8

1. Inleiding Missie De missie van Dress for Success is vrouwen en mannen in staat te stellen economische onafhankelijkheid te bereiken, met een ondersteunend netwerk, professionele kleding en de ontwikkeling van vaardigheden om beter te functioneren in hun werk en persoonlijk leven. Dress for Success Amsterdam verschaft in haar eigen winkel in Amsterdam Nieuw-West gratis passende kleding aan klanten die op weg gaan naar een sollicitatiegesprek of pitch (zzp-ers). ‘Passende kleding’ is een kwestie van de juiste combinatie van drie elementen: de persoon, de functie en de branche. Een perfecte ‘match’ geeft zelfvertrouwen. Dit zelfvertrouwen zorgt voor een goede eerste indruk bij het (sollicitatie)gesprek, vaak doorslaggevend voor een succesvolle afloop1. Onze winkelmedewerkers hebben de noodzakelijke expertise in styling; ze hebben inzicht in de manier waarop mensen zich het beste kunnen presenteren en zijn zeer betrokken. Zij zijn persoonlijke begeleiders, omdat ze goed luisteren naar de wensen van de klanten, waarbij ze zowel rekening houden met de aard van de functie waarnaar gesolliciteerd wordt als met de persoonlijkheid van de klant. Oorsprong Het concept Dress for Success vindt zijn oorsprong in de Verenigde Staten, waar Dress for Success Worldwide in 1996 werd opgericht. Momenteel zijn er in Nederland negen Dress for Success-winkels, waarvan de vestiging in Amsterdam er één is. Voortgekomen uit de Protestantse Diaconie, is Dress for Success Amsterdam sinds medio 2009 een volledig zelfstandige stichting. Dress for Success Amsterdam Dress for Success Amsterdam heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een laagdrempelige, informele én ondernemende professionele organisatie hoofdzakelijk gerund door vrijwilligers. Ongeveer 50 vrijwilligers (inclusief de 6 onbezoldigde bestuursleden), een betaalde manager en backoffice medewerker (samen ruim 1 fte) zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de organisatie. ‘Bij Dress for Success voel ik me prettig. Dit werk is leuk, positief en het geeft energie’ (Sylvia) Klanten worden ontvangen en geholpen in een moderne winkel in stadsdeel Nieuw-West. In de winkel is een grote voorraad nieuwe en bijna nieuwe dames- en herenkleding, inclusief schoenen en accessoires beschikbaar, die aan ons worden gedoneerd door onder andere grote kledingmerken en winkelketens. Er werden in zowel 2017 als in 2018 circa 900 kleedsessies uitgevoerd. Naast individuele klanten ontvangen we sinds enkele jaren ook groepen werkzoekenden. De groepsdynamiek heeft een enorm positieve uitwerking op motivatie en zelfvertrouwen. Door deze werkwijze is Dress for Success Amsterdam in staat om de klanten nog beter te bedienen. Mede hierdoor wordt Dress for Success Amsterdam door lokale en regionale overheden en organisaties die zich 1In het rapport ‘Aantrekkelijk gezond’ (2014) stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau: ‘De kansen die mensen krijgen in het werkzame en sociale leven worden sterker bepaald door uiterlijk en zelfvertrouwen dan door opleiding, etniciteit, leeftijd en geslacht’. 8

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication