Voorwoord In 2018 kregen net als in 2017 ongeveer 900 Amsterdammers met een krappe beurs in de winkel van Dress for Success Amsterdam gratis een nieuwe sollicitatie-outfit aangemeten, inclusief adviezen over presentatie en persoonlijke verzorging. Bijna 70 procent van onze klanten meldde na de kleedsessie een ‘succes’: een (vrijwilligers)contract of geslaagde opdracht (zzp-er). Zelfverzekerd en trots op hun mooie èn functionele kleding, is het hen gelukt om een flinke stap te zetten richting economische zelfstandigheid en het weer volop mee kunnen doen in de samenleving. Al met al een resultaat dat er mag zijn! Dress for Success Amsterdam heeft de ervaring dat veel inwoners van Amsterdam op zoek zijn naar een waardevolle manier om te participeren in de buurt, de wijk, de stad, de arbeidsmarkt en de brede samenleving. Bijdragen, meewerken en delen met anderen geeft een zinvolle invulling van het leven. Dress for Success Amsterdam biedt daarom op vele manieren kansen om bij te dragen aan het geluk van anderen. Dress for Success Amsterdam ontwikkelt zich steeds meer naar een brede nonprofit organisatie, die bijdraagt aan een inclusieve samenleving. Iedereen die dat wil krijgt bij Dress for Success Amsterdam de kans om zijn of haar eigen kracht in te zetten en naar vermogen mee te doen. Onze maatschappelijke impact reikt verder dan het bieden van kansen op de (in)formele arbeidsmarkt. Doordat wij middels kledinginzamelingsacties bij grote bedrijven en privé donaties, kleding een tweede kans geven, levert Dress for Succes Amsterdam haar bijdrage aan een meer circulaire economie. Dat geldt ook voor de geheel nieuwe kleding die wij aan het eind van de modeseizoenen krijgen van grote kledingmerken en winkelketens. Deze kleding zorgt er voor dat onze klanten een goede eerste indruk kunnen maken. Kleding die niet geschikt is voor een sterke presentatie bij het solliciteren, komt uiteindelijk ter beschikking van de organisatie Hulp voor Onbehuisden (HVO Querido). Zo krijgt alle kleding een tweede of zelfs derde kans. Dress for Success Amsterdam groeide de afgelopen jaren door naar een ‘Sociale Onderneming’ met als hoofddoel vrouwen en mannen in staat te stellen economische onafhankelijkheid te bereiken. De wegen waarlangs dat kan, kristalliseren zich steeds verder uit. 1. Door het bieden van functionele kleding en tips over houding en gedrag tijdens sollicitaties of pitch (zzp-ers), staan de mensen steviger en trotser in hun schoenen en stijgt de kans op succes. 2. Door het opdoen van werkervaring in een stage, leerplek of werkervaringsplek bij Dress for Success Amsterdam, worden extra werknemersvaardigheden verkregen. 3. Door vrijwilligerswerk te doen in een prettige en veilige omgeving, voelen de vrijwilligers zich gewaardeerd om de waardevolle bijdrage die zij leveren aan de samenleving. Er wordt voortdurend gewerkt aan het verder door ontwikkelen van onze dienstverlening. De jaren 2018 en 2019 staan in het teken van het verstevigen van de basis van de (interne) organisatie. Daarbij krijgen wij steun van het Oranje Fonds in het kader van het programma ‘Meedoen, samen uit de armoede!’, in de vorm van kennis, advies en financiële middelen. Werkprocessen in de winkel, de coaching en aansturing van de vrijwilligers, de samenstelling van het bestuur en de werving van voldoende gekwalificeerde vrijwilligers worden verder afgestemd op de ambities van Dress for Success Amsterdam. Het ambitieniveau van Dress for Success Amsterdam ligt hoog. Wij bestaan 10 jaar en willen een solide basis leggen voor de komende 10 jaar door een nog groter publiek te bereiken met onze bestaande en nieuw te ontwikkelen diensten. Daar is meer en duurzamer financiering voor nodig, alleen dan kan Dress for Success Amsterdam de continuïteit van de dienstverlening