeft energie’ (Sylvia) Klanten worden ontvangen en geholpen in een moderne winkel in stadsdeel Nieuw-West. In de winkel is een grote voorraad nieuwe en bijna nieuwe dames- en herenkleding, inclusief schoenen en accessoires beschikbaar, die aan ons worden gedoneerd door onder andere grote kledingmerken en winkelketens. Er werden in zowel 2017 als in 2018 circa 900 kleedsessies uitgevoerd. Naast individuele klanten ontvangen we sinds enkele jaren ook groepen werkzoekenden. De groepsdynamiek heeft een enorm positieve uitwerking op motivatie en zelfvertrouwen. Door deze werkwijze is Dress for Success Amsterdam in staat om de klanten nog beter te bedienen. Mede hierdoor wordt Dress for Success Amsterdam door lokale en regionale overheden en organisaties die zich 1In het rapport ‘Aantrekkelijk gezond’ (2014) stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau: ‘De kansen die mensen krijgen in het werkzame en sociale leven worden sterker bepaald door uiterlijk en zelfvertrouwen dan door opleiding, etniciteit, leeftijd en geslacht’. 8

bezighouden met de toeleiding naar werk ervaren als een waardevolle ‘schakel in de keten naar werk’. Dress for Success Amsterdam richt zich niet alleen op inwoners van de gemeente Amsterdam, maar onder andere ook op de regio gemeenten De Ronde Venen, Uithoorn, OuderAmstel, Diemen, Amstelveen, Aalsmeer, Zaandam, Haarlem, Haarlemmermeer, Huizen, Gooise Meren, Alkmaar, IJmond en Ede/Wageningen. De performance van Dress for Success Amsterdam mag er wezen. Bijna 70 procent van onze klanten meldt na de kleedsessie een ‘succes’: een (vrijwilligers)contract of geslaagde opdracht (zzp-er). Alle verwijzers, zoals dienst Werk, Inkomen en Participatie (WPI) van de gemeente Amsterdam en IJmond Werkt!, spraken ook in 2018 weer hun waardering uit. Onze klanten waarderen de dienstverlening door de vrijwilligers met een 8,9. Dat is net weer wat hoger dan in 2017 toen het een 8,5 was. Dress for Success Amsterdam als ‘sociale werkgever’ Dress for Success Amsterdam is in het verslagjaar verder doorgegroeid naar een organisatie met een bredere sociaal-maatschappelijke functie op de volgende manieren: 1. Voorportaal naar de arbeidsmarkt. Bij ons werken onder meer vrijwilligers die niet (meer) volledig arbeidsfit zijn. Wij bieden hen mogelijkheden voor een leer-werktraject of een arbeidsfit-traject. Vanuit ons klantenbestand komen regelmatig aanvragen om als vrijwilliger te mogen werken bij Dress for Success Amsterdam. Door de diversiteit aan activiteiten in de winkel is het mogelijk om werkplekken te bieden aan vrijwilligers die een zekere afstand tot de arbeidsmarkt willen overbruggen. Denk aan strijken van de gedoneerde kleding, het optreden als gastvrouw of -heer of als klusjesman en aan het verzorgen van de (financiële) administratie. Menig vrijwilliger is - door coaching, herstel van werkritme en werkervaring - doorgestroomd naar een betaalde baan. 2. Netwerksteun. Bij Dress for Success Amsterdam werken vrijwilligers met diverse achtergronden en 11 nationaliteiten. Zij vormen een getrouwe afspiegeling van de samenleving. Tijdens de lunch komen regelmatig oud-vrijwilligers langs om bij te praten. Zo is Dress for Success Amsterdam ook een ontmoetingsplek waar ruimte is voor iedereen. 3. Een plek om werk-fit te blijven. Er werken ook vrijwilligers bij Dress for Success Amsterdam die recent hun baan zijn verloren (‘in between’) en volop aan het solliciteren zijn. Dress for Success Amsterdam maakt graag gebruik van deze groep mensen. Zij komen vers uit het arbeidsproces en hebben door hun frisse blik een mooie toegevoegde waarde op verschillende expertisegebieden als HRM, financiën, marketing etc. 4. Een plek voor een zinvolle maatschappelijk bijdrage. Onze vrijwilligers willen graag meehelpen aan een betere samenleving. De wereld een beetje mooier maken dan dat het nu is. Zo hebben wij vele vrijwilligers die een parttime baan hebben en daarnaast een dag in de week bij Dress for Success Amsterdam werken.

2. Activiteiten In 2018 heeft Dress for Success Amsterdam zich vaak gepresenteerd op beurzen en banenmarkten. Hiermee hebben we veel mensen kunnen bereiken en voorzien van nuttige tips op het gebied persoonlijke presentatie. Niet alleen konden de mensen die arbeidsfit waren bij ons terecht maar ook de mensen die gingen participeren. Hiermee heeft Dress for winkels kan worden voorgezet. Tevens is het goed om te zien hoe onze collegae in Amerika alle programma’s voor hun klanten vormgeven. Dress for Success Amsterdam is voornemens om meer diensten aan te bieden die vergelijkbaar zijn met Amerika. Success Amsterdam haar doelgroepen uitgebreid. In totaal hebben wij op 32 beurzen en werkmarkten onze diensten gepromoot. Dit jaar is er geen afvaardiging vanuit Amsterdam naar de jaarlijkse conferentie van Dress for Success World Wide in Las Vegas geweest. Dit besluit is genomen doordat de financiën dit helaas niet toe lieten. Komend jaar hoopt Dress for Success Amsterdam weer aanwezig te zijn zodat de prille samenwerking, gestart in 2017 tijdens de conferentie, met een aantal Europese Dress for Success Belangrijke momenten in 2018 die de ‘zichtbaarheid’ van Dress for Success vergroten Bezoek Koning Willem-Alexander In januari 2018 heeft Dress for Success Amsterdam bezoek mogen ontvangen van Koning Willem-Alexander als beschermheer van het Oranje Fonds. Koning Willem Alexander kwam in het kader van de Kick Off van het programma ‘Meedoen, samen uit de armoede’ van het Oranje Fonds. Beurzen, markten en presentaties: Participatiemarkt A’dam, 2x UWV/WSP A’dam 50+, Netwerkborrel Sociale Helden West, Stad A’dam infomarkt RoofTopFestival, 2x A’dam West Talentenbeurs, Presentatie Glossy Wendy van Dijk, Project Zuidas Simmons & Simmons, 2x Netwerkborrel NetwerkPro, Presentatie Gemeente Haarlem afd. werk en inkomen, Presentatie Rotary Haarlem-Oost, Presentatie Lemstra advocaten, Presentatie The Student Hotels, Opening Kledingbank Amsterdam, presentatie CBRE, Life Goals NL filmpremiere, presentatie Lenz Careers, 10 UWV Banenbeurs Alkmaar, UWV Banenbeurs Amsterdam, Participatiebeurs Gemeente Haarlemmermeer, PACT Amsterdam Omarmprijs, Netwerkbijeenkomst ABNAMRO bezoek CIRCL, Bazaar Prot. Diaconie Amsterdam, FNV Vrouw uitreiking certificaten, Charley’s Kledingruilbeurs, presentatie Kennedy Career, presentatie Bacardi Gouda, WPI Amsterdam participatiebeurs, WPI Amsterdam Leer/werk markt, presentatie ServiceNow.

In 2017 heeft Dress for Success Amsterdam een projectaanvraag gedaan bij het Oranje Fonds. Van de 110 inzendingen zijn uiteindelijk 22 initiatieven uitgekozen waaronder Dress for Success Amsterdam. Dit project biedt in principe ondersteuning voor 4 jaar. De eerste twee jaar zijn bedoeld om de basis van de organisatie te versterken. In de twee daarop volgende jaren staat doorontwikkeling op het programma.

3. Resultaten In dit jaarverslag presenteren wij voor het tweede jaar een meer gedetailleerd inzicht in ons klantenbestand en de behaalde resultaten. Per 1 januari 2017 is een nieuw uniform registratiesysteem in gebruik genomen ten behoeve van alle Dress for Success vestigingen in Nederland. In 2018 heeft Dress for Success Amsterdam 898 kleedsessies uitgevoerd: 708 individuele klanten voor een eerste kleedsessie en ruim 190 klanten kregen een tweede kleedsessie. Bij ‘succes’ kunnen klanten (gratis) een tweede set kleding krijgen om de eerste periode in het werk te overbruggen. Het overgrote deel van onze klanten is op zoek Succes-percentage klanten Dress for Succes Amsterdam vinden een baan naar sexe. 0% 25% 50% 100% Verdeling klanten Dress for Succes Amsterdam naar verwijzing of eigen initiatief en het aantal verwijzende organisaties. vrouw 67% man 70% totaal 68% Gekomen op eigen initiatief 6% Verwijzende organisaties 32 Gekomen op verwijzing 94% man/vrouw/anders Soort uitkering Werkloosheid 5% vrouw 53% man 47% anders 0% bijstand 72% overig 28% Geen uitkering 12% Overig 9% Arbeidsongeschiktheid 3% 12

naar betaald werk. Het succespercentage is de afgelopen jaren gestegen en lijkt zich te stabiliseren rond de 70%: 68% in 2017 en 69% in 2018. Voor mannen (70%) ligt het succespercentage net iets hoger dan bij vrouwen (67%). Verdeling klanten Dress for Success Amsterdam naar sexe en leeftijd. Duur werkzoekend (jaren) man 65+ 0% 65+ 0% vrouw 60 tot 65 5% 55 tot 60 9% 50 tot 55 15% 45 tot 50 16% 40 tot 45 14% 35 tot 40 13% 30 tot 35 11% 25 tot 30 9% 20 tot 25 5% tot 20 3% 60 tot 65 4% 55 tot 60 11% 50 tot 55 13% 45 tot 50 14% 40 tot 45 12% 35 tot 40 13% 30 tot 35 13% 25 tot 30 11% 20 tot 25 4% tot 20 5% 0,5 tot 1 12% Doel klant Geen bijstand 77% overig 33% uitkering 5% Betaalde baan ZZP 17% Stage Uitzendwerk 0% Vrijwilligerswerk 0% Kledingadvies 1% Opleidingsniveau Laagst 1% hoog 44% middelbaar 46% laag 9% 2 tot 3 10% 1 tot 2 14% 5+ 5% 4 tot 5 4% 3 tot 4 6% vrouw 53% 0 tot 0,5 48% -1 tot 0 1%

Myrjam Jiskoot Senior Werkprojectleider HVO-Querido ‘Ik zou niet weten of ik zonder Dress for Success met dit project door zou kunnen gaan’, zegt Myrjam , projectleider bij opvangorganisatie voor thuislozen en GGZ-cliënten HVO Querido in Amsterdam-West. Ze staat in de kledingwinkel van de organisatie: honderd vierkante meter vol met kledingrekken. Deze winkel draait volledig op de donaties van Dress for Success. Alles netjes gesorteerd op soort en maat, schoon en fris. ‘We proberen af en toe om ook op kleur en stijl te sorteren, maar dat is voor onze doelgroep nog vaak te hoog gegrepen.’ Iedere week stuurt Myrjam een busje naar de winkel van Dress for Success om ongeschikte of overtollige kleding op te halen. Deze samenwerking bestaat nu al zo’n tien jaar. Waar de klant van Dress for Success een stylingsessie krijgt om goed gekleed op weg naar een sollicitatiegesprek of pitch te gaan, verleent HVO Querido langdurige zorg aan mensen met andere problematiek die het zonder specifieke hulp niet redden. ‘Soms zijn dat mensen die acuut hun woning zijn uitgevlucht, met enkel en alleen de kleding die zij op dat moment aan hebben, maar we hebben ook mensen die al decennia veel drugs gebruiken’. ‘Zo hadden we laatst een man die door schaamte al jaren geen contact meer heeft met zijn familie. Hij kwam bij ons voor een zwart pak, omdat hij naar de uitvaart van zijn moeder wilde. De kleding gaf hem voldoende zelfvertrouwen om naar de uitvaart te gaan en weer contact met de familie te hebben. Ons doel is om mensen nette en warme kleding te verstrekken als ze daar zelf niet voor kunnen zorgen. Tijdens de crisis liepen hier ondernemers rond die totaal aan de grond zaten voor een winterjas,’ zegt Myrjam . In het pand waar de winkel is gevestigd verblijven zo’n 200 mensen zonder woning of 14 met psychiatrische klachten geheel of gedeeltelijk onder begeleiding. Ze doen er ook dagbestedingsprojecten waaronder het beheren van de kledingwinkel. ‘Bij Dress for Success stylen ze doorgaans elk uur een klant. Bij HVO Querido helpen wij enkele tientallen klanten per dag. Wat niet betekent dat Jan en Alleman gratis kunnen shoppen: We houden bij wat mensen meenemen en grijpen in als we vermoeden dat ze kleding proberen door te verkopen.’ Laarbi (59) die rondloopt op de dagbesteding in hetzelfde pand is in zijn nopjes met zijn Tenson-jas. ‘Mooi en lekker warm.’ Janny (53) heeft een mooie jurk uitgezocht voor de bruiloft van haar dochter. ‘Ik heb de jurk al, ze moet alleen nog een datum prikken,’ lacht ze. Een enkele keer verwijst projectleider Myrjam Jiskoot mensen door naar Dress for Success. ‘Als ik weet dat ze gaan solliciteren stuur ik ze door. Daar kunnen professionals hen helpen de juiste outfit uit te zoeken. Ze voorzien de klant met sollicitatie-tips en bespreken ook de persoonlijke hygiëne. Voor de meesten van de mensen hier is de HOVO-winkel echt een uitkomst waar we moeilijk zonder kunnen.’

Sylvia Reemnet Vrijwilliger / Stylist Dress for Success Sylvia werkt op dinsdag en woensdag bij Dress for Success. Zes jaar geleden verloor Sylvia haar baan bij de ABN AMRO- bank. ‘Ik ging zelfs sollicitatiebrieven langsbrengen en altijd er achteraan bellen’. ‘Ik luister naar het verhaal van de klant, zodat men zich op zijn/haar gemakt voelt’ Maar niets lukte. Sylvia wilde niet thuis zitten en ging vrijwilligerswerk doen. Eerst heeft ze gedetineerden bijgestaan en nu zet ze zich in voor Dress for Success: ‘Bij Dress for Success voel ik me prettig. Dit werk is leuk, positief en het geeft energie. Een afspraak met de klant begint altijd eerst met een kopje koffie. Ik luister naar het verhaal van de klant, zodat men zich op zijn/haar gemak voelt’. Sylvia heeft een passie voor kleding en vindt het een uitdaging om elke klant goed gekleed de deur uit te laten gaan. Soms merkt ze dat klanten het financieel heel zwaar hebben; ze krijgen dan wat extra (casual) kleding mee. Sylvia heeft ambitie bij Dress for Success: ‘Meer klanten helpen. Er zijn zoveel mensen die ons goed kunnen gebruiken. Dus doorverwijzende instanties: stuur die mensen door!’. 15

4. Financiën Dress for Success Amsterdam heeft een maatschappelijke doelstelling. Om onze dienstverlening te kunnen continueren streven we op jaarbasis naar een globaal evenwicht tussen onze lasten en onze baten. In de praktijk blijkt dat er een zekere reservevorming nodig is om onverwachte kosten, zoals het moeten zoeken van en verhuizen naar een nieuwe winkelruimte, tijdelijk minder subsidie en donaties en extra personele kosten, op te vangen. Zo moet Dress for Success Amsterdam waarschijnlijk in 2020 uit het huidige winkelpand verruilen voor een andere locatie. ‘Tijdens de crisis liepen hier ondernemers rond die totaal aan de grond zaten voor een winterjas,’ (Myrjam) In financieel opzicht was 2018 iets beter dan 2017. Het verslagjaar werd afgesloten met een licht negatief saldo van € 1 718,- (2017: € 5 400,- negatief), bij een lastentotaal van € 146 675,- en baten ter hoogte van € 144 957,-. Hierbij zij vermeld dat de gedoneerde kleding en accessoires (en uiteraard de gratis verstrekking aan klanten) buiten de exploitatierekening blijven. Het totale stichtingsvermogen bedraagt per ultimo 2018 € 41 700,-. Dit is inclusief een bestemmingsreserve van € 10 000,- voor de kosten van de voorziene verhuizing van onze winkel. De huidige reserve is vooral het gevolg is van incidentele factoren in 2015 (nabetaling gemeente Amsterdam) en 2016 (tijdelijk lagere salariskosten) en dus niet van een jaarlijks positief saldo op onze dienstverlening. Het is elk jaar weer spannend of we de benodigde financiële middelen bijeen weten te krijgen. 16 Het huidige financieringsmodel heeft als consequentie dat de continuïteit van onze dienstverlening niet vanzelfsprekend is. De redenen zitten zowel aan de lasten- als aan de batenkant van de exploitatie. 1. Onze operationele kosten liggen op korte termijn (één tot twee jaar) grotendeels vast in de loonkosten van coördinatie en backoffice en (reis)kosten van de vrijwilligers. Een organisatie met een winkel en 40-50 vrijwilligers vraagt professionele aansturing. 2. Subsidie- en sponsoraanvragen hebben vaak een lange en onzekere doorlooptijd, met een beperkte kans van slagen en tot op het laatst onzeker resultaat. In 2018 had ruim 70% van onze inkomsten (inclusief huurbijdrage) de vorm van subsidies en gerichte bijdragen van (gemeentelijke) overheden en fondsen. 3. Voor het andere deel van de inkomsten is Dress for Success Amsterdam afhankelijk van doorverwijzingen en initiatieven van onze ketenpartners. Aan krap 10% van de inkomsten lag in 2018 een formeel contract met verwijzers ten grondslag met een afrekening per verwezen klant of uitgevoerde workshop. 4. Dress for Success Amsterdam wenst de dienstverlening aan onze werkzoekende klanten volledig gratis te houden - het is de kern van de missie van Dress for Success. Het bestuur van Dress for Success Amsterdam stuurt op vergroting en vernieuwing van onze dienstverlening en, gezien het voorgaande, op een bedrijfsvoering, die de vaste lasten minimaliseert, met een redelijke financiële buffer om een tijdelijke ‘mismatch’ tussen de lasten en baten op jaarbasis op te kunnen vangen.

Al met al kent Dress for Success Amsterdam een financieringsmodel dat de nodige onzekerheden met zich brengt; van een typisch ‘verdienmodel’ (actieve beïnvloeding van ‘prijs’ en ‘omzet draaien’ ) is minder sprake. Om de kansen op subsidie en donaties zo groot mogelijk te maken, zetten wij in op nog meer ‘zichtbaarheid’ (publiciteit, aanwezigheid op banenmarkten, workshops, etc.; zie ook paragraaf 2) en op een hoge kwaliteit van onze de dienstverlening. Financiële partners 2018 • Gemeente Amsterdam • Woningstichting Eigen Haard • Gemeente Diemen • Oranje Fonds • Gemeente Gooise Meren • Bydanie Vintage Store • IJmond Werkt! • Nassaukerk • Gemeente Huizen • Jonker Abeln Advocaten • Werkkracht • Helene de Montigny Stichting • Stichting Combiwel Buurtwerk • Stichting Sympany • UWV Werkbedrijf Noord-Holland • HVO Querido • FNV Vrouw • Karel de Grote Hogeschool • Civic Amsterdam • Implacement Projecten B.V. • ServiceNow Nederland B.V. • Donaties van particulieren Het bestuur verkent hoe de inherente onzekerheden van het financieringsmodel verder gereduceerd kunnen worden. Een van de onderdelen is het ‘verduurzamen’ van onze inkomsten, dat wil zeggen het interesseren van sponsors om zich voor langere tijd aan Dress for Success Amsterdam te verbinden. Daarbij denken we vooral ook aan steun van commerciële bedrijven in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Daartoe is in 2019 het initiatief genomen om de ‘Vriendenkring Dress for Success Amsterdam’ in het leven te roepen. Kledingdonateurs 2018 Naast vele particulieren doneerden de volgende organisaties kleding aan onze winkel: • Oger • Tommy Hilfiger • MS Mode • Kyra & Ko • Miss Green • Pakkend • The Makers • Mart Visser • Klingel 17

5. Interne organisatie Vrijwillige professionals Eind 2018 telde Dress for Success Amsterdam een 50-tal vrijwilligers: • 30 winkelmedewerkers • 11 expertise medewerkers (medewerkers met een specifieke deskundigheid, zoals Marketing en Communicatie, HR, backoffice assistentie, boekhouding, chauffeur) • 3 ambassadeurs • 6 bestuursleden In 2018 heeft Dress for Success Amsterdam extra de focus gelegd op de professionaliteit van de vrijwilligers. Dress for Success Amsterdam heeft de basis van de organisatie goed onder de loep genomen en versterking aangebracht waar nodig. Dit is doorgevoerd op de winkelvloer, in de backoffice, bij de specialistische rollen zoals HR en Marketing en Communicatie, alsmede bij de samenstelling van het bestuur. Het is een noodzakelijke ontwikkeling gezien de ambitie van de organisatie, de toenemende diversiteit van de klanten en om te borgen dat de ketenpartners ons als gelijkwaardige partner kunnen blijven zien. De vrijwilligers van Dress for Success Amsterdam komen tweemaal per jaar bij elkaar tijdens de halfjaarlijkse borrels. Op deze teambijeenkomsten wordt uitgebreid stilgestaan bij de behaalde successen en bij de verbeterpunten. Organisatieontwikkeling Ook in 2018 waren de Algemeen-Manager samen met de gespecialiseerde (office-)medewerkers de stuwende kracht achter Dress for Success Amsterdam. De winkel wordt draaiende gehouden door een 30-tal winkelmedewerkers onder leiding van de ‘dag-verantwoordelijken’ en een winkelmanager. Het winkelteam zet zich vol enthousiasme in voor de kerntaak van Dress for Success: het stylen van 18 klanten op weg naar economische zelfstandigheid. De HR-manager zorgt – ondersteund door een P&Omedewerker – voor de noodzakelijke structuur op het gebied van personele zaken. Dress for Success Amsterdam en Dress for Success Nederland Dress for Success Amsterdam is een van de negen winkels (stichtingen) die lid zijn van de vereniging Dress for Success Nederland. Dress for Success Amsterdam onderhoudt uitstekende contacten met het bestuur van Dress for Success Nederland, wier primaire rol het is om collectieve belangen te dienen en faciliterend te zijn ten dienste van de afzonderlijke winkels. Het uitgangspunt is dat zoals de winkels er zijn voor de klanten, Dress for Success Nederland er is voor de winkels. ‘Als ik weet dat ze gaan solliciteren stuur ik ze door naar Dress for Success Amsterdam. Daar kunnen professionals hen helpen de juiste outfit uit te zoeken.’ (Myrjam) Een goed voorbeeld is het registratiesysteem dat in samenspreek met de winkels werd ontwikkeld door Dress for Success Nederland. belangrijke Door het uniforme landelijke registratiesysteem is het mogelijk om op elk gewenst moment managementinformatie ‘uit te draaien’, zodat de winkels goed kunnen sturen op hun prestaties. Met de juiste informatie is het

ook beter mogelijk om in gesprek te gaan met onze samenwerkingspartners en donateurs. Het flexibele systeem kan verder uitgebreid worden met diverse modules. Bestuur Dress for Success Amsterdam In 2018 zijn twee bestuursleden vertrokken en zijn drie nieuwe bestuursleden toegetreden. Gezien de ambitie van Dress for Success Amsterdam blijkt een bestuur van 6 leden niet toereikend. In 2019 zal het bestuur verder worden versterkt. Alle bestuursleden hebben, naast hun algemene bestuursverantwoordelijkheid, ieder ook hun specifieke bestuurstaken, bijvoorbeeld als aanspreekpunt voor onze vrijwilligers of als penningmeester. Het bestuur is verantwoordelijk voor het algemene beleid en de continuïteit van de organisatie, stelt de begroting en jaarrekening vast, bewaakt samen met de AlgemeenManager de uitputting van de begroting en fungeert formeel als werkgever voor de betaalde medewerkers (ruim 1 fte). 19

Melahat Polat Accountmanager, Team Sociale Zaken Gemeente Diemen ‘Een vluchteling die in Eritrea in de landbouw heeft gewerkt moet wel een beetje wennen aan de manier waarop we hier solliciteren,’ zegt Melahat , werkcoach bij de gemeente Diemen met gevoel voor understatement. Niet dat iedereen gelijk strak in het pak moet, maar het hele idee van een gesprek en een representatieve presentatie is voor veel mensen die ze naar werk probeert te begeleiden niet vanzelfsprekend. ‘Het is echt een cadeautje en zo ervaren mensen het ook.’ Ze vraagt wel eens of haar klanten in sollicitatiekleding naar de afspraak met haar willen komen. ‘Dan zie je dat hun outfit niet meer van deze tijd is’. Als duidelijk is dat de mensen het weinige geld dat ze hebben niet aan een goede outfit kunnen uitgeven, begint Melahat over de mogelijkheden bij Dress for Success. ‘Het is echt een cadeautje en zo ervaren mensen het ook. Mensen worden echt geholpen, niet alleen met kleding, maar zeker ook met zelfvertrouwen.’ De gemeente Diemen betaalt Dress for Success per geholpen klant, dus Melahat is wel kieskeurig met de mogelijkheid. ‘Het is niet vanzelfsprekend dat je dat zomaar krijgt, dus ik gebruik het echt om de mensen een boost te geven.’ En dat werkt. ‘Als je er goed uit ziet, dan voel je je beter.’ 20