18

5. Interne organisatie Vrijwillige professionals Eind 2018 telde Dress for Success Amsterdam een 50-tal vrijwilligers: • 30 winkelmedewerkers • 11 expertise medewerkers (medewerkers met een specifieke deskundigheid, zoals Marketing en Communicatie, HR, backoffice assistentie, boekhouding, chauffeur) • 3 ambassadeurs • 6 bestuursleden In 2018 heeft Dress for Success Amsterdam extra de focus gelegd op de professionaliteit van de vrijwilligers. Dress for Success Amsterdam heeft de basis van de organisatie goed onder de loep genomen en versterking aangebracht waar nodig. Dit is doorgevoerd op de winkelvloer, in de backoffice, bij de specialistische rollen zoals HR en Marketing en Communicatie, alsmede bij de samenstelling van het bestuur. Het is een noodzakelijke ontwikkeling gezien de ambitie van de organisatie, de toenemende diversiteit van de klanten en om te borgen dat de ketenpartners ons als gelijkwaardige partner kunnen blijven zien. De vrijwilligers van Dress for Success Amsterdam komen tweemaal per jaar bij elkaar tijdens de halfjaarlijkse borrels. Op deze teambijeenkomsten wordt uitgebreid stilgestaan bij de behaalde successen en bij de verbeterpunten. Organisatieontwikkeling Ook in 2018 waren de Algemeen-Manager samen met de gespecialiseerde (office-)medewerkers de stuwende kracht achter Dress for Success Amsterdam. De winkel wordt draaiende gehouden door een 30-tal winkelmedewerkers onder leiding van de ‘dag-verantwoordelijken’ en een winkelmanager. Het winkelteam zet zich vol enthousiasme in voor de kerntaak van Dress for Success: het stylen van 18 klanten op weg naar economische zelfstandigheid. De HR-manager zorgt – ondersteund door een P&Omedewerker – voor de noodzakelijke structuur op het gebied van personele zaken. Dress for Success Amsterdam en Dress for Success Nederland Dress for Success Amsterdam is een van de negen winkels (stichtingen) die lid zijn van de vereniging Dress for Success Nederland. Dress for Success Amsterdam onderhoudt uitstekende contacten met het bestuur van Dress for Success Nederland, wier primaire rol het is om collectieve belangen te dienen en faciliterend te zijn ten dienste van de afzonderlijke winkels. Het uitgangspunt is dat zoals de winkels er zijn voor de klanten, Dress for Success Nederland er is voor de winkels. ‘Als ik weet dat ze gaan solliciteren stuur ik ze door naar Dress for Success Amsterdam. Daar kunnen professionals hen helpen de juiste outfit uit te zoeken.’ (Myrjam) Een goed voorbeeld is het registratiesysteem dat in samenspreek met de winkels werd ontwikkeld door Dress for Success Nederland. belangrijke Door het uniforme landelijke registratiesysteem is het mogelijk om op elk gewenst moment managementinformatie ‘uit te draaien’, zodat de winkels goed kunnen sturen op hun prestaties. Met de juiste informatie is het

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication