20

Clemens Post De commerciële rol Sinds april 2015 werken tien jongeren dagelijks in verschillende diensten bij de lunchroom, onder begeleiding van een professionele kok en een bedrijfsleider van Coffeemania. Clemens: ‘De Pits is een commerciële onderneming die zichzelf draaiende moet houden, zonder subsidie. Coffeemania is hierin leidend, zij hebben de commerciële blik en hebben ervaring met het runnen van een winstgevende horecaonderneming. Wij komen niet uit de horeca en houden ons daarom vooral bezig met de ondersteuning van de jongeren, de kok en de bedrijfsleider.’ Een regulier bedrijf ontslaat mensen die niet in de pas lopen of altijd te laat komen. ‘Dat doen wij niet zo snel. Jongeren krijgen bij De Pits wel echte 20 Jeugdzorg verantwoordelijkheden – de organisatie is immers afhankelijk van hun inzet – en meer kansen, maar daar zit wel een grens aan. Werken bij De Pits is niet voor spek en bonen. Het kan dus voorkomen dat we iemand laten ‘We schoppen tegen veel heilige huisjes aan’ vertrekken, als hij bijvoorbeeld te laat blijft komen. We investeren liever in iemand die echt wil, die zijn er genoeg. We zullen er alles aan doen om iemand te laten slagen bij De Pits. Wij gaan daarin verder dan Coffeemania, bijvoorbeeld door iemand nóg een kans te geven. Dat bijt soms weleens. Maar dat heeft nog niet tot problemen geleid. We willen namelijk hetzelfde: de kwetsbare jongeren werkervaring laten opdoen.’ Het is nog volop pionieren bij De Pits, zegt Clemens. ‘De hulpverlening krijgt een ondernemender karakter, en dat is echt een nieuwe tak van sport voor de jeugdzorg. Voor sommige collega’s is het wel even wennen. We schoppen tegen veel heilige huisjes aan. Buiten de hokjes kijken, verbinding zoeken met een heel ander soort partijen: we zijn dat in de branche nog niet echt gewend. Sommigen vatten deze veranderende koers op als verwijt; alsof we het allemaal helemaal verkeerd hebben

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication